Strona 1 z 3

Czym sie różnią napędy po przez koła i pasek a bezpośrednio

: 26 paź 2010, 20:02
autor: jarcys
Proszę o opinie czym to się różni jakie korzyści i wady .

kółka i paski kontra sprzęgiełko?

: 26 paź 2010, 21:33
autor: pitsa
Do napędu śruby?

Na przykład gdy zamontuje się na śrubie trapezowej kółko większe, a na silniku mniejsze, to traci się na prędkości ale zyskuje na "mocy" i większym pole manewru jeśli chodzi o umiejscowienie silnika.

Podaj jednak konkrety bo to temat dość szeroki. :-)

: 28 paź 2010, 20:03
autor: jarcys
No tak to wiem chodzi mi o to czy na kołach i pasku uzyskamy taką samą prędkość posuwu co na samym silniku .

: 28 paź 2010, 20:10
autor: euro.sm
jarcys pisze:No tak to wiem chodzi mi o to czy na kołach i pasku uzyskamy taką samą prędkość posuwu co na samym silniku
Chyba jednak nie wiesz... Odpowiedz na pytanie masz w poście Pitsa. Wróżbita jakiś...

Pozdrawiam
Maciej Stański

: 29 paź 2010, 19:13
autor: jarcys
Wiem wiem juz wszystko wiem dzięki no to po jednemu :lol:

: 31 paź 2010, 09:46
autor: smouki
trzeba też dodać że paski zębate działają jako sprzęgła bezpieczeństwa

: 31 paź 2010, 15:11
autor: www.kimla.pl
Paski jako sprzęgła bezpieczeństwa?????????????????????
Bezpieczeństwa czego?

: 31 paź 2010, 16:05
autor: pitsa
Paski zębate jako mechaniczny bezpiecznik - najsłabszy element, który ulega zniszczeniu w chwili wypadku. Coś takiego jak "strefa kontrolowanego zgniotu". Widziałem taki pasek zębaty ze stalowymi linkami w środku po awaryjnym przeciążeniu - z paska zrobiła się harmonijka, jak w strefie zgniotu.

W profesjonalnych maszynach pewnie awarie się nie zdarzają bo w nich stosuje się diagnostykę, planowanie czynności obsługowych i remontów eksploatacyjnych. :-)

Projektując amatorskie jednostkowe urządzenie, chyba lepiej przewidzieć miejsce wystąpienia awarii, tak aby koszty tej awarii były jak najmniejsze, niż liczyć na to, że nic się nie przytrafi.

: 31 paź 2010, 16:13
autor: kostner
Chcialem zwrocic koledze KIMLA uwage ze znajdujemy sie w dziale podstawy - czyli wstep do zagadnienia CNC. Tutaj pytania zadaja koledzy ktorzy maja z zalozenia baaardzo mala wiedze, ktora chca poglebic. Jezeli kolega nie zgadza sie z wypowiedzia poprzednika prosze o konstruktywne przedstawienie kontrargumentu bo kolegi wypowiedz nie wnosi nic do tematu. Znajdujemy sie w dalszym ciagu na forum amatorskich maszyn CNC gdzie producenci maszyn profesjonalnych, powinni udzielac sie jako mentorzy i przekazywac swoja wiedze mniej doswiadczonym kolegom.

Jako bezpieczenstwo stosuje sie sprzegla zrywne. W maszynach profesjonalnych ustawia sie drivery w taki sposob aby reagowaly na nagly wzrost poboru pradu spowodowany kolizja, blokada osi itd i odlaczaly prad informujac sterowanie o bledzie.
Oczywiscie w malych amatroskich maszynkach sterowanych krokowkami takiej opcji przewaznie nie mamy a sily wystepujace na silniku i pasku sa tak male ze nie spowoduja zerwania badz rozciagniecia pasa napedowego. W przypadku kolizji na takiej malej maszynce silnik zacznie gubic kroki i tyle.

: 31 paź 2010, 16:44
autor: www.kimla.pl
1. Nigdy nie spotkałem się z zastosowaniem pasa jako sprzęgła bezpieczeństwa.
2. Jeśli wystąpi kolizja to zerwanie paska jest wyjątkowo mało prawdopodobne (no chyba że jest już uszkodzony)
3. W maszynach CNC paski zębate są bardzo mocno przewymiarowane ponieważ poza przenoszonym obciążeniem liczy się sztywność napędu.
4. Serwo się wyłączy, krokowiec zgubi kroki i tyle.

Można oczywiście założyć że ktoś zastosuje tak słaby pasek, że pęknie, ale to źle.