Strona 1 z 3
Koło napędowe do liny
: 15 wrz 2012, 14:44
autor: einstein
Mam urządzonko które porusza się na linie o średnicy 8mm. W urządzeniu mam kółko napędowe o średnicy 110mm, które napędza całe urządzenie. Lina ma styk z kółkiem na około 80mm obwodu. Obroty kółka max 2000rpm. Lina napięta jest z siłą 800N.
Kółko mam obecnie z ertacetalu (POM C) i niestety kółko się ślizga.
Z czego można by zrobić kółko, co da się łatwo obrabiać? Nie może być z materiału, który zniszczy linę, bo lina kosztuje ponad 1300zł.
: 15 wrz 2012, 14:59
autor: yacht
Trzeba doprowadzić do stanu aby kółko się toczyło po linie a nie ślizgało!
Każdy element ślizgający się po linie będzie ją ścierał, a szczególnie twardszy od liny.
: 15 wrz 2012, 17:11
autor: ma555rek
Jeżeli to jest koło napędowe to w takim razie był kiepski pomysł z tą konstrukcją. Mały kąt opasania - niewiele ponad 80° na kółku z tworzywa wręcz gwarantuje poślizgi.
Zmień na koło z rowkiem tak aby lina się klinowała - poradnik mechanika - napedy linowe i z pewnością nie z tworzywa sztucznego. Choć i wtedy rezultat raczej niepewny.
Wprowadź napęd dwurolkowy - tak aby lina kilka razy owinęła się pomiędzy napędowymi wałkami z rowkiem linowym.
: 15 wrz 2012, 19:06
autor: diodas1
Moim zdaniem to koło ma za małą średnicę dla liny o takiej grubości. Niewiele mniejszą średnicę kółek stosuję dla linki 1mm. Kiedyś zaryzykowałem zbyt ostre zakręcanie linki na prowadzeniach i dość szybko zaczęła się strzępić aż w końcu się zerwała.
: 15 wrz 2012, 20:59
autor: triera
Zdecydowanie za mała średnica koła i wartość opasania.
Zwiększyć średnicę koła + dodać przekładnię redukującą.
W katalogach producentów/dystrybutorów lin
często znajdują się zalecane minimalne średnice koła linowego
dla danej średnicy liny.
Ma znaczenie także kąt rozwarcia rowka w kole linowym
i kształt dna (części koła linowego mającej bezpośredni kontakt z liną).
Wg. mnie - może być zastosowany POM-C - ale przy uwzględnieniu
powyższych uwag.
: 15 wrz 2012, 21:15
autor: einstein
Niestety nie mam możliwości zmiany konstrukcji.
Obecnie kółko mam z rowkiem o wykończeniem półokrągłym. Może dobrym pomysłem będzie profil klinowy. Zastanawiam się nad zmianą materiału na tekstolit.
: 15 wrz 2012, 22:18
autor: Yogi_
Cała konstrukcja wisi na linie? Ile waży? Jaką długość ma lina? Ile czasu trwa rozpędzenie do max. prędkości? Może jakiś rysunek poglądowy przeniesienia napędu.
: 16 wrz 2012, 03:54
autor: diodas1
Nie chciałbym być złym prorokiem ale ta lina raczej długo nie pożyje a zadanie jest z gatunku nierozwiązywalnych (skoro nie można już zmienić konstrukcji) Może rysunek będzie w stanie podsunąć jakiś pomysł na jej ratowanie. 1300 zł i cena "urządzonka" które gruchnie o glebę warte są przemyślenia. Materiał na rolkę to zasłona dymna dla prawdziwego problemu.
: 16 wrz 2012, 10:09
autor: einstein
Lina ma długość 90m a wisi na niej 6kg lub jak kto woli 10-15tyś zł
Z rysunkiem się nie popisałem (odzyskuję dane po padnięciu dysku i nie mam jeszcze wszystkich danych), ale oddaje on koncepcję.
Jak by pełna prędkość czyli do 40km/h była w 3 sekundy to by było super.
Gdy rolka napędowa "czerwona" byłą ponacinana promieniście to poślizg był dużo mniejszy, ale obawiałem się o linę.
Sprzęt pracuje sporadycznie, tygodniowo będzie może ze 30 przejazdów.
: 16 wrz 2012, 10:51
autor: friko
zwiększyć kąt opasania(niebieski) modyfikując układ rolek pośrednich