Pierwsza amatorska frezarka DIY

Tu możemy porozmawiać na temat podstaw budowy amatorskich maszyn CNC
Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#11

Post napisał: Yarec » 20 lut 2017, 13:32

ObrazekObrazek
cirpliwość to nie wszystko - u mnie jadą 2 wrzeciona na raz i nie mam co robić



Tagi:


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

#12

Post napisał: kubus838 » 20 lut 2017, 13:44

Riker pisze:W nawiązaniu do pierwszego, pozwolę sobie zamieścić rysunek pomocniczy – nie gniewaj się, jestem wzrokowcem i czasem nie kumam jak nie zobaczę. Czy o taki układ Ci chodziło? Nowa lokalizacja zaznaczona na niebiesko, śruba "bezluzowa" również powędruje maksymalnie do przodu. Jeśli coś pokręciłem to czy zechciał być jakkolwiek narysować na bazie CNC11 jak to ma być poprawnie wykonane?
Rozumiem o co chodzi z supportem bramy. Czy wystarczy pojedynczy element ala coś z YT1.jpg?
Dzięki za cierpliwość, naprawdę doceniam.

Obrazki: ,
Teoretycznie wystarczyłby ten element ale lepsze rozwiązanie przy tak małych gabarytach będzie z cnc13

robert

Awatar użytkownika

Autor tematu
Riker
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 20
Posty: 40
Rejestracja: 19 lut 2017, 13:24
Lokalizacja: Kraków

#13

Post napisał: Riker » 20 lut 2017, 23:01

Panowie, dzięki za rady. Łożysko liniowe przesunięte tam gdzie kazano i jest w punkt, łożysko śruby trapezowej również jak i sama śruba. Robert, czyli teoretycznie można by zostawić przedni kątownik – dobrze rozumiem?. Zawsze to jakieś dodatkowe usztywnienie a mimo to dodać jakieś niewielkie i "dyskretne" wsporniki na wszelki wypadek? Nabazgrałem wstępny, pokraczny (jeszcze do poprawki) koncept - jak myślicie? Wiem, że miejsce jego mocowania powinno być na linii prowadnicy ale wówczas "walnę" w wspornik poziomego wałka 10mm a tam nie mam za bardzo miejsca aby to przestawić. Dodatkowo chciałbym aby w razie czego był dobry dostęp do śruby mocującej ów wspornik od dołu. Gdybym przypadkowo pochrzanił coś przy gwintowaniu to zawsze mam wyjście awaryjne aby poratować się nakrętką od drugiej strony. Zerknijcie proszę jak to się teraz przedstawia.

Obrazki: , , , , ,


kubus838
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2572
Rejestracja: 06 lip 2009, 14:52
Lokalizacja: Mszczonów

#14

Post napisał: kubus838 » 20 lut 2017, 23:20

Moim zdaniem to ten dodatkowy wspornik już nie jest potrzebny. Jego montaż tylko obciąży oś z. Ale to wszystko wyjdzie w "praniu". Zacznij budowe, a może jeszcze coś zmienisz. Dla mnie w tej chwili nic nie musisz zmieniać w projekcie.

robert

Awatar użytkownika

Autor tematu
Riker
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 20
Posty: 40
Rejestracja: 19 lut 2017, 13:24
Lokalizacja: Kraków

#15

Post napisał: Riker » 20 lut 2017, 23:49

Dzięki! Powiem szczerze, że odetchnąłem z ulgą :). Dodatkowy wspornik jak i otwory montażowe dla niego mogę dodać do zlecenia tak na wszelki wypadek. Jutro (bo dziś już nie myślę) pozwolę sobie napisać krótką listę pytań technicznych – głównie jak przygotować projekt płyt do cięcia, na co zwrócić uwagę itp. Z aluminium nigdy nie pracowałem na poważnie, będę wdzięczny za kilka rad.
Pozdrawiam wszystkich i spokojnej nocy,
Krzysztof.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#16

Post napisał: Yarec » 21 lut 2017, 00:48

Ten łukowaty wspornik ładnie Ci wyszedł i usztywni bramę w czacie ruchu +/- Y ("wjazd" i praca frezu w materiale zwłaszcza przy większych tempach posuwu - nawet w sklejce czy PMMA).

Krzysztofie mam do ciebie pytanie na PW i jak będziesz chciał to odpowiesz.

Awatar użytkownika

Autor tematu
Riker
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 20
Posty: 40
Rejestracja: 19 lut 2017, 13:24
Lokalizacja: Kraków

#17

Post napisał: Riker » 21 lut 2017, 17:05

Elementy do maszyny powoli spływają. Fajnie jest mieć już coś w ręce, pomacać, porównać wymiary i móc sobie powoli wyobrazić jak to będzie wyglądać na żywo. Cześć komponentów zamówiłem z Chin i jak to zwykle bywa pewnie sobie poczekam z miesiąc. Przez ten czas postaram się dopieścić projekt (naturalnie bez kluczowych zmian konstrukcyjnych). Dodatkowo, skompletować narzędzia do pracy, poćwiczyć gwintowanie, pociąć profile, itp. Nim zamówię główne elementy aluminiowe muszę poczekać na całość sprawdzić 2 razy czy wszystkie wymiary są ok i można wjeżdżać z głównym daniem :). Wiem, że czeka mnie sporo godzin pracy, sterylny projekt na kompie to jedno ale rzeczywistość potrafi dać w tyłek. Dość ględzenia.
Pozwólcie że zapytam o parę podstawowych zagadnień poza tematem przewodnim. Wiem, że wybiegam poza ramy tego forum ale może dacie radę mi coś rozjaśnić w temacie. Chodzi mi to po głowie od początku i chcę się zawczasu przygotować aby czegoś nie skiepścić.

1. Wybór materiału - Aluminium, są różne rodzaje więc który wybrać? Czy są jakieś lepsze / gorsze stopy do tego typu aplikacji?
2. Cięcie – laser, woda, czy może jeszcze inna metoda? Jak to najlepiej rozwiązać? Czy jest znacząca różnica w cenie pomiędzy ww?
3. Otwory – Załóżmy, że potrzebuję wykonać (ręcznie, nie maszynowo) nagwintowany otwór przelotowy pod śrubę M5. Zaczynam więc od otworu 4,2mm i zestawem gwintowników (trzech) zgodnie ze sztuką "kręce" gwint. Jak ma się to do otworu wyciętego np. przez laser. Czy po prostu projektuję otwór 4,2mm i zwyczajnie po laserze wykonuję gwint? Takie kwestie jak szerokość wiązki lasera lub tolerancja ma na to wpływ? Może jest to kwestia indywidualna i przez zamówieniem trzeba to ustalić z technikiem który wykonuje element?


Morfi_ag
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 14 lut 2017, 09:16
Lokalizacja: zabrze

#18

Post napisał: Morfi_ag » 21 lut 2017, 18:41

1. wszyscy polecają raczej PA6.
2. w zależności od tego, jaki masz warsztat, możesz spróbować sam.
3. Czym będziesz wiercił? Ręczną w statywie, czy kolumnową? Będziesz miał już wszystko napunktowane przy cięciu, czy będziesz to robił sam? Jeśli masz wiertarkę kolumnową bez nadmiernych luzów (żeby nie rozbiła otworu), to możesz spróbować na jakimś odpadzie wiercić od razu, jak nie będzie szło, zmień wiertło lub najpierw nawierć 3, a potem 4,2.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#19

Post napisał: Yarec » 21 lut 2017, 18:52

Większość elementów składowych to prostokąty - po co kombinować ja szewczyk dratewka (ten od smoka) wystarczy precyzyjna piła tarczowa, narożniki ręcznie a otwory trasować i wiertarka kolumnowa jedynie łukowaty wspornik bramy frezować. oczywiście można wszystko wyciąć plazmą.
Wypalany otwór pod M5 to Ø4 i gwintownik z jednym paskiem,
Aluminium - cechy i wykonawstwo: http://www.oberonrd.pl/?p=main&what=120

[ Dodano: 2017-02-21, 19:55 ]
Morfi_ag a tych już nie ?

Aluminium 2024 / PA7
Aluminium 5083 / PA13
Aluminium 5754 / PA11
Aluminium 6061 / PA45
Aluminium 6082 / PA4
Aluminium 7022
Aluminium 7075 / PA9
Aluminium 7xxx


Morfi_ag
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 14 lut 2017, 09:16
Lokalizacja: zabrze

#20

Post napisał: Morfi_ag » 21 lut 2017, 22:52

W wielu tematach na forum pojawia się informacja, by wybierać pa6 ze względu na łatwość obróbki i twardość.
Każdy robi z tego, co ma pod ręką.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „CNC podstawy”