Sterownik ...problem!!!

Tu możemy porozmawiać na temat podstaw budowy amatorskich maszyn CNC

Autor tematu
klechuu
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:14
Lokalizacja: Poznań

Sterownik ...problem!!!

#1

Post napisał: klechuu » 25 lut 2010, 15:10

Chciałbym na początek kupić oto takie silniki

Do sterowania chciałem zastosować sterownik ze strony sponsora SSK-B02 i tu jest problem bo max napiecie zasilania silników dla tego sterownika to 40V, obliczając napięcie zgodnie ze wzorem U=(nap zas. silnika)*20 co w moim przypadku wynosi U=3,57*20=~70V -więc to troche za duzo...
Czy moze mnie ktoś "oświecić" i wytłumaczyć jak to wygląda :grin:



Tagi:


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#2

Post napisał: diodas1 » 25 lut 2010, 15:37

Daj nie większe napięcie niż dopuszczalne dla sterownika. Istotniejsza jest wydajność prądowa zasilacza żeby nie zabrakło energii kiedy wszystkie silnik będą żłopać jednocześnie. Ten sposób obliczania napięcia nakierowany jest na wyżyłowanie prędkości maksymalnej silników. Chodzi o to że mając większy zapas napięcia stromiej narasta prąd w uzwojeniach które mają charakter indukcyjny. Z tego wzoru który podałeś należy wyciągnąć taki wniosek że bardziej żwawo poruszałby się silnik który ma niższe napięcie podane w parametrach pracy. Ten który masz (masz mieć :) )też będzie pewnie dobry więc przy pierwszej jak mniemam konstrukcji raczej nie zauważysz na razie różnicy. Ostatecznie przy regulacji sterownika do wymagań silnika będziesz kierował się prądem w cewkach a nie napięciem. Temu poświęć całą uwagę żeby nie puścić z dymem silnika i sterownika. Napięcie jest parametrem wynikowym nad którym nie musisz zbyt głęboko się zastanawiać. Gdybyś zresztą obejrzał na oscyloskopie to napięcie na silniku to zobaczyłbyś przebieg o kształcie piły także przy stojącym silniku, mimo zasilania sterownika napięciem stałym. To wynik pracy układu regulującego prąd w cewkach silnika, który znajduje się w sterowniku czyli, jak go tu nazywają "czopera"

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#3

Post napisał: zacharius » 25 lut 2010, 16:17

diodas1 pisze:jak go tu nazywają "czopera"
otóż nie tylko tu go tak nazywają, ta nazwa powstała w wyniku rodzaju pracy ukladu scalonego i przebiegu generowanego na wyjściu.
można pociągnąć taką analogie chopper - helikopter z angielskiego, dźwięk łopat wirnika i dźwięk silnika krokowego na niedużych obrotach można by porównywać :)
a poza tym kolego Diodas świetna lekturka :)
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#4

Post napisał: diodas1 » 25 lut 2010, 18:10

Dzięki zacharius, :) Na początku swojej bytności na tym forum źle zrozumiałem to "uczone" słowo użyte w jakimś poście i zostałem przez jednego z nieomylnych potraktowany z grubej rury cienkim śrutem. Trudno, oberwałem więc trzeba było sumiennie zapoznać się z obowiązującym tutaj slangiem. Słowo "chopper" według tłumacza google znaczy tasak siekacz rębak strzecha. To ostatnie znaczenie pomińmy bo akurat w układach związanych ze sterowaniem silników prądowych pasuje jak pięść do nosa. Natomiast trzy pierwsze oddają sposób działania regulatora prądu w sterownikach. Już jest jak jest, a będzie jeszcze ciekawiej bo obcojęzyczne słowa przekręcone w każdy dowolny sposób wbijają się do języka polskiego, do wszystkich dziedzin życia. W efekcie każda profesja używa innego slangu i stajemy się Polakami którzy nijak nie mogą się porozumieć mówiąc różnymi narzeczami. Elektronik nie zrozumie lekarza i na odwrót. Powstaje współczesna wieża Babel i wszyscy dokładamy do niej po cegiełce. Póki co trzeba zgodnie z porzekadłem- wchodząc między wrony, krakać jak one :) Właśnie tłumaczę to swojemu kotu który zaniedbuje lekcje krakania.

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#5

Post napisał: zacharius » 25 lut 2010, 20:16

:mrgreen: dobre

zgodnie z Wiki i chyba najbardziej zbliżone:

Chopper — słowo angielskie; gdy używane w oderwaniu ma wiele znaczeń:

* Chopper (przerywacz prądu stałego, przetwornica DC-DC) - układ energoelektroniczny zmieniający wartość napięcia stałego.
* Powyższe znaczenie nie jest precyzyjne. Stosuje się również nazwę choper AC/AC, tj. przerywacz prądu przemiennego.
* Chopper - w slangu (kolokwialnie) śmigłowiec, w niektórych dialektach brytyjskich synonim penisa
LOL
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#6

Post napisał: diodas1 » 25 lut 2010, 21:43

No właśnie. Dlatego w sumie niesłusznie byłem tak brutalnie "nawracany" że do dzisiaj wydłubuję śrut. A mój kot nadal nie chce się uczyć, chociaż głupi do końca nie jest. Zaczął reagować na zawołanie "kici-kici, taś-taś" więc może chociaż z kaczkami się zaprzyjaźni przy korytku. Nie wiem tylko czy kaczki zagustują w chopperowanym mięsku z puszki z napisem Whiskas.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#7

Post napisał: Leoo » 25 lut 2010, 22:58

Amerykanie wykombinowali takie ciekawe motocykle, których nazwa bliżej kojarzona jest jednak z tasakiem.
Jeśli ktoś brzydzi się tasaków, można powiedzieć PWM (Pulse-Width Modulation) albo po naszemu MSI (Modulacja Szerokości Impulsów).


Autor tematu
klechuu
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 2
Rejestracja: 08 sty 2010, 17:14
Lokalizacja: Poznań

#8

Post napisał: klechuu » 25 lut 2010, 23:33

Jak ładnie się temat rozwinął :mrgreen: a pytałem tylko o sterownik... :razz:


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#9

Post napisał: diodas1 » 26 lut 2010, 00:30

Tak bywa. Kto pyta, nie błądzi. Z drugiej strony celnie trafione pytanie powoduje lawinę jak skubnięcie jabłka ze spodu straganu. Trzeba się dobrze zastanowić zanim zapytasz na przykład żonę jaką prognozę pogody podano w TV bo w odpowiedzi możesz się dowiedzieć że nie ma już co na siebie włożyć a buty ma już od pół wieku niemodne. Tu jest dzisiaj spokojnie. Chyłkiem-boczkiem, śmiechem-żartem, meandrami przemycana jest jakaś wiedza która pozwala niektórym zbudować swój własny pogląd na temat różnych zawiłości technicznych. Niech to jednak nie uśpi Twojej czujności, bo bywa że post wybiegający w ślepą uliczkę powoduje pianę u genetycznie zaprogramowanych na ład i porządek. Wtedy iskrzy i dymi a swąd czuje się jeszcze po latach. Teraz jest miodzio. Idzie wiosna a biomet korzystny.


Marek_elkopyto
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 5
Rejestracja: 15 lis 2006, 13:49
Lokalizacja: Kraków

#10

Post napisał: Marek_elkopyto » 27 lut 2010, 17:08

Producenci silników krokowych częściej podają rezystancje cewek silnika. Dla twojego przypadku jest to 3,57 V/ 1,7 A = 2,1 Ohm. Wzorem U=(nap zas. silnika)*20 nie musisz się przejmować bo silnik będzie dobrze pracował przy dużo mniejszym napięciu zasilania. Nie znalazłem minimalnego napięcia zasilania dla sterownika SSK-B02, ale wydaje mi się że silnik powinien dobrze pracować przy 12V ( albo nawet 5V polegając na dokumentacji układu L298 na którym oparty jest sterownik). Zastosowanie wyższego napięcia pozwoli Ci rozpędzić silnik do większych prędkości obrotowych. Większe napięcie sterowania daje bardziej stabilną pracę silnika krokowego bez utraty kroków przy większych prędkościach obrotowych. Jak napisał Diodas1 powinieneś skupić się na wydajności prądowej zasilacza oraz na ustawieniu prądu sterownika do prądu silnika.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „CNC podstawy”