Strona 1 z 1

"Tuning" wentylatora transportowego

: 12 cze 2016, 13:32
autor: prutkyj
Witam serdecznie.

Posiadam w swojej fabryczce wentylator transportowy do tworzyw z młyna. Problem w tym że na niektórych gatunkach tworzyw - tych cięższych czasem się zapycha. No i wiadomo przestoje straty czasu itp. Niby sprawa prosta można kupić lepszy, ale po jakości dzisiejszych wyrobów sprawa się nieco komplikuje. Wentylator jest produkcji staropolskiej przetransportował setki ton. Jestem z niego naprawdę zadowolony. Silnik 1.5 kw w tamtym roku był przewijany bo sie popalił i miał "kapitalny remont". No i tu sedno sprawy - ma tylko 1400 obrotów. Patrząc po ofertach dzisiejszych wentylatorów mają one 2800 i mimo mniejszych gabarytów mają lepszą wydajność. Naszła mnie myśl że można by trochę zwiększyc obroty falownikiem albo wymienić silnik na szybszy. Pytanie którą drogą iść i co z wyważaniem łopat. Przy 1400 obrotów nie ma żadnych drgań. Czy można zatem przyjąć że przy 2800 też nie będzie tańczył?

: 12 cze 2016, 13:48
autor: rc36
Regulując obroty falownikiem można uniknąć drgań omijając częstotliwości rezonansowe silnika, ale trzeba brać pod uwagę że wraz ze wzrostem obrotów maleje moment obrotowy, dlatego myślę, że max obrotów z falownikiem będzie około 2000rpm, będzie to odpowiadało częstotliwości ok. 75Hz. Wszystko zależy od tego jaki opór stawia wiatrak i jak dużo jest przewymiarowany ten stary silnik 1,5kw.

: 12 cze 2016, 14:07
autor: prutkyj
Silnik jeszcze starej dobrej produkcji żeliwny. Przy wymianie uzwojeń dane były fagowskie łożyska więc myślę że te 2000 da sobie radę.

: 12 cze 2016, 15:23
autor: rc36
Chodziło mi o to czy przy 75Hz będzie miał na tyle dużo mocy żeby kręcić wiatrak, bo to że łożyska wytrzymają te marne 2000rpm to oczywiste.