Sprężarka powietrza kilka pytań o pierscienie

Linie produkcyjne, automaty, roboty nie tylko CNC. Przeróbki, modernizacje oraz konstrukcje własne.
Awatar użytkownika

Autor tematu
morghul
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 205
Rejestracja: 01 wrz 2006, 00:46
Lokalizacja: Stargard

Sprężarka powietrza kilka pytań o pierscienie

#1

Post napisał: morghul » 30 sty 2013, 21:48

Panowie, wygrzebałem na złomie taką sprężarkę:

Obrazek

Wyczyściłem, przejrzałem zaworki, dorobiłem dekiel na kołnierz, zalałem olejem tak aby stopa korbowodu zanurzała się na jakiś centymetr w oleju i dziś po próbie odpalenia okazało się że na drugim cylindrze od kołnierza zaworek tłoczący pluje olejem po kilkunastu sekundach. Pierwszy cylinder jest OK. Sprawdzałem bez podpiętego zbiornika i po kilku chwilach na tym zaworku pojawia się olej i zaczyna pluć. Po zdjęciu głowicy jest na deku tłoka olej.

Wnętrze wygląda całkiem nieźle jak na moje niewprawne oko, gładź cylindrów nie ma progu, nie jest poorana. Pierścienie nieuszkodzone. Górne pierścienie kompresyjne wyglądają można powiedzieć idealnie. Jednak dolne mają miejscami lekkie przytarcia.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tutaj jeszcze kilka zdjęć:

http://eterstar.pl/pub/kompresor/

Na zdjęciu 2.jpg udało mi się uchwycić przytarcia pierścienia olejowego ale nie mam doświadczenia w temacie i nie wiem czy to może być przyczyną czy te przytarcia są w normie.

Oleju moim zdaniem zbyt dużo nie wlałem, skrzynia korbowa ma otwór 6mm jako odpowietrznik ale nie czuć na nim wahań ciśnienia więc to raczej nie problem że jest zbyt mały. Zamki na pierścieniach ustawiałem co 180 stopni i co 90, bez zmian. Jak się domyślam nie ma też wpływu to że sprężarka pracuje bez obciążenia tj. bez zbiornika. Pracuje na 1450 obr./min.

Pochodzi podobno z takich zabytków jak Skoda 706 RT/RTO. Niestety nie znalazłem nigdzie danych przy jakich obrotach powinna pracować ale wydaje się że takie nie powinny robić na niej żadnego wrażenia.

Czy znak to jest że mimo wszystko trzeba wymienić pierścienie, jeśli tak to które? Tylko olejowe czy kompresyjne też. Wymieniać na nominał czy nadwymiar plus szlif?

Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.
Pozdrawiam



Tagi:


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2382
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#2

Post napisał: Mariuszczs » 31 sty 2013, 11:47

obroty małe bo jak pamiętam to ona tłoki ma żeliwne.

Pieścienie z tłoka ściągasz, wkładasz do cylindra i patrzysz jaka jest szczelina na łączeniu, z tego co pamiętam to kosztowały grosze w sklepie zajmującym się głównie pierścieniami.

Używanych pierścieni nie obracaj bo one mają juz swoje jajo według cylindra.

Awatar użytkownika

Autor tematu
morghul
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 205
Rejestracja: 01 wrz 2006, 00:46
Lokalizacja: Stargard

#3

Post napisał: morghul » 31 sty 2013, 12:50

Dokładnie, cylindry sa żeliwne. Te 1450 obr ich nie zabije chyba?


Faktycznie zdejmę pierścienie i sprawdzę luz na zamku. Problem jednak w tym że już poobracałem i możliwe że to jest przyczyna tych przedmuchów oleju. Szczerze mówiąc nie jestem nawet pewien czy nie zamieniłem miejscami tłoków.
Przy wymianie pierścieni na nowe muszą się pewnie dotrzeć?


Mariuszczs
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2382
Rejestracja: 04 mar 2008, 08:14
Lokalizacja: Sulmierzyce

#4

Post napisał: Mariuszczs » 31 sty 2013, 16:20

Nowe się dotrą. Ale tłoki czy też są żeliwne ? Pamiętam że ok 800 obr/min z tłokami żeliwnymi w tych sprężarkach już były duże drgania.

Awatar użytkownika

Autor tematu
morghul
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 205
Rejestracja: 01 wrz 2006, 00:46
Lokalizacja: Stargard

#5

Post napisał: morghul » 01 lut 2013, 21:16

Tłoki są żeliwne też.

Zdjąłem dzisiaj pierścienie i szczelina na zamku ma 0,3mm więc wydaje się że w normie. Zamieniłem miejscami tłoki z korbami w cylindrach bo na panewkach widać było że musiały być zamienione (ślady od wału na jedej korbie były po bokach a na drugiej na dole i górze panewki).
Niestety jest to samo, a nawet trochę gorzej bo na tym cylindrze co był suchy teraz też jest trochę oleju, mniej niż na tamtym ale jest.

Czy jest szansa że to się jeszcze dotrze? Po zmianie chodziła sprężarka może 30 sek. wy wyłączyłem bo zaczęła już pluć.

A może faktycznie 1450 obr. to dla niej za dużo i dla tego puszcza olej? Znalazłem schemat i wychodzi na to że bezpośrednio ze sprezarki napędzana była też pompa paliwa w tych samochodach więc miała takie same obroty jak sprężarka.

Udało mi się wygrzebać takie coś, głowice są trochę inne i ta ma zdaje się 2 pierścienie a moja ma 4 na cylinder.

Obrazek

Obrazek

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „INNE MASZYNY i URZĄDZENIA”