Strona 1 z 1

FNC 25 jaki silnik i falownik

: 12 lip 2016, 13:00
autor: czynus
Witam kolegów z forum
Zwracam się do was z takim pytaniem a jednocześnie poradą a sprawa wygląda następująco,
w niedalekiej przyszłości udało mi się nabyć za przyzwoitą cenę Frezarkę Narzędziową AVIA FNC 25, tylko bez głowicy pionowej po 2 letnim śledzeniu ogłoszeń i poszukiwaniu owej głowicy nic nie znalazłem, rozważałem różne pomysły kupić inna głowice i przerabiać ale koszt głowicy a potem przeróbki nie byłem do tego przekonany wpadłem na pomysł kupienia głowicy szybko obrotowej bo ta ogólnie była dostępna udało mi się trafić nie używana ze stanów magazynowych za 800zł i tu teraz nasuwają się pytania aby zmniejszyć jej obroty fabryczne obroty głowicy są w zakresie od 2000-6300 obr/min pierwsze co zrobiłem to wymieniłem silnik bo oryginalny miał 2800 obr za miałem podobny 1450obr z obliczeń wyszło mi ze teraz na najmniejszych przełożeniach mam obroty 1026 ale to ciągle za dużo
Chciałbym uzyskać zbliżony zakres obrotów jak bym napędzał głowice bezpośrednio z frezarki 56-1800 myślałem tez nad zmianą kół pasowych ale ie ma juz duzej mozliwosci i ostatecznie pomyślałem o zastosowaniu falowinka
i tu moje pytanie :
Jaki powinienem zastosować silnik i falownik aby mi działało poprawie i nie miałbym problemów z frezowaniem na małych obrotach aby mocy nie brakowało.

Pozdrawiam

: 13 lip 2016, 12:22
autor: kajpa
Pierwsze, pytanie do czego będziesz wykorzystywał, tą głowicę. Samo ogniżenie obrotów, to może być za mało, żeby zastąpić nią standardową. Trzeba sobie zdawać sprawę, że przeznaczenie obydwu, jest zgoła różne, a co za tym idzie ich budowa (łożyskowanie, przeniesienie napędu) jest inne. Moźe być tak, że przy niskich obrotach i dużych średnicach narzędzi, zagłębieniach, zajedziesz łożyska, albo po prostu pasek zacznie się ślizgać.

Według źródła: LATHES CO UK

z opisu:
Available at extra cost was the 56 kg Type FNCI-3 High-speed Vertical Head. Driven by a 0.75 kW motor and using a V-belt, this had 6 speeds from 2000 to 6300 r.p.m. it was designed for the use of smaller cutters and (with precautions taken to protect the machine's slideways) grinding wheels. Carried in high-precision anti-friction bearings, the spindle was arranged with spring loading to automatically compensate for expansion as it worked and carried a hardened and ground ISO40 nose. The quill had 60 mm of travel, with control by a lever (again, like the standard head, no fine-feed was possible) and could be swivelled 45° each side of vertical. The maximum clearance between spindle nose and table was a useful 410 mm.
wynika, że przeznaczeniem tej głowicy są malutkie frezy i ściernice do szlifowania. Zastosowano tam łożyska wysokoobrotowe. Kompensują one luz, gdy dojdą to temp. pracy.
A przy niskich obrotach może, to nie nastąpić. Standardowa głowica, posiada przekładnie zębatą i inne łożyska zapewne stożkowe dopasowane do innych obrotów i obciążeń.

: 13 lip 2016, 17:49
autor: czynus
Chcialem ja zastapic standardowa bo owej orginalnej nie moge dostać a nie chialem kupować innej i przerabiać to pomyslalem ze kupie orginalna szybkoobrotowa i przerobie zmieniajac silnik z falownikiem dotychczas nie miallem z nia problemow bo uzytkuje ja na codzien ale predkosci 1000 obr sa za wysokie co do niektorych nerzedzi

: 17 lip 2016, 14:42
autor: rc36
Ja bym zastosował silnik 900rpm i falownik, dzięki niższym nominalnym obrotom silnika falownik nie będzie musiał pracować na ekstremalnie niskich częstotliwościach, co dla silnika nie jest zbyt zdrowe. Musisz wiedzieć o tym, że żaden falownik nie zastąpi przekładni mechanicznej i o takim przedziale obrotów jak w oryginale możesz zapomnieć.