Strona 1 z 1

Określenie momentu silnika na podstawie

: 06 lut 2009, 23:52
autor: hagop
Witam ponownie

Na allegro znajduje się sporo używanych silników krokowych w bardzo przystępnych cenach. Niestety parametry tych silników nie są kompletne. Mr Google nie chce znaleźć mi nic o tych silnikach.

Czy można jakoś (po dostępnych parametrach) określić moment trzymania?

Mam tylko takie dane:

Prąd 2,9 A
Rezystancja 0,23 Ohm
0,72/step
połączenie 5 przewodowe
długość korpusu 59 mm
szer/wys 60 mm
długość całości 102 mm
średnica ośki 7,86
średnica koła zębatego 13,30 mm
długość osi tylnej 21,36 mm
średnica koła zamachowego tylnego 53,35 mm
waga 0,91 kg

Patrząc na masę (i gabaryty) oraz pobór prądu (porównując z innymi silnikami, które posiadają pełne dane) wnioskuję że może mieć ze 2Nm.
Dobrze kombinuję?

Szukam silników od około 1,5 Nm wzwyż.

: 07 lut 2009, 01:21
autor: andula
jest to nietypowy silnik 5-fazowy- brak sterowników w sprzedaży

: 07 lut 2009, 13:20
autor: zolax
Z ciekawości wpisałem to w googla i znalazło np. to LINK, jest tam algorytm sterowania, trzeba by też wymienić stopień wyjściowy na jakiś mocniejszych tranzystorach.

: 07 lut 2009, 14:17
autor: hagop
jak określić moment jeżeli tego nie podano? sterowaniem będę martwić się później. wpierw poszukuje silników.

: 07 lut 2009, 16:17
autor: markcomp77
hagop pisze:jak określić moment jeżeli tego nie podano? sterowaniem będę martwić się później. wpierw poszukuje silników.
jedynie rozmiar silnika + technologia definiuje moment silnika...
to tak jak elektromagnes -> większy może być mocniejszy

silnik o podobnym kształcie i wielkości - będzie miał podobny moment...
natomiast uzwojenie silnika - czy prąd silnika nie mówi wiele o momencie... bo nie znamy liczby zwojów...

: 03 kwie 2009, 08:27
autor: zacharius
markcomp77 pisze:
hagop pisze:jak określić moment jeżeli tego nie podano? sterowaniem będę martwić się później. wpierw poszukuje silników.
jedynie rozmiar silnika + technologia definiuje moment silnika...
to tak jak elektromagnes -> większy może być mocniejszy

silnik o podobnym kształcie i wielkości - będzie miał podobny moment...
natomiast uzwojenie silnika - czy prąd silnika nie mówi wiele o momencie... bo nie znamy liczby zwojów...
tu pozwole sobie z kolega markompem nie zgodzic, poniewaz sila ampera wlasnie jest okreslana przez natężenie prądu,długość przewodnika, natężenie pola
elektromagnetycznego.
przy czym chcialem zauwazyc ze majac napiecie, prad nominalny,indukcyjnosc uzwojenia,i opor uzwojenia, zakladajac ze liczymy wszystko dla pradu stalego, mozna oszacowac dlugosc druta nawinietego na fazie. no a z tego juz sila ampera -> imn wieksza tym wiekszy bedzie moment silnika. ( nie chce mi sie myslec jak przeliczyc sile ampera na moment)
przydatne materialy - http://ux.ap.krakow.pl/~blur/physics/Fizyka-75-90.pdf

pozdrawiam.

: 03 kwie 2009, 13:09
autor: markcomp77
zacharius pisze:tu pozwole sobie z kolega markompem nie zgodzic, poniewaz sila ampera wlasnie jest okreslana przez natężenie prądu,długość przewodnika, natężenie pola
elektromagnetycznego.
w swoim stwierdzeniu nie sugerowałem, że prąd niema nic wspólnego z momentem...
jednak - przy braku znajomości ilości zwojów... albo raczej "przekładni" prąd / moment silnika... niewiele wiemy z samego prądu, przy nieznajomosci pozastałych parametrów (ilość zwojów, stałe ośrodka)...

maksymalny moment silnika jest zależny od kształtu/wielkości i technologii wykonania silnika... a uzwoić dany silnik można na "n" sposobów... prawie na dowolny prąd zachowując ten sam moment...


i jeśli już koniecznie chcemy "jakoś" oszacować /moment /prąd ... to proponuję zdjąć krzywą histeryzy prąd / moment silnika
a następnie odsunąć się od nasycenia z prądem o 30..50% w dół
i dla tej wartości prądu zmierzyć moment...

[ Dodano: 2009-04-03, 13:20 ]
fajne... hehe - też lubię takie fiziczne dywagacje...
myślę jednak, że do naszej "nie akademickiej" analizy wystarczy pamiętać regułę trzech palców...

albo jeszcze lepiej przeanalizować proste zagadnienie:

mamy elektromagnes z rdzeniem "z blaszek" (stojan)
i przyciągamy tym magnesem kawał metalu silnie namagnesowany (rotor)

1)jaki mam być największy prąd elektromagnesu aby nie zniszczyć (rozmagnesować) w krótkim czasie przyciąganego kawałka namagnesowanego metalu?

...
nastepnę ciekawe zagadnienie... związane z krokowacami...

2)jak za pomocą owego elektromagnesu (stojana) namagnesować trwale kawał metalu (rotor)?