Strona 1 z 1
Czy listwy zębate zamiast śruby napędowej mają sens?
: 21 sty 2016, 12:42
autor: crooveck
Co myślicie o takim rozwiązaniu napędu bramy we frezarce, żeby zamiast jednej centralnie umieszczonej śruby napędowej (zazwyczaj pod stołem) dać dwie równolegle listwy zębate umieszczone obok prowadnic?
Napęd wówczas mógłby być realizowany za pomocą silnika krokowego z podwójną osią umieszczonego w bramie.
: 21 sty 2016, 12:44
autor: RomanJ4
A luzy międzyzębne? Nawet uzębienie skośne jakiś ma.
Jak chcesz je zneutralizować?
: 21 sty 2016, 12:55
autor: Adam Domański
Re: Czy listwy zębate zamiast śruby napędowej mają sens?
: 21 sty 2016, 13:27
autor: oprawcafotografii
crooveck pisze:...
Napęd wówczas mógłby być realizowany za pomocą silnika krokowego z podwójną osią umieszczonego w bramie.
Wiele maszyn jest tak skonstruowanych, z tym ze zazwyczaj maja dwa
silniki napedowe. Ale mozna tez oczywiscie polaczyc napedy walem...
q
: 21 sty 2016, 14:35
autor: RomanJ4
Adam Domański pisze:A nie lepsze pasy zębate?
Jeśli ich elastyczność (na rozciąganie) zmieści się w przyjętej normie...
: 28 sty 2016, 12:56
autor: Orzel666
O ile mnie pamiec nie myli to w laserach bystronica brama smiga na listwach zebatych.
Jak sa zle ustawione to wyje jak glupie.
Trzeba zrobic system regulacji i uzyc kol i zebatek jakiejs sensownej jakosci
: 28 sty 2016, 13:53
autor: RomanJ4
Tu chyba bardziej chodzi o dokładność pozycjonowania czyli od mechanicznej strony patrząc o luzy międzyzębne koło-listwa. Nawet w wykonaniu skośnozebowym.
Jednym ze sposobów to koło z rozsuwanymi zębami. czyli koło złożone z dwóch takich samych na jednej osi, które są przestawiane (rozpierane) względem siebie sprężyną, a jako że ich zęby wchodzą we wręby w listwie, to tym samym przesunięcie ich zarysów kasuje luz.
od siły sprężyny zależy dokładność kasowania.
Inne rozwiązanie to rozpieranie przez włożenie sprężyn/y w łukowate okienka wykonane w obu kołach, podobnie jak w tłumikach drgań tarczek sprzęgłowych
