Jaki wybrać mechanizm zmiany prędkości obr. tokarki
: 04 mar 2011, 10:07
Witam. Po pewnych modyfikacjach mojej niedawno skonstruowanej tokareczki zaszła konieczność regulacji obrotów wrzeciona. Zwykle toczę do max. fi 40 (nad suportem mam max. fi 70), ale czasem nawet detal średnicy 80 mm i trzeba jakoś kombinować
Na wstępie zamontowałem przekładnie pasową o stałym przełożeniu (koło 75 na wrzecionie i 63 na silniku) uzyskując nieregulowane
obroty ok. 1100 obr / min. Do małych detali jest dobrze, ale na większych średnicach pali noże HSS. Potrzebuję więc min. (absolutne min.) 2 prędkości obrotowe (ok. 500 i druga ok. 1000).
Z uwagi na niedostateczny moment obr. silnika przy większych średnicach toczenia, wykluczam falownik (moment nie wzrośnie ze zmianą obrotów).
Pozostają dwie koncepcje:
1). zestaw kół pasowych i pasów, które zależnie od sytuacji zmieniałbym na wrzecionie (na zasadzie, że koło silnika bez zmian, zmieniam koło na wrzecionie i do niego inny pas), przy czym byłby jeszcze ruchomy napinacz pasa
2). skrzynia biegów z malucha
- 4 przełożenia w "przód" i nawrotny, wadą jest trochę kłopotliwa instalacja kół pasowych na wałkach skrzyni (zamieszczam jej schemat).
Toczę dość mało, a więc zmiana obrotów nie będzie co chwilę, a więc wymiana koła pasowego nie byłaby bardzo uciążliwa.
Jaką opcję lepiej wybrać?
Koła pasowe trzeba byłoby kupić, skrzynia jest (już po skróceniu obudowy i wygląda jak na schemacie), ale do skrzyni też trzeba koła pasowe (z silnika na skrzynię pas i ze skrzyni na wrzeciono pas - innej opcji nie ma).



Z uwagi na niedostateczny moment obr. silnika przy większych średnicach toczenia, wykluczam falownik (moment nie wzrośnie ze zmianą obrotów).
Pozostają dwie koncepcje:
1). zestaw kół pasowych i pasów, które zależnie od sytuacji zmieniałbym na wrzecionie (na zasadzie, że koło silnika bez zmian, zmieniam koło na wrzecionie i do niego inny pas), przy czym byłby jeszcze ruchomy napinacz pasa
2). skrzynia biegów z malucha

Toczę dość mało, a więc zmiana obrotów nie będzie co chwilę, a więc wymiana koła pasowego nie byłaby bardzo uciążliwa.
Jaką opcję lepiej wybrać?
Koła pasowe trzeba byłoby kupić, skrzynia jest (już po skróceniu obudowy i wygląda jak na schemacie), ale do skrzyni też trzeba koła pasowe (z silnika na skrzynię pas i ze skrzyni na wrzeciono pas - innej opcji nie ma).
