Pierwsza maszyna cnc aluminiowo-drewniana.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 11
- Rejestracja: 15 gru 2016, 07:48
- Lokalizacja: Lubin
Pierwsza maszyna cnc aluminiowo-drewniana.
Witam!
To mój pierwszy post na forum i pierwsze pytanie: czy to się uda?
Projekt cnc oparłem o profile aluminiowe 40x80mm, sklejkę 20mm oraz płytę aluminiową 10mm.
Maszyna będzie napędzana w osi Y dwoma silnikami nema23 2Nm każdy, oś X i Z po jednym silniku nema23 2Nm.
Pole robocze planuję około 60cm\80cm.
Jako elektro wrzeciono użyję frezarki górnowrzecionowej 1250W Bavaria.
Planuję obróbkę głównie pleksi ale chciałbym mieć też możliwość obróbki drewna i aluminium.
Proszę o ocenę czy w tej konfiguracji wyjdzie coś, co będzie można używać do ww rzeczy.
Proszę też o podpowiedzi co zmienić, ulepszyć, dodać.
Dziękuję.
[ Dodano: 2016-12-31, 12:30 ]
Prace nad projektem trwają.
To mój pierwszy post na forum i pierwsze pytanie: czy to się uda?
Projekt cnc oparłem o profile aluminiowe 40x80mm, sklejkę 20mm oraz płytę aluminiową 10mm.
Maszyna będzie napędzana w osi Y dwoma silnikami nema23 2Nm każdy, oś X i Z po jednym silniku nema23 2Nm.
Pole robocze planuję około 60cm\80cm.
Jako elektro wrzeciono użyję frezarki górnowrzecionowej 1250W Bavaria.
Planuję obróbkę głównie pleksi ale chciałbym mieć też możliwość obróbki drewna i aluminium.
Proszę o ocenę czy w tej konfiguracji wyjdzie coś, co będzie można używać do ww rzeczy.
Proszę też o podpowiedzi co zmienić, ulepszyć, dodać.
Dziękuję.
[ Dodano: 2016-12-31, 12:30 ]
Prace nad projektem trwają.
Tagi:
-
- Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 21
- Rejestracja: 30 lis 2016, 22:39
- Lokalizacja: Kalisz
Witam
Też jestem w trakcie budowy swojej pierwszej maszynki , więc nie czuje się upoważniony do oceniania innych . Mogę jedynie sugerować coś co mi sie "wydaje ".
Nie bardzo rozumiem do czego ma służyć zastosowanie 2 par wałków liniowych w osi Y. W tej konfiguracji moim zdaniem nie ma żadnego wpływu na konstrukcję. Wiadomo maszyna jest tak sztywna jak jej najsłabsze ogniwo. Również umieszczenie 2 śrub w osi Y jest chyba nieprzemyślane.
Konstrukcja bramy i umieszczenie napędu osi Y typowe dla napędu jedną śrubą .
Ogólnie wydaję mi sie że szkoda pieniędzy na te 2 pary wałków i dodatkowy silnik i śrubę na osi Y.
Moim zdaniem lepiej mniej a lepszej jakości.
Też buduje maszynkę ze ścianami bramy 10mm szerokość ściany 140mm wysokość 300mm Nie jest to zwykłe aluminium tylko jakiś stop lotniczy ale zauważyłem że jestem w stanie wyginać bramę wiec będę musiał ją czymś usztywnić.
Jeśli chcesz budować na dwóch śrubach i profilach aluminiowych to moim zdaniem lepiej tak jak na filmie poniżej. Ale to tylko moje zdanie , nie jestem fachowcem więc są to tylko moje sugestię.
Też jestem w trakcie budowy swojej pierwszej maszynki , więc nie czuje się upoważniony do oceniania innych . Mogę jedynie sugerować coś co mi sie "wydaje ".
Nie bardzo rozumiem do czego ma służyć zastosowanie 2 par wałków liniowych w osi Y. W tej konfiguracji moim zdaniem nie ma żadnego wpływu na konstrukcję. Wiadomo maszyna jest tak sztywna jak jej najsłabsze ogniwo. Również umieszczenie 2 śrub w osi Y jest chyba nieprzemyślane.
Konstrukcja bramy i umieszczenie napędu osi Y typowe dla napędu jedną śrubą .
Ogólnie wydaję mi sie że szkoda pieniędzy na te 2 pary wałków i dodatkowy silnik i śrubę na osi Y.
Moim zdaniem lepiej mniej a lepszej jakości.
Też buduje maszynkę ze ścianami bramy 10mm szerokość ściany 140mm wysokość 300mm Nie jest to zwykłe aluminium tylko jakiś stop lotniczy ale zauważyłem że jestem w stanie wyginać bramę wiec będę musiał ją czymś usztywnić.
Jeśli chcesz budować na dwóch śrubach i profilach aluminiowych to moim zdaniem lepiej tak jak na filmie poniżej. Ale to tylko moje zdanie , nie jestem fachowcem więc są to tylko moje sugestię.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 11
- Rejestracja: 15 gru 2016, 07:48
- Lokalizacja: Lubin
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2437
- Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Pomyśl też, czy by nie zastąpić tego drewna aluminium, na pewno sztywność sporo zyska.
płyty
Żaden ze mnie ekspert, bo jeszcze poza etap projektu moja frezarka nie wyszła, ale w cenie 20zł/kg możesz sobie u w.w. firmy kupić płyty aluminiowe precyzyjne (mają frezowane powierzchnie (nie wliczając krawędzi po cięciu oczywiście), więc teoretycznie w tym projekcie nie trzeba nic już więcej robić z tymi płytami, gotowe do montażu). Nawet płytę grubości 20mm + możesz dać zamiast sklejki i wyjdzie tylko odrobinę drożej, a sztywność myślę nieporównywalna. Tylko musisz brać u nich na firmę, jeżeli byś chciał.
O reszcie konstrukcji się nie wypowiadam, ale przeczuwam, że inni Koledzy będą wytykać palcami te wałki niepodparte
więc może dałoby się ich uniknąć. Na pierwszy rzut oka to by się chciało dodać jeszcze jeden profil w osi X (identyczny jak ten u góry), na którym oprzesz sobie ten wiszący wałek. Albo po prostu całą litą płytę z aluminium, to jest raczej tania sprawa a myślę, że sporo można zyskać.
płyty
Żaden ze mnie ekspert, bo jeszcze poza etap projektu moja frezarka nie wyszła, ale w cenie 20zł/kg możesz sobie u w.w. firmy kupić płyty aluminiowe precyzyjne (mają frezowane powierzchnie (nie wliczając krawędzi po cięciu oczywiście), więc teoretycznie w tym projekcie nie trzeba nic już więcej robić z tymi płytami, gotowe do montażu). Nawet płytę grubości 20mm + możesz dać zamiast sklejki i wyjdzie tylko odrobinę drożej, a sztywność myślę nieporównywalna. Tylko musisz brać u nich na firmę, jeżeli byś chciał.
O reszcie konstrukcji się nie wypowiadam, ale przeczuwam, że inni Koledzy będą wytykać palcami te wałki niepodparte

-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 11
- Rejestracja: 15 gru 2016, 07:48
- Lokalizacja: Lubin
Dużo konstrukcji, które widziałem oparte jest o jeden wałek podparty. Aby usztywnić konstrukcję dałem jeden wałek podparty i jeden "luzem". Czy dobrze kombinuję? Czy jednak lepiej dać dwa wałki podparte?Avalyah pisze:... ale przeczuwam, że inni Koledzy będą wytykać palcami te wałki niepodpartewięc może dałoby się ich uniknąć.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2437
- Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Wiesz, może i wystarczy jeden podparty, a drugi nie, chociaż akurat ja takich konstrukcji nie widziałem wśród tych, które przeglądałem (przede wszystkim na tym forum).
Pytanie tylko, co zyskujesz dając jeden podparty, a drugi nie (zgaduję, że koszty, ale różnica jest podejrzewam na tyle mała, że lepiej zrobić dobrze za pierwszym razem, niż poprawiać później i ostatecznie wydać więcej)? Bo to, że sztywniej będzie z obydwoma podpartymi to jest pewne. A od sztywności zależy powodzenie całej maszyny.
Pytanie tylko, co zyskujesz dając jeden podparty, a drugi nie (zgaduję, że koszty, ale różnica jest podejrzewam na tyle mała, że lepiej zrobić dobrze za pierwszym razem, niż poprawiać później i ostatecznie wydać więcej)? Bo to, że sztywniej będzie z obydwoma podpartymi to jest pewne. A od sztywności zależy powodzenie całej maszyny.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 11
- Rejestracja: 15 gru 2016, 07:48
- Lokalizacja: Lubin
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 529
- Rejestracja: 07 paź 2013, 20:12
- Lokalizacja: Kraków/Kraśnik
Klika porad z mojej strony:
1. Zrób wszystkie wałki podparte, po dwa na oś.
2. Wałki najlepiej wszystkie w takim samym rozmiarze, dla uproszenia konstrukcji, zakupów, serwisów.
3. Wywal drewno i z przodu i z tyłu daj profile aluminiowe 80x40
4. Dodaj więcej poprzeczek na stole, 3 sztuki byłyby optymalne.
5. Boki bramy to grubość 15mm + wzmocnienia np z płaskownika alu 20x50 ew z grubszych płyt wyciąć.
6. Jeden silnik na środku dla oś Y, bo z dwoma to sporo zachodu będzie.
7. Do obróbki aluminium konieczna jest przynajmniej mgła chłodziwa, a to wyklucza jakiekolwiek drewniane elementy frezarki.
Jak planujesz łączyć profile? Można na oryginalne złącze ale ceny nie są małe, albo wiercenie i przez profil na wylot, tylko wtedy wymagana jest precyzja.
Pozwodzenia
1. Zrób wszystkie wałki podparte, po dwa na oś.
2. Wałki najlepiej wszystkie w takim samym rozmiarze, dla uproszenia konstrukcji, zakupów, serwisów.
3. Wywal drewno i z przodu i z tyłu daj profile aluminiowe 80x40
4. Dodaj więcej poprzeczek na stole, 3 sztuki byłyby optymalne.
5. Boki bramy to grubość 15mm + wzmocnienia np z płaskownika alu 20x50 ew z grubszych płyt wyciąć.
6. Jeden silnik na środku dla oś Y, bo z dwoma to sporo zachodu będzie.
7. Do obróbki aluminium konieczna jest przynajmniej mgła chłodziwa, a to wyklucza jakiekolwiek drewniane elementy frezarki.
Jak planujesz łączyć profile? Można na oryginalne złącze ale ceny nie są małe, albo wiercenie i przez profil na wylot, tylko wtedy wymagana jest precyzja.
Pozwodzenia

Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów
Frezowanie gwintów

-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 11
- Rejestracja: 15 gru 2016, 07:48
- Lokalizacja: Lubin
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 529
- Rejestracja: 07 paź 2013, 20:12
- Lokalizacja: Kraków/Kraśnik
Luzik.magicmarcus pisze:Bardzo cenne uwagi. Dziękuję.Połączenia planuję za pomocą aluminiowych kątowników i nakrętek młotkowych.Jak planujesz łączyć profile? Można na oryginalne złącze ale ceny nie są małe, albo wiercenie i przez profil na wylot, tylko wtedy wymagana jest precyzja.
Ale kątowniki gotowe przeznaczone do tego celu? Czy chcesz kupić kątownika aluminiowego na metry, pociąć, powiercić i mocować? Od razu mówię druga opcja jest słaba, mam to przetestowane

Serwa DC Rulez!!!
Frezowanie gwintów
Frezowanie gwintów
