Strona 1 z 1
Mini wciągarka
: 03 lip 2009, 00:30
autor: ado_memo
Buduję model wciągarki na bazie silników krokowych. Niestety nie mam dużego doświadczenia w mechanice. Więc mam pytanie:
Czy mogę szpulkę do nawijania linki zamontować bezpośrednio na wale silnika, bez dodatkowych łożysk i sprzęgieł ?
Typ silnika:
Pozdrawiam
Mini wciągarka
: 03 lip 2009, 01:41
autor: Tomek155
Jeśli to ma być tylko model to tak możesz założyć szpulkę bezpośrednio na wał silnika ze zdjęcia wynika że ma ok 5-6 mm więc powinien wytrzymać.
Tomek
: 03 lip 2009, 01:57
autor: diodas1
Jakąkolwiek średnicę miałaby oś danego silnika, możesz nawijać żyłkę bezpośrednio na szpulce zamocowanej na tej osi. Ułożyskowanie silnika musi wytrzymać siły jakie jest w stanie wytworzyć sam silnik. Jeżeli moc silnika wystarcza żeby pokonać obciążenie a w tym wypadku wystarczy, to i samo obciążenie nie zaszkodzi łożyskom. Producent silnika nie narzuca sposobu jego użycia konstruktorom urządzeń, buduje go wystarczająco głupcoodpornie. Jest inny problem związany z BHP. Jeżeli podniesiesz ciężarek w górę i wyłączy się zasilanie silnika to żyłka się odwinie i odważnik pieprznie o podłogę aż miło. Dlatego w "dorosłych" dźwigach są przełożenia samohamowne i różne dodatkowe systemy zabezpieczeń
: 03 lip 2009, 08:56
autor: clipper7
Z rys. wynika, że przy podanym obciążeniu max. silnik teoretycznie zbliży się do kresu swoich możliwości. Może trochę mniejsze obciążenie lub większy silnik ?
: 03 lip 2009, 15:56
autor: ado_memo
clipper7: Silnik ma 0,4Nm czyli jest to 40Ncm. Ja mam szpulkę o promieniu 1cm czyli teoretycznie mogę utrzymać 40N a to jest ok 4kg
Coś źle liczę ?
Jeżeli nie to dlaczego twierdzisz że silnik będzie pracował na granicy swojej wytrzymałości ?
a i jeszcze jedno:Macie może jakiś pomysł na prosty hamulec ?
pozdr
: 03 lip 2009, 16:23
autor: zdzicho
Tak . Zapadka. Cięgnowy bębnowy. Oba jednostronnego działania.
: 20 lip 2009, 19:37
autor: ado_memo
Przeczytałem w tym pdf-ie
http://www.wobit.com.pl/download/pdf/si ... rmacje.pdf
o nośności promieniowej:
4. 3 Nośność promieniowa osi:Mocując obciążenia na osi silnika należy pamiętać, że każda oś ma swoją nośność promieniową. Jest to parametr podawany przez producentów, jednak dotyczy on miejsca na osi bezpośrednio przy końcu obudowy. Wraz z oddalaniem się od tego punktu wzdłuż osi silnika wartość tej nośności znacznie maleje. Poniższy rysunek i tabela pokazują ilu krotnie należy pomniejszyć tę wartość aby otrzymać parametr o prawidłowej wielkości.
Czy mam to rozumieć że nośność promieniowa w moim przypadku to 0,4Nm ale tylko na początku osi a na końcu jest już mniejsza?
Czy po prostu ten parametr jest zawsze wyższy od siły wynikającej z momentu który jest w stanie wytworzyć silnik?
pozdr.
: 20 lip 2009, 20:46
autor: clipper7
Nośność promieniowa określa max. obciążenie promieniowe osi w danym jej punkcie i nie ma związku ( poza zależnościami wynikającymi z reguł tzw. wielkości mechanicznych) z momentem silnika.
Zamiast dywagować teoretycznie, dużo prościej jest zbudować i wypróbować proponowany model. Wtedy wszystko się wyjaśni. Na początek proponuję wykorzystać moment trzymający jako hamulec.
