STEP2CNC 1.5 - konwersja bitmap na DzIuRkOwAniE

Dyskusje dotyczące działania obsługi programu STEP2CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
Piotr Rakowski
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2173
Rejestracja: 29 lip 2005, 15:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STEP2CNC 1.5 - konwersja bitmap na DzIuRkOwAniE

#1

Post napisał: Piotr Rakowski » 28 gru 2009, 00:10

Witam kolegów,

Zachęcony nieco propozycją kol. Ernie dodałem jeszcze jedną, jak się wydaje, dość ciekawą opcję do najnowszej wersji STEP2CNC 1.5 - mianowicie przerabianie bitmap na "dziurkowanie". Taka funkcja będzie bardzo fajnie działała, gdy np. użyjemy frezu stożkowego na 2-kolorowym laminacie. Im głębiej frez się zagłębi, tym większa będzie "dziurka" - choć w tym przypadku bardziej lejek. Taki lejek wybierze materiał na głębokość i w pewnym polu. Wielkość tych pól da raster, który w zależności od jego wielkości będzie symulował różnej wielkości kropki, a więc pokrycie kolorystyczne.

Oto rysunek ilustrujący zachowanie frezu:

Obrazek

Moduł konwersji plików bitmapowych (np. zdjęć) na g-kody ma dodaną opcję "dziurkowania" materiału. Podstawą tego algorytmu jest zamiana odcieni szarości poszczególnych pikseli bitmapy na głębokości wiercenia. Dzięki temu użytkownik zyskał możliwość tworzenia specyficznych obrazów powstałych na skutek wiercenia otworów o różnej głębokości, a co za tym idzie "zapełnienia" obrabianego obszaru otworami o różnym stopniu wypełnienia. Jak poprzednio nie ma znaczenia, czy plik jest bitmapą kolorową, czy monochromatyczną.

Program zaczyna swoją pracę, po wybraniu opcji Pliki->Otwórz plik BMP (Ctrl-B) lub gdy zostanie naciśnięty przycisk [Otwórz bitmapę]. Uruchomienie tej opcji - trzeba zaznaczyć "Dziurkowanie" i dobrać odpowiednią średnicę narzędzia (wiertła). Przy konwersji każdy piksel bitmapy, który nie jest 100% biały, przerobiony zostanie na jedno wiercenie o głębokości zależnej od stopnia szarości piksela.

Poniżej bitmapa (w 4x powiększeniu) zawierająca kilkanaście pikseli o różnym stopniu szarości:

Obrazek

Po przekonwertowaniu jej algorytmem "dziurkującym" otrzymujemy w rezultacie to, co widać poniżej (głębokości są oczywiście przesadzone = max. 50 mm -> żeby były dobrze widoczne na rysunku).

Obrazek

Wynikowo wielkość powstającego pliku będzie następująca: ilość_pikseli_X * średnica wiertła na ilość_pikseli_Y * średnica wiertła. Tak więc obrazek 100x100 pikseli dla wiertła o średnicy 10 mm da w rezultacie obraz 1000x1000 mm.

A oto wynik przerobienia mapy bitowej. Widoczny kawałek napisu "Kopytko". Zwróćcie uwagę na g-kod (po prawej stronie). Każda dziurka ma dojazd G0, zjazd do powierzchni (także G0) i dopiero wiercenie ruchem pracy (G1). Dzięki temu dojazdy mogą być np. bardzo szybkie, a samo wiercenie bardzo wolne.

Obrazek

Link do pobrania wersji demo znajdziecie w tym wątku: https://www.cnc.info.pl/topics81/step2c ... t17474.htm


Maszyny i oprogramowanie CNC: eduCAD, STEP2CNC, LynxCUT, Styro3D, Tapper, cncCAD, Image2CAM, Turn3D, TERMCUT, LynxNEST (Nesting)

Tagi:


ernie
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 6
Rejestracja: 16 gru 2009, 00:32
Lokalizacja: Zawiercie

#2

Post napisał: ernie » 28 gru 2009, 15:45

Zrobiłem szybką próbę - użyłem bmp o szerokości 25 pikseli. Z tego co widać- to mam duże braki w narzędziach :-) No, ale najważniejsze, że program działa dokładnie tak jak powinien. Oczywiście kupuję program.
Załączniki
oko.jpg
oko.jpg (478 Bajtów) Przejrzano 3747 razy
oko3.jpg
oko3.jpg (11.18 KiB) Przejrzano 3747 razy

Awatar użytkownika

Autor tematu
Piotr Rakowski
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2173
Rejestracja: 29 lip 2005, 15:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

#3

Post napisał: Piotr Rakowski » 28 gru 2009, 17:11

Bardzo się cieszę, że algorytm działa, jak powinien :grin:
Maszyny i oprogramowanie CNC: eduCAD, STEP2CNC, LynxCUT, Styro3D, Tapper, cncCAD, Image2CAM, Turn3D, TERMCUT, LynxNEST (Nesting)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „STEP2CNC”