Strona 1 z 1

Silniki krokowe

: 20 lut 2017, 15:14
autor: wedlock
Witam

Poszperalem na forum i znalazłem dokument pdf służący do wyliczania napięcia i prądu transformatora do zasilania silników krokowych. Czy mógłbym być ktoś wyjaśnić dlaczego mnoży się napięcie znamionowe silnika przez 20. Chyba przez 20 bo pisze z telefonu i nie mogę otworzyć pdfa. Przepraszam za to. No i prad silnika krokowego podawany jest dla jednej cewki czy dla całego silnika?

Bo oglądając sklep sponsora czy inne strony widzę napięcie 3V i 2A ale nie wiem czy na cewkę czy na cewki.

: 20 lut 2017, 15:39
autor: Yarec
wedlock prześlij mi na PW tego PDF'a.

: 20 lut 2017, 20:15
autor: wedlock
a proszę bardzo KLIK

: 21 lut 2017, 01:28
autor: Yarec
Żeby obliczyć wartość napięcia stałego po prostowniku z kondensatorem mnożymy znaną wartość napięcia zmiennego (transformatora) przez stałą 1,41 a jest to pierwiastek z 2,
zatem "w drugą stronę" tak samo, jedynie przy zasilaniu urządzeń o poborze dynamicznym (tutaj indukcyjnym - silnik a w zasadzie jego cewki) stosujemy dziesięcio-krotność 2 (1,41²)
i stąd mnożnik 20.

Opis z linku rzeczywiście jasny i zrozumiały (a myślałem że trafiłeś na "dyrdymały sabały)

: 21 lut 2017, 02:15
autor: ezbig
wedlock pisze:Czy mógłbym być ktoś wyjaśnić dlaczego mnoży się napięcie znamionowe silnika przez 20
A no dlatego, że silnik to element o charakterze indukcyjnym. Jak przyłożysz napięcie to prąd (np. 3A) narasta w ciągu określonego czasu (można to policzyć). Jak przyłożysz mu do cewki tylko 3V, to przy małych obrotach jeszcze da radę, ale jak zaczniesz kręcić szybciej to prąd przestanie nadążać i nie będzie osiągał wartości zadawanych przez sterownik. Silnik zacznie gubić kroki lub w ogóle się zatrzyma, będzie buczał, szarpał itp. Żeby temu zapobiec dajesz na sterowniku napięcie wyższe, a wtedy zgodnie z prawami fizyki prąd również szybciej będzie narastał. Im wyższe tym lepiej, te 20x to taka umowna optymalna wartość (tak naprawdę to zależy od danych katalogowych silnika i możliwości sterownika, ja mam silniki, dla których prod. zaleca 90-160V). Jak masz sterownik z zasilaniem do 50V, dajesz margines bezpieczeństwa 5V (na zwroty od silnika) to 45V/20=2.25V i z tego masz, że optymalnie byłoby dać silnik o takim lub mniejszym napięciu na fazę. Pewnie zapytasz, czy tak duże napięcie (20x) nie uszkodzi silnika. O to właśnie dba sterownik, mierząc cały czas prąd płynący przez cewki i odcina zasilanie jak tylko osiągnie wartość zadaną. Podsumowując, po to daje się tak wysokie napięcie, żeby wielokrotnie przyspieszyć narastanie prądu w uzwojeniach silnika i mógł on dzięki temu osiągnąć wyższe prędkości i przy tym wycisnąć optymalny moment obrotowy. To tak bez zbytniego zagłębiania się w fizykę (ale słabo szukałeś, bo to było wałkowane wiele razy).

: 21 lut 2017, 03:08
autor: Yarec
ezbig - podziwiam anielską cierpliwość, czy Jesteś wykładowcą ?

Ostatnio większość wymaga podania "na tacy" rozwiązań lub wręcz wykonawstwa (czegokolwiek) a zero inwencji / kreatywności własnej - przykro.

: 21 lut 2017, 09:48
autor: wedlock
Ślicznie dziękuję za odpowiedz. Intrygowala mnie wlasnie ta magiczna liczba 20.