Pierwsza amatorska frezarka DIY

Tu możemy porozmawiać na temat podstaw budowy amatorskich maszyn CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
Riker
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 20
Posty: 40
Rejestracja: 19 lut 2017, 13:24
Lokalizacja: Kraków

Pierwsza amatorska frezarka DIY

#1

Post napisał: Riker » 19 lut 2017, 14:09

Witam wszystkich,
Jest to mój pierwszy post na forum więc proszę o wyrozumiałość ;). Od długiego czasu chodzi mi po głowie prosta 3 osiowa frezarka własnej konstrukcji. Oprócz zamiłowania do majsterkowania nie mam niestety doświadczenia w tworzeniu tego typu konstrukcji. Zainspirowałem się pewnym projektem na YT, gość tworzy swoją frezarkę krok po kroku, od rysunku po gotową maszynę. https://youtu.be/FYDoDmFMN2o (seria ma obecnie 12 części). Spodobało mi się to na tyle, że postanowiłem na bazie tego pomysłu zaprojektować coś swojego.

Oczekiwania: Frezarkę chciałbym wykorzystywać do pracy ze sklejką oraz MDF <10mm, okazjonalnie plexi. Nie planuję obróbki metalu. Pole robocze niewielkich rozmiarów ok 20x20cm w zupełności mi wystarczy. Chciałbym aby konstrukcja była prosta, nie przekombinowana. Przede wszystkim zależy mi na zdobyciu doświadczenia w budowie tego typu urządzeń. Absolutnie nie wymagam aby było to super dokładne. Chciałbym się też zmieścić w jakiejś rozsądnej kwocie więc niestety nie myślę nawet o solidnych prowadnicach czy śrubach kulowych.

Budowa: Całość planuję wykonać z aluminium. Prawie wszystkie płyty w projekcie są grubości 8mm, kątowniki natomiast 3mm. Napęd osi to 4x silnik 17HS4401 typu NEMA 17 (z czego 2x na oś Y). Do tego śruby trapezowe 8mm (skok 2mm) + nakrętki &#8222;bezluzowe&#8221;. Kontroler to Adruino + CNC Shield na A4988. Oś Y poruszać się będzie na wałkach 16mm z podporą, oś X oraz Z na podwieszanych wałkach 10mm. Wrzeciono to wstępnie Kress 800 FME