Sprawdzenie twardości

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC

Autor tematu
xxdrago
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 3
Posty: 66
Rejestracja: 01 gru 2012, 15:18
Lokalizacja: Jaw-no

Sprawdzenie twardości

#1

Post napisał: xxdrago » 10 lip 2016, 13:44

Witam, jak w najprostszy domowy sposobem sprawdzić czy w motocyklu jest hartowany cały korbowód?

Obrazek

Oryginalnie w główce korbowodu zamontowana jest tulejka prawdopodobnie z brązu, chciałbym tą tulejkę wymienić na łożysko igiełkowe. Moje rozwiązanie wyglądało by tak:

Obrazek



Tagi:


TwinB
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 170
Rejestracja: 02 sty 2016, 17:59
Lokalizacja: Polska

#2

Post napisał: TwinB » 10 lip 2016, 14:31

raczej nie jest hartowany w całości, poza tym łożysko w główce wymaga precyzyjnie szlifowanego otworu, rozwiązanie na tulejce jest równie dobre wiec poco to zmieniać
sprawdzisz łatwo pilnikiem iglakiem na krawędzi
jesli sie ślizga to hartowane jak zbiera to miękkie


marcpol
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 170
Rejestracja: 20 lut 2012, 19:50
Lokalizacja: Białystok

#3

Post napisał: marcpol » 10 lip 2016, 14:57

Rozwiązanie z łożyskowaniem ślizgowym sworznia tłokowego jest fatalne w silnikach dwusuwowych.


Autor tematu
xxdrago
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 3
Posty: 66
Rejestracja: 01 gru 2012, 15:18
Lokalizacja: Jaw-no

#4

Post napisał: xxdrago » 10 lip 2016, 17:15

Ta tulejka pewnie nie przeszkadzała by mi w niczym, niestety tłoki do tych motorowerów nie są za trwałe, bez sensu jest kupowanie chińskiego tłoka za 10 zł czy też nawet org, w którym są grube pierścienie. Lepiej kupic przykładowo porządny tłok z hondy o podobnych wymiarach, z mniejszym sworzniem.


TwinB, wątpię że rozwiązanie na tej tulejce jest dobre, wszyscy konstruktorzy od tego uciekli :P

Mam trzy rozwiązania:
1. Dotoczenie tulejki z brązu pod mniejszy wymiar sworznia.
2. Zastosowanie złożenia igiełkowego z bieżnią zewnętrzna
Tylko nie wiem jak kwestia smarowania takiego łożyska (org w ślizgowym są dwa otwory smarujące w tulejce.)
Obrazek
3. Zwykłe łożysko igiełkowe jak wszędzie tylko tu jest ta kwestia twardości tej powierzchni i ewentualnie braku szlifowania.

Może ktoś coś doradzić?

Opcja numer trzy odpada, bo jednak nie jest twarda, da sie ją normalnie piłować.


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 991
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

#5

Post napisał: Areo84 » 10 lip 2016, 18:15

Jeśli otwór nie jest utwardzony to według mnie lepiej dać dobre łożysko igiełkowe z bieżnią zewnętrzną -jeżeli znajdzie się coś co podchodzi bo chyba nie trzeba pisać że sworzeń nie może w nim latać :smile: . Łożyska ślizgowe są dobre jak jest smarowanie wymuszone (pod ciśnieniem). W innych warunkach smarowania tulejka może nie pożyć zbyt długo,choć chyba większość przynajmniej starszych silników 2T było na tulejkach i jakoś zdarzało się im kręcić przyzwoite przebiegi.


marcpol
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 170
Rejestracja: 20 lut 2012, 19:50
Lokalizacja: Białystok

#6

Post napisał: marcpol » 10 lip 2016, 20:06

Najpierw dobierz złożenie łożyskowe pod kątem wymiarów i zastosowania. W korbowodzie zamontuj bieżnię zewnętrzną - występują w katalogach. Pozwoli to wykonać otwory do smarowania. Występują też łożyska igiełkowe cienkościenne z otworem do smarowania.

Łożyskowanie ślizgowe korbowodu w silnikach dwusuwowych wymagało dobrego smarowania, stąd stosunek mieszanki oleju z paliwem był dość duży. Powodowało to kłopoty z dymieniem, zapiekaniem się pierścieni tłokowych, tworzeniem nagaru, który utrudniał oddawanie ciepła, zapychaniem układu wydechowego, który w silnikach dwusuwowych pełni bardzo ważną funkcję. Stąd nowocześniejsze silniki posiadały toczne łożyskowanie sworznia tłokowego.


Autor tematu
xxdrago
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 3
Posty: 66
Rejestracja: 01 gru 2012, 15:18
Lokalizacja: Jaw-no

#7

Post napisał: xxdrago » 01 sie 2016, 14:48

Witam ponownie, przemyślałem trochę temat zamówiłem sobie na jutro jedną sztuke:
Obrazek
Dokładnie nazywa się to, PIERŚCIEŃ WEWNĘTRZNY ŁOŻYSKA IGIEŁKOWEGO. Wprasować taki element. Wymiary się troszeczkę nie zgadzają, jest 4mm za długie, ale myślę, zę jakoś powinienem dać radę sobie takie coś skrócić. Jak w takim "twardym" detalu zrobić otwory smarujące, jakim wiertłem?

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#8

Post napisał: adam Fx » 01 sie 2016, 19:02

sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”