Mini wciągarka

Linie produkcyjne, automaty, roboty nie tylko CNC. Przeróbki, modernizacje oraz konstrukcje własne.

Autor tematu
ado_memo
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 21
Rejestracja: 03 lip 2009, 00:27
Lokalizacja: Katowice

Mini wciągarka

#1

Post napisał: ado_memo » 03 lip 2009, 00:30

Buduję model wciągarki na bazie silników krokowych. Niestety nie mam dużego doświadczenia w mechanice. Więc mam pytanie:
Czy mogę szpulkę do nawijania linki zamontować bezpośrednio na wale silnika, bez dodatkowych łożysk i sprzęgieł ?

Obrazek

Typ silnika:

Obrazek

Pozdrawiam



Tagi:


Tomek155
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 298
Rejestracja: 17 gru 2008, 14:23
Lokalizacja: Olkusz

Mini wciągarka

#2

Post napisał: Tomek155 » 03 lip 2009, 01:41

Jeśli to ma być tylko model to tak możesz założyć szpulkę bezpośrednio na wał silnika ze zdjęcia wynika że ma ok 5-6 mm więc powinien wytrzymać.

Tomek


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#3

Post napisał: diodas1 » 03 lip 2009, 01:57

Jakąkolwiek średnicę miałaby oś danego silnika, możesz nawijać żyłkę bezpośrednio na szpulce zamocowanej na tej osi. Ułożyskowanie silnika musi wytrzymać siły jakie jest w stanie wytworzyć sam silnik. Jeżeli moc silnika wystarcza żeby pokonać obciążenie a w tym wypadku wystarczy, to i samo obciążenie nie zaszkodzi łożyskom. Producent silnika nie narzuca sposobu jego użycia konstruktorom urządzeń, buduje go wystarczająco głupcoodpornie. Jest inny problem związany z BHP. Jeżeli podniesiesz ciężarek w górę i wyłączy się zasilanie silnika to żyłka się odwinie i odważnik pieprznie o podłogę aż miło. Dlatego w "dorosłych" dźwigach są przełożenia samohamowne i różne dodatkowe systemy zabezpieczeń

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: clipper7 » 03 lip 2009, 08:56

Z rys. wynika, że przy podanym obciążeniu max. silnik teoretycznie zbliży się do kresu swoich możliwości. Może trochę mniejsze obciążenie lub większy silnik ?
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ


Autor tematu
ado_memo
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 21
Rejestracja: 03 lip 2009, 00:27
Lokalizacja: Katowice

#5

Post napisał: ado_memo » 03 lip 2009, 15:56

clipper7: Silnik ma 0,4Nm czyli jest to 40Ncm. Ja mam szpulkę o promieniu 1cm czyli teoretycznie mogę utrzymać 40N a to jest ok 4kg
Coś źle liczę ?
Jeżeli nie to dlaczego twierdzisz że silnik będzie pracował na granicy swojej wytrzymałości ?

a i jeszcze jedno:Macie może jakiś pomysł na prosty hamulec ?

pozdr


zdzicho
Posty w temacie: 1

#6

Post napisał: zdzicho » 03 lip 2009, 16:23

Tak . Zapadka. Cięgnowy bębnowy. Oba jednostronnego działania.


Autor tematu
ado_memo
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 3
Posty: 21
Rejestracja: 03 lip 2009, 00:27
Lokalizacja: Katowice

#7

Post napisał: ado_memo » 20 lip 2009, 19:37

Przeczytałem w tym pdf-ie

http://www.wobit.com.pl/download/pdf/si ... rmacje.pdf

o nośności promieniowej:

4. 3 Nośność promieniowa osi:Mocując obciążenia na osi silnika należy pamiętać, że każda oś ma swoją nośność promieniową. Jest to parametr podawany przez producentów, jednak dotyczy on miejsca na osi bezpośrednio przy końcu obudowy. Wraz z oddalaniem się od tego punktu wzdłuż osi silnika wartość tej nośności znacznie maleje. Poniższy rysunek i tabela pokazują ilu krotnie należy pomniejszyć tę wartość aby otrzymać parametr o prawidłowej wielkości.

Czy mam to rozumieć że nośność promieniowa w moim przypadku to 0,4Nm ale tylko na początku osi a na końcu jest już mniejsza?
Czy po prostu ten parametr jest zawsze wyższy od siły wynikającej z momentu który jest w stanie wytworzyć silnik?
pozdr.

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#8

Post napisał: clipper7 » 20 lip 2009, 20:46

Nośność promieniowa określa max. obciążenie promieniowe osi w danym jej punkcie i nie ma związku ( poza zależnościami wynikającymi z reguł tzw. wielkości mechanicznych) z momentem silnika.
Zamiast dywagować teoretycznie, dużo prościej jest zbudować i wypróbować proponowany model. Wtedy wszystko się wyjaśni. Na początek proponuję wykorzystać moment trzymający jako hamulec. :grin:
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „INNE MASZYNY i URZĄDZENIA”