Sinumerik 810D zawyża obroty wrzeciona Chevalier FCL2180
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2
- Rejestracja: 25 lut 2007, 17:45
- Lokalizacja: Piła
Sinumerik 810D zawyża obroty wrzeciona Chevalier FCL2180
Witam,
Tokarka Chevalier FCL2180 , ster Sinumerik 810D
Obroty zadane: 1200
Nastawa z potencjometru: 100%
Obroty rzeczywiste: 1220 (+-1,2), jest to o 1.5% więcej niz zadane.
Gdy pokrętłem zjeżdzamy na np 50% to zamiast 600 mamy 609 obrotów.
Czyli zawsze jest o te 1,5% wiecej.
Czy ktoś wie jak to skorygować ?
Pozostałe dane:
Obrabiarka CHEVALIER FCL 2180:
SIMODRIVE 611
SINUMERIK 810D
LT-Module
2*15A + 1*50A
Sinumerik 810D
CPU 810D CCU 3.4
Software version 6.5
6FC5410-0AY03-1AA0
Tokarka Chevalier FCL2180 , ster Sinumerik 810D
Obroty zadane: 1200
Nastawa z potencjometru: 100%
Obroty rzeczywiste: 1220 (+-1,2), jest to o 1.5% więcej niz zadane.
Gdy pokrętłem zjeżdzamy na np 50% to zamiast 600 mamy 609 obrotów.
Czyli zawsze jest o te 1,5% wiecej.
Czy ktoś wie jak to skorygować ?
Pozostałe dane:
Obrabiarka CHEVALIER FCL 2180:
SIMODRIVE 611
SINUMERIK 810D
LT-Module
2*15A + 1*50A
Sinumerik 810D
CPU 810D CCU 3.4
Software version 6.5
6FC5410-0AY03-1AA0
Tagi:
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2
- Rejestracja: 25 lut 2007, 17:45
- Lokalizacja: Piła
Witam,
dziękuję za odpowiedzi i sugestie. Nie jest to do końca trywialne gdyż:
1. Zmiana predkości wrzeciona na potencjometrze jest co 5% . Czy ktoś wie jak zmienić , aby było co np 1% ?
2. Wg operatora (nie pracuję na tej maszynie) "problem jest głównie przy gwintowaniu - gwint jest jakby rościągnięty".
Aczkolwiek logicznie rozumując to zawyżone obroty wrzeciona powinne "skrócić" ten gwint. Nie wiem.
Może ktoś ma jakiś pomysł ? Czy przy gwintowaniu, prędkość (pozycja) osi X jest odnoszony do zadanej prędkości wrzeciona ,czy predkości rzeczywistej ?
[ Dodano: 2014-03-06, 11:55 ]
Witam,
dziękuję za odpowiedzi i sugestie. Nie jest to do końca trywialne gdyż:
1. Zmiana predkości wrzeciona na potencjometrze jest co 5% . Czy ktoś wie jak zmienić , aby było co np 1% ?
2. Wg operatora (nie pracuję na tej maszynie) "problem jest głównie przy gwintowaniu - gwint jest jakby rościągnięty".
Aczkolwiek logicznie rozumując to zawyżone obroty wrzeciona powinne "skrócić" ten gwint. Nie wiem.
Może ktoś ma jakiś pomysł ? Czy przy gwintowaniu, prędkość (pozycja) osi X jest odnoszony do zadanej prędkości wrzeciona ,czy predkości rzeczywistej ?
dziękuję za odpowiedzi i sugestie. Nie jest to do końca trywialne gdyż:
1. Zmiana predkości wrzeciona na potencjometrze jest co 5% . Czy ktoś wie jak zmienić , aby było co np 1% ?
2. Wg operatora (nie pracuję na tej maszynie) "problem jest głównie przy gwintowaniu - gwint jest jakby rościągnięty".
Aczkolwiek logicznie rozumując to zawyżone obroty wrzeciona powinne "skrócić" ten gwint. Nie wiem.
Może ktoś ma jakiś pomysł ? Czy przy gwintowaniu, prędkość (pozycja) osi X jest odnoszony do zadanej prędkości wrzeciona ,czy predkości rzeczywistej ?
[ Dodano: 2014-03-06, 11:55 ]
Witam,
dziękuję za odpowiedzi i sugestie. Nie jest to do końca trywialne gdyż:
1. Zmiana predkości wrzeciona na potencjometrze jest co 5% . Czy ktoś wie jak zmienić , aby było co np 1% ?
2. Wg operatora (nie pracuję na tej maszynie) "problem jest głównie przy gwintowaniu - gwint jest jakby rościągnięty".
Aczkolwiek logicznie rozumując to zawyżone obroty wrzeciona powinne "skrócić" ten gwint. Nie wiem.
Może ktoś ma jakiś pomysł ? Czy przy gwintowaniu, prędkość (pozycja) osi X jest odnoszony do zadanej prędkości wrzeciona ,czy predkości rzeczywistej ?
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 351
- Rejestracja: 23 lis 2005, 18:07
- Lokalizacja: Białystok
Nie wiem jak jest zrobiony pomiar prędkości wrzeciona na Twojej maszynie, ale często spotykałem się z przypadkiem, że problemy przy gwintowaniu były spowodowane wyrobionym kółkiem na enkoderze który zliczał obroty wrzeciona poprzez przekładnie z paska zębatego. Kółko zrobione było z jakiegoś materiału aluminiumpodobnego które po paru latach się trochę wycierało i zmniejszało to przełożenie. Po wymianie kółka wszystko wracało do normy. Możliwe że jest też od tego jakiś parametr ale nie zagłębiałem się w ten temat zbytnio 

-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1255
- Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
- Lokalizacja: Piastów
Przy gwintowaniu powiązana jest prędkość obrotowa z posuwem, jeśli masz problem z gwintem to szukaj przyczyn gdzie indziej, np w enkoderze, źle dobranych płytkach podporowych w stosunku do skoku - bo w zależności od skoku do średnicy zmienia się pochylenie płytki, itd. Te różnice 1,5% nie mają raczej nic do rzeczy.JanCzarnota pisze:Może ktoś ma jakiś pomysł ? Czy przy gwintowaniu, prędkość (pozycja) osi X jest odnoszony do zadanej prędkości wrzeciona ,czy predkości rzeczywistej ?
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1037
- Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
- Lokalizacja: Wroclaw
- Kontakt:
Twoje wrzeciono ma dodatkowy przetwornik, który jest wykorzystywany glownie w pracy synchronicznej z osiami - np. wlasnie podczas gwinotowania. Zmiana predkosci na potencjometrze niczego nie zmieni bo gwint zawsze będzie niedobry. Gdzie lezy problem? Ano w obliczeniach przelozenia miedzy silnikiem a wrzecionem. Ktos się pomylil i stad masz taki klops.. Może tez być zle wprowadzona wartość impulsow przetwornika lub przekładni przetwornika....
Na początek sprawdz przelozenie przekladni i ew poprawić dane maszynowe dot przelozenia przekładni. I teraz pytanie: czy masz jeden stopien przekładni ( bezpośredni naped) czy kilka przelozen.
W danych osiowych dla wrzeciona ( SP)
31060[0]: DRIVE_AX_RATIO_NUMERA - praca jako os
31050[0]: DRIVE_AX_RATIO_DENOM - praca jako os
31060[1] -praca jako wrzeciono na I-szym stopniu przekladni
31050[1] - praca jako wrzeciono na I-szym stopniu przekładni
31060[2] -praca jako wrzeciono na II-gim stopniu przekladni
31050[2] - praca jako wrzeciono na II-gim stopniu przekładni
Wielkosc przelozenia wylicza się ze stosunku DRIVE_AX_RATIO_NUMERA/DRIVE_AX_RATIO_DENOM. Czyli nap jeżeli 31060 = 40 a 31050 =20 - przelozenie przekładni wynosi 1/2
Zmieniajac ktorys z paramaterow dopasowujesz przelozenie do stanu faktycznego.
sprawdz również wartości parametrow
31080: DRIVE_ENC_RATIO_NUMERA
31070: DRIVE_ENC_RATIO_DENOM
Jeżeli jest tam 1 i 1 to znaczy ze przlozenie przetwornika jest 1/1
również zobacz co jest w parametrze 31020: ENC_RESOL i porównaj z tym co jest napisane na przetworniku
Na początek sprawdz przelozenie przekladni i ew poprawić dane maszynowe dot przelozenia przekładni. I teraz pytanie: czy masz jeden stopien przekładni ( bezpośredni naped) czy kilka przelozen.
W danych osiowych dla wrzeciona ( SP)
31060[0]: DRIVE_AX_RATIO_NUMERA - praca jako os
31050[0]: DRIVE_AX_RATIO_DENOM - praca jako os
31060[1] -praca jako wrzeciono na I-szym stopniu przekladni
31050[1] - praca jako wrzeciono na I-szym stopniu przekładni
31060[2] -praca jako wrzeciono na II-gim stopniu przekladni
31050[2] - praca jako wrzeciono na II-gim stopniu przekładni
Wielkosc przelozenia wylicza się ze stosunku DRIVE_AX_RATIO_NUMERA/DRIVE_AX_RATIO_DENOM. Czyli nap jeżeli 31060 = 40 a 31050 =20 - przelozenie przekładni wynosi 1/2
Zmieniajac ktorys z paramaterow dopasowujesz przelozenie do stanu faktycznego.
sprawdz również wartości parametrow
31080: DRIVE_ENC_RATIO_NUMERA
31070: DRIVE_ENC_RATIO_DENOM
Jeżeli jest tam 1 i 1 to znaczy ze przlozenie przetwornika jest 1/1
również zobacz co jest w parametrze 31020: ENC_RESOL i porównaj z tym co jest napisane na przetworniku
>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<