Strona 1 z 1

Śruba tnąca a śruba pociągowa.

: 09 sty 2010, 19:51
autor: sufferwell
Witam. Z gory przepraszam jesli tak temat był, ale na gwałt potrzebuje odpowiedzi na pytanie, ktore padlo na ostatnim kolokwium o maszynach numerycznych i 90% studentow nie potrafilo na nie odpowiedziec. A mianowicie "Dlaczego zamiast śrub pociągowych stosuje się śruby toczne"

Pozdrawiam i z gory dziekuje!

: 09 sty 2010, 20:25
autor: DZIKUS
samo pytanie jest niewlasciwie sformulowane, bo sruby kulowe sa stosowane przede wszystkim wlasnie w charakterze srub pociagowych.

moze chodzilo o to, ze dawniej jako srub pociagowych uzywano srub z gwintem trapezowym lub kwadratowym? jesli tak, to w porownaniu z nimi sruby kulowe maja przede wszystkim duzo wyzsza sprawnosc (nawet do 99%, podczas gdy tamte rzadko osiagaja 60%)

: 09 sty 2010, 20:52
autor: sufferwell
Dziękuje za szybką odpowiedź. Pytanie było róznie formułowane dla wielu grup, wiec pewnie sami wykladowcy sie potracili..

Dziekuje i pozdrawiam.

: 09 sty 2010, 21:00
autor: tanifon
człowieku zlituj się..
i daj temu dzikusowi punkcik :D

: 09 sty 2010, 22:02
autor: sufferwell
Zrobione.

: 10 sty 2010, 11:35
autor: pasierbo
Można jeszcze dodać skąd wynika ta większa sprawność czyli stąd że śruby kulowe posiadają mniejsze opory tarcia. Spowodowane jest to tym że w śrubach kulowych występuje tarcie toczne (po między bieżnią śruby a bieżnią nakrętki przetaczają się kulki) a nie ślizgowe jak to było w trapezowych. Po za tym większość śrub kulowych dzięki napięciu wstępnemu nie posiada w ogóle luzów i nie zachodzi potrzeba ich regulacji przez cały czas eksploatacji.