Strona 1 z 1
Sprawdzenie twardości
: 10 lip 2016, 13:44
autor: xxdrago
Witam, jak w najprostszy domowy sposobem sprawdzić czy w motocyklu jest hartowany cały korbowód?
Oryginalnie w główce korbowodu zamontowana jest tulejka prawdopodobnie z brązu, chciałbym tą tulejkę wymienić na łożysko igiełkowe. Moje rozwiązanie wyglądało by tak:

: 10 lip 2016, 14:31
autor: TwinB
raczej nie jest hartowany w całości, poza tym łożysko w główce wymaga precyzyjnie szlifowanego otworu, rozwiązanie na tulejce jest równie dobre wiec poco to zmieniać
sprawdzisz łatwo pilnikiem iglakiem na krawędzi
jesli sie ślizga to hartowane jak zbiera to miękkie
: 10 lip 2016, 14:57
autor: marcpol
Rozwiązanie z łożyskowaniem ślizgowym sworznia tłokowego jest fatalne w silnikach dwusuwowych.
: 10 lip 2016, 17:15
autor: xxdrago
Ta tulejka pewnie nie przeszkadzała by mi w niczym, niestety tłoki do tych motorowerów nie są za trwałe, bez sensu jest kupowanie chińskiego tłoka za 10 zł czy też nawet org, w którym są grube pierścienie. Lepiej kupic przykładowo porządny tłok z hondy o podobnych wymiarach, z mniejszym sworzniem.
TwinB, wątpię że rozwiązanie na tej tulejce jest dobre, wszyscy konstruktorzy od tego uciekli
Mam trzy rozwiązania:
1. Dotoczenie tulejki z brązu pod mniejszy wymiar sworznia.
2. Zastosowanie złożenia igiełkowego z bieżnią zewnętrzna
Tylko nie wiem jak kwestia smarowania takiego łożyska (org w ślizgowym są dwa otwory smarujące w tulejce.)

3. Zwykłe łożysko igiełkowe jak wszędzie tylko tu jest ta kwestia twardości tej powierzchni i ewentualnie braku szlifowania.
Może ktoś coś doradzić?
Opcja numer trzy odpada, bo jednak nie jest twarda, da sie ją normalnie piłować.
: 10 lip 2016, 18:15
autor: Areo84
Jeśli otwór nie jest utwardzony to według mnie lepiej dać dobre łożysko igiełkowe z bieżnią zewnętrzną -jeżeli znajdzie się coś co podchodzi bo chyba nie trzeba pisać że sworzeń nie może w nim latać

. Łożyska ślizgowe są dobre jak jest smarowanie wymuszone (pod ciśnieniem). W innych warunkach smarowania tulejka może nie pożyć zbyt długo,choć chyba większość przynajmniej starszych silników 2T było na tulejkach i jakoś zdarzało się im kręcić przyzwoite przebiegi.
: 10 lip 2016, 20:06
autor: marcpol
Najpierw dobierz złożenie łożyskowe pod kątem wymiarów i zastosowania. W korbowodzie zamontuj bieżnię zewnętrzną - występują w katalogach. Pozwoli to wykonać otwory do smarowania. Występują też łożyska igiełkowe cienkościenne z otworem do smarowania.
Łożyskowanie ślizgowe korbowodu w silnikach dwusuwowych wymagało dobrego smarowania, stąd stosunek mieszanki oleju z paliwem był dość duży. Powodowało to kłopoty z dymieniem, zapiekaniem się pierścieni tłokowych, tworzeniem nagaru, który utrudniał oddawanie ciepła, zapychaniem układu wydechowego, który w silnikach dwusuwowych pełni bardzo ważną funkcję. Stąd nowocześniejsze silniki posiadały toczne łożyskowanie sworznia tłokowego.
: 01 sie 2016, 14:48
autor: xxdrago
Witam ponownie, przemyślałem trochę temat zamówiłem sobie na jutro jedną sztuke:

Dokładnie nazywa się to, PIERŚCIEŃ WEWNĘTRZNY ŁOŻYSKA IGIEŁKOWEGO. Wprasować taki element. Wymiary się troszeczkę nie zgadzają, jest 4mm za długie, ale myślę, zę jakoś powinienem dać radę sobie takie coś skrócić. Jak w takim "twardym" detalu zrobić otwory smarujące, jakim wiertłem?
: 01 sie 2016, 19:02
autor: adam Fx