Strona 1 z 1
Silnik krokowy vs Silnik krokowy
: 14 sie 2014, 22:58
autor: Skodi
Witam forumowiczów.
Jestem Nowy. Czytałem forum i widzę że wiedza obszerna,
Chciałem szybciutko podac pare danych na temat silników krokowych i chciałbym prosić o wyjaśnienie.
1 SILNIK
Technical Specifications
Part No.: WT57STH115-4204A
Frame Size: NEMA23
Step Angle: 1.8 degree
Voltage: 3.78VDC
Current: 4.2 A/phase
Resistance: 0.9 Ohm/phase
Inductance: 3.8 mH/phase
Holding torque: 30Kg-cm 428oz-in
Rotor inertia: 810 g-cm2
Detent torque: 1.2 kg-cm
Number of wire leads: 4
Weight: 1.55KGS
Length: 115mm
Front shaft diameter: 8mm
Front shaft length: 21mm round shaft
This model is for Single shaft, with 8mm motor shaft, 21mm front shaft length, round shaft!
2 SILNIK
Technical Specifications
Part No.: 23HS9430B
Frame Size: NEMA23
Step Angle: 1.8 degree
Voltage: 6.4VDC
Current: 3 A/phase
Resistance: 2.1 Ohm/phase
Inductance: 9 mH/phase
Holding torque: 30Kg-cm 425oz-in
Rotor inertia: 810 g-cm2
Number of wire leads: 4
Weight: 1.55KGS
Length: 112mm
Rear shaft diameter: 6,35
Front shaft diameter: 8mm
Front shaft length: 21mm round shaft
Rear shaft lenght: 15mm round shaft
I teraz moje pytanie dlaczego tak bardzo sie rozni specyfikacja, jedyne tyle co sie zdazyłem zorientować to to ze jesli jest wałek z przodu to sa inne parametry a jak jest walek z dwuch stron silnika to znow inne.
Dodam ze silniki z Niemiec/Chin dlatego pytam czy ten pierwszy w stosunku do drugiego nie jest słabszy??? rozni sie wszystko poza momentem trzymajacym???
Czy moze ktorys ze sprzedawców cos klamie. Dodam ze zaden nie odesłał mi Specyfikacji produktu w formie pdf.
Jesli cos napisalem nie własciwie prosze poprawic.
Dziekuje za Pomoc
: 15 sie 2014, 02:22
autor: diodas1
Co Cię niepokoi? Jest przecież wiele marek samochodów o tej samej mocy silnika a przecież też różnią się od siebie. Ilu projektantów i producentów, tyle podejść do tego samego tematu.
Każdy stara się zaistnieć tworząc coś lepszego. Czasem się udaje, czasem nie. Ten pierwszy silnik ma mniejszą indukcyjność uzwojeń więc ma szansę uzyskiwać lepszą dynamikę ruchu. Po podaniu impulsu napięcia szybciej narasta w nim prąd.
: 15 sie 2014, 15:31
autor: Skodi
No niepokoi mnie to że prawie każda wartość pierwszego silnika jest połowa wartości drugiego. np. Wolty są mniejsze, rezystancja, już indukcyjność mi wyjaśniłeś. No i więcej Amperów, tak dla chłopaka po liceum dziwnie wydają się liczby zmienne a osiąga ten sam moment trzymania... Normalnie mogło by się wydawać ze ten pierwszy to np. 280 oz.in. Jeśli rozumiesz co mnie niepokoi.
Skoro jak dla Ciebie nie jest to dziwna sytuacja to znaczy ze sprzedawca się nie myli, ani nie kłamie, a cena się różni.
Dzięki za pomoc.
: 15 sie 2014, 17:38
autor: diodas1
Nie dziwiłbyś się gdybyś ze zrozumieniem uczył się o elektryczności na lekcjach fizyki. A przy okazji- poważnie pytam, czy w programie nauczania w liceum występuje obecnie w ogóle taki przedmiot jak fizyka? Tak często spotykam się z problemem że po liceum wychodzą ludzie z zerową wiedzą podstawową ... a nie mam kogo o to spytać.
W każdym razie zalecam zagłębienie się w teorii na ten temat , jeżeli chcesz świadomie zająć się elektroniką cnc i mieć z tego jakiś pożytek. Fakt że zauważyłeś różnice daje nadzieję że pojmiesz kilka podstawowych reguł i praw rządzących zjawiskami związanymi z przepływem prądu.
Na cenę wpływa wiele czynników a sprzedawca tylko w części ma wpływ na jej wielkość. Po drodze była już cała armia pośredników i współudziałowców od ciecia po premiera , króla, cesarza...
: 15 sie 2014, 18:15
autor: Skodi
Program nauczania?? hmmm co tu powiedzieć, wiec tak jak sadzisz, wiedza jest bardzo ogólna, źle wytlumaczona, bodajze teraz w liceum jest przedmiot Fizyka i ASRONOMIA, w tym problem ze dwa w jednym, po drugie, mnie uczyła kobieta ktora ma koło 70 lat, wszystko co notowałem w zeszycie dokładnie było przepisywane z książki (dyktowane przez nauczycielke) gdy był ktoś zaciekawiony bardziej, nie umiała rozszerzyc tematu, i kazała nie przeszkadzać w lekcjii, jak nie to do pytanie, i BANIA

Smutne jesli kobieta nie moze doczytac z książki ktora lezy na kolanach, bo nie dowidzi. Nie mowie ze nie mogla by nauczac przez wiek, lecz jej wiedza byla znikoma...koledzy/kolezanki po prostu przestaly pytac, bo sie nie dalo:( Oczywiscie zdaza sie ze nauczyciel naprawde ma duza wiedze o swoim przedmiocie, jak moj nauczyciel od Histroii, zapytasz postara sie wytlumaczyc jak nie wiedzial, przyszedl na kolejna lekcje i odpowiedzial... ale sa osoby ktore nie powinny nauczac...
Sorry takie sa realia, młodzieniec ma 15 lat idzie do liceum gdzie? gdzie najblizej. i takie sa skutki. Skończył liceum z ktorego wyciagnał mniej niz własny tata nauczył lub życie. Można sie dziwić niewiedzy, ale nie ma kto wytłumaczyc

czytac mozna ale w internecie także duzo bzdur pisza jak pewnie wiesz...
Chcesz wiedziec wiecej napisz
sorki za bledy, pisalem szybko bo musialem wyjsc zdomu
: 15 sie 2014, 18:36
autor: beduin
Ja od września zaczynam 3 klase technikum mechanicznego. Idę nową podstawą programową.
Fizyka jaką miałem przez 2 lata to w zasadzie sama astronomia, którą uważam za bezsensowną do tej pory.

Pod koniec roku dopiero były 2-3 tematy z hydrauliki itd. które już są bardziej przydatne
: 15 sie 2014, 19:46
autor: diodas1
W takim razie wielka szkoda że tak się zdarza. Szkoda zmarnowanego czasu. Możliwe też że preferowane podręczniki są skomponowane na zasadzie podobnej do pichcenia bigosu. Na szczęście istnieją też różne książki tematyczne dla kompletnie początkujących, cykl książek "dla opornych" itp, gdzie zwykle na początku w bardzo przystępnej formie wyłuszczono podstawy podstaw a potem dopiero zaczyna się coś bardziej konkretnego. Warto poświęcić czas na zrozumienie tego wstępu.
Wracając do tych krokowców:
Ten sam stojan silnika krokowego można różnie uzwoić. Na przykład dać grubszy drut. To oczywiste że zmieści się wówczas mniej zwojów.Z obu powyższych powodów uzwojenie będzie miało niższą rezystancję. Przez grubszy przewód można puścić większy prąd. Moment obrotowy silnika jest proporcjonalny do liczby "amperozwojów" więc jest możliwość osiągnięcia dokładnie takiego samego przy różnych parametrach elektrycznych. Napięcie odkładane na uzwojeniu wynika z grubsza z prawa Ohma. Stosując większy prąd (drut nawojowy większej średnicy oraz mniej zwojów) powoduje się mniejszą indukcyjność i większe przyspieszenia silnika ale też utrudnia to sterowanie. Sterowniki na wyższe prądy są droższe. Zatem konstruktor urządzenia dobierając silnik do swoich potrzeb musi brać pod uwagę wiele czynników żeby podjąć optymalną decyzję. Na cenę samego silnika, jak wcześniej wspomniałem ma wpływ wiele elementów. Jest możliwe uzyskanie wyższej sprawności elektryczno mechanicznej dzięki zastosowaniu bardziej wyszukanych (często droższych) materiałów ferromagnetycznych. Cenę kształtuje popyt, podaż, wielkość serii produkcji, renoma producenta, rok powstania itd. Tak jest ze wszystkim w każdej dziedzinie.
: 25 lut 2015, 12:21
autor: sz_pyrek
Dołączę się do pytania kolegi, który z wyżej wymienionych silników będzie lepszy do 3A zelrpa?
WT57STH115-4204A- ma mniejszą indukcyjność oraz napięcie(będzie szybszy) ale jest na 4.2A wiec przy 3A moment znacznie spadnie.
23HS9430B- ma większa indukcyjność oraz napięcie czyli wolniejszy, lecz jest na 3A więc na wolniejszych obrotach będzie utrzymywać moment 3Nm.
Panowie a więc na którego postawić?
Pozdrawiam
: 25 lut 2015, 12:35
autor: zacharius
kolego moment trzymający zazwyczaj podawany w notach to jest co innego niż moment w ruchu.
więc ten drugi również go nie osiągnie jak 3Nm to jest trzymający.
skoro masz już zelrpa i dobierasz do niego silnik to trzeba szukac takiego który będzie miał przy prądzie cewki 3A najmniejsza rezystancje i indukcyjność uzwojenia przy największym momencie trzymającym