Jaki wybrać mechanizm zmiany prędkości obr. tokarki

Linie produkcyjne, automaty, roboty nie tylko CNC. Przeróbki, modernizacje oraz konstrukcje własne.

IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#11

Post napisał: IMPULS3 » 06 mar 2011, 13:51

kris669 pisze:W przyszłości dołożę silnik dwubiegowy (trzoszkę kosztuje)
Nie koniecznie, możesz dolożyć silnik drugi a zmienić tylko przelożenie albo silnik o innych obrotach. Oczywiście obydwa ciągle sprzężone na stalę z maszyną.



Tagi:

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#12

Post napisał: BYDGOST » 06 mar 2011, 15:44

Takie rozwiązanie jak zaproponowane powyżej spotkałem kiedyś zastosowane w praktyce.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


BorysRękojad
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 56
Rejestracja: 14 mar 2010, 15:20
Lokalizacja: Wąwóz

#13

Post napisał: BorysRękojad » 16 mar 2011, 15:43

Musze rozwiązać ten sam problem u siebie , bo najmniejsze obroty mam około 300 , na razie mam powieszony silnik na długim pręcie i koła 5 stopniowe w tokarce i na silniku , w razie zmiany przełożenia przesuwam tylko silnik po pręcie i śrubą rzymską napinam silnik , rozwiązanie może praktyczne ale ma wady . Długi pasek ma tendencję do drgań , na najniższym przełożeniu czasami potrafi zatrzymać wrzeciono bo koło na silniku jest za małe w stosunku do koła na tokarce i jestem niemal pewny , że takie nie stabilne napędzanie wrzeciona ma wpływ na powierzchnię toczenia . Ja myślałem żeby zastosować skrzynie od jakiegoś motoru , można by zmieniać prędkości bez zatrzymywania silnika , dodatkowo mozna by wykorzystać sprzęgło , zalety skrzyni to wielkośc i waga , tylko nie mogę dorwać żadnej skrzyni o dobrych przełożeniach .


kamar
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 16223
Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

#14

Post napisał: kamar » 16 mar 2011, 21:44

IMPULS3 pisze:
kris669 pisze:W przyszłości dołożę silnik dwubiegowy (trzoszkę kosztuje)
Nie koniecznie, możesz dolożyć silnik drugi a zmienić tylko przelożenie albo silnik o innych obrotach. Oczywiście obydwa ciągle sprzężone na stalę z maszyną.
Doskonale się sprawdzało u mnie jako posów przyśpieszony.


majkel200
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 101
Rejestracja: 23 sty 2010, 18:04
Lokalizacja: jędrzejewo

#15

Post napisał: majkel200 » 09 gru 2016, 13:51

Witam, odswieżę trochę ten temat ponieważ mam tokarkę TSB 16 i niestety nie oryginalny napęd. Silnik jaki posiadam to 3f 1400obr/min. Chcę do tego zamontować skrzynię od fiata 126p. Czy ktoś z was wie może jakie kola pasowe muszę zastosować by mieć najniższe obroty ok 100 lub trochę mniej oraz najwyższe do toczenia małych detali? Proszę o pomoc jakiej średnicy koła zamontować.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 11572
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#16

Post napisał: RomanJ4 » 09 gru 2016, 22:48

przełożenia malucha wynoszą:
http://kmarcel.blog.onet.pl/2008/10/14/ ... ni-biegow/
I bieg 3,250 ->1400/430
II bieg 2,067 ->1400/677
III bieg 1,300 ->1400/1077
IV bieg 0,872 ->1400/1605
bieg wsteczny 4,024 ->1400/347
przelicz sobie...
pozdrawiam,
Roman


majkel200
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 101
Rejestracja: 23 sty 2010, 18:04
Lokalizacja: jędrzejewo

#17

Post napisał: majkel200 » 10 gru 2016, 12:22

Jakie by trzeba bylo zastosowac kola pasowe silnik-skrzynia by na wyjsciu otrzymac ok 100-125obr

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 6
Posty: 11572
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#18

Post napisał: RomanJ4 » 10 gru 2016, 14:10

Oj chyba jakieś braki w arytmetyce i trochę w logicznym myśleniu ? :wink: (to nie przytyk do kolegi, tylko jego nauczycieli)
wystarczy przecież policzyć od końca w/g schematu:
Obrazek

- jeśli na wyjściu ze skrzyni ma być n1=100obr/min, to na wejściu do skrzyni(od silnika) n2= 100obr/min X przełożenie I biegu (3,250) = 325obr/min,
- teraz liczymy jakie przełożenie p ma mieć przekładnia pasowa silnik/skrzynia:
p=n3(1400obr/min) : n2(325obr/min) = 4,3076 ≈ 4,31 --> 1:4,31
--> czyli jeśli damy na silniku koło ø80mm, to koło na wejściu skrzyni będzie miało średnicę = ø80 x 4,31 = ø344,5mm...

Chyba, że dasz jeszcze koło pośrednie między n3 a n2, to wtedy na wejściu do skrzyni będzie mniejsze...
pozdrawiam,
Roman


majkel200
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 101
Rejestracja: 23 sty 2010, 18:04
Lokalizacja: jędrzejewo

#19

Post napisał: majkel200 » 10 gru 2016, 15:17

Sa braki to sie zgadza. 35cm to spore kolo pasowe jest. Mozna by jakos rozwiazac inaczej? Moge dac na wyjsciu szajbe 3 stopniowa tylko znowu jakiej srednicy

[ Dodano: 2016-12-10, 19:56 ]
Mozna by dac bezposrednio na wejscie obroty z silnika 1415 tylko jakie kolo 3 stopniowe zastosowac na wyjsciu by uzyskac 100obr na wrzecionie gdy sa tam kola o srednicach 100/88/83mm?


majkel200
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 101
Rejestracja: 23 sty 2010, 18:04
Lokalizacja: jędrzejewo

#20

Post napisał: majkel200 » 12 gru 2016, 06:33

Pomoze ktos w doborze kola pasowego na wyjsciu ze szkrzyni jezeli na wejscie podamy 1415obr..?szajba 3 stopniowa.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „INNE MASZYNY i URZĄDZENIA”