XisD pisze:Ale tam nie ma objasnienia.
G02 Ruch interpolacji kolistej CW / G03 Ruch interpolacji kolistej CCW (grupa 01)
F Prędkość posuwu w calach (mm) na minutę
I Opcjonalna odległość wzdłuż osi X do środka koła
J Opcjonalna odległość wzdłuż osi Y do środka koła
K Opcjonalna odległość wzdłuż osi Z do środka koła
R Opcjonalny promień koła
X Opcjonalna komenda ruchu osi X
Y Opcjonalna komenda ruchu osi Y
Z Opcjonalna komenda ruchu osi Z
A Opcjonalna komenda ruchu osi A
Użycie I,J i K to najlepsza metoda programowania promienia. R jest odpowiedni dla większości promieni
ogólnych.
Te kody G są używane do określania ruchu kolistego. Konieczne są dwie osie do wykonania ruchu kolistego,
a ponadto należy użyć właściwej płaszczyzny, G17-19. Komendę G02 lub G03 można wydać na dwa różne
sposoby; pierwszy polega na użyciu adresów I, J, K, zaś drugi na użyciu adresu R. Funkcję fazowania lub
frezowania naroży można dodać do programu poprzez określenie ,C (fazowanie) lub ,R (frezowanie naroży),
zgodnie z opisem w definicji G01.
Użycie adresów I, J, K
Adresy I, J i K służą do lokalizacji środka łuku względem punktu rozpoczęcia. Innymi słowy, adresy I, J, K
to odległości od punktu rozpoczęcia do środka koła. Dozwolone są tylko I, J lub K właściwe dla wybranej
płaszczyzny (G17 używa IJ, G18 używa IK, zaś G19 używa JK). Komendy X, Y i Z określają punkt końcowy
łuku. Jeżeli nie zostanie określona lokalizacja X, Y lub Z dla wybranej płaszczyzn, to punkt końcowy łuku jest
tożsamy z punktem rozpoczęcia dla tej osi.
Aby wyciąć pełne koło, należy użyć adresów I, J, K; użycie adresu R będzie bezskuteczne. Aby wyciąć pełne
koło, nie określać punktu zakończenia (X, Y i Z); zaprogramować I, J lub K w celu zdefiniowania środka koła.
Dla przykładu: G02 I3.0 J4.0 (zakładając G17; płaszczyzna XY)
źródło ; instrukcja obsługi Haas
Mariusz.