Strona 1 z 1

łożyska oporowe do wrzeciona tokarki

: 21 lut 2015, 21:06
autor: konektorek
Wymieniam łożyska w tokarce i na wrzecionie mam dwa łożyska oporowe 51114 i jedno 6209.
Nigdzie nie mogę znaleźć wersji wrzecionowych tych łożysk. Ma ktoś namiar gdzie szukać ?
Czy może zwykłe SKF starczą ? Zamontowane były wszystkie FŁT.

Re: łożyska oporowe do wrzeciona tokarki

: 21 lut 2015, 21:27
autor: peritus
konektorek pisze:Wymieniam łożyska w tokarce i na wrzecionie mam dwa łożyska oporowe 51114 i jedno 6209.
Nigdzie nie mogę znaleźć wersji wrzecionowych tych łożysk. Ma ktoś namiar gdzie szukać ?
Czy może zwykłe SKF starczą ? Zamontowane były wszystkie FŁT.
Łożyska wrzecionowe są produkowane i stosowane w klasach dokładności od P4 do P2 (ABEC9) w wersji uszczelnionej lub bez usczelnień.
Firmy: FŁT, FAG, SKF, SLF produkują łożyska w tych klasach, jest to kwestia zamówienia, z określeniem klasy i ...ceny.
Firma SLF (Spindel und Lagerungstechnik Fraureuth GmbH) jest niemieckim producentem łożysk, wrzecion i elektrowrzecion, które są produkowane pod dwoma markami SLF i DKFL (na rynek niemiecki).

: 21 lut 2015, 22:31
autor: kajpa
Miałem podobny dylemat (tokarka TUM35), z tym, że wymieniałem wszystkie łożyska. Jedyne jakie udało mi się znaleźć w odpowiedniej klasie to dwurzędowe walcowe - prawdopodobnie dlatego, że były to stare leżaki pamiętające czasy PRL. I na nich faktycznie wybite były znaki P5 i P4. Na starych wzdłużnych 51114 tych znaków nie znalazłem, ale możliwe, że były już wcześniej wymieniane. Byłem nawet zasięgnąć opinii znajomego sprzedawcy, to dowiedziałem się, że marne szanse, żeby to zdobyć te łożyska ze znakiem P5 i kupiłem zwykłe FŁT. Generalnie chodzi o klasę wymiarów łożyska P5 ma tolerancję 0-10 um a P0 (zwykłe) 0-15um.
Nie mierzyłem tych, które kupiłem, ale może się skuszę z ciekawości zobaczyć jakie będą rezultaty.

: 21 lut 2015, 23:07
autor: peritus
kajpa pisze:Generalnie chodzi o klasę wymiarów łożyska P5 ma tolerancję 0-10 um a P0 (zwykłe) 0-15um.
Klasa tych łożysk nie tyle zależy od tolerancji wymiarów liniowych, lecz przede wszystkim od % udziału w przyleganiu elementów tocznych do bieżni(tzw przylgnia) a tym samym luzów między elementami tocznymi a bieżniami oraz ich smarowania i temperatury pracy.
Te elementy wpływają na wytrzymałość/nośność ruchową, cichobieżność i trwałość łożysk oraz pracę podzespołu ( np. luzy promieniowe i poosiowe wału, wrzeciona) a tym samym na możliwość utrzymania żądanych tolerancji obrabianego detalu.
Stąd i cena tych wyselekcjonowanych łożysk jest istotnie wyższa od standardowych.
Z ofertą zakupu najlepej zwócić się bezpośrednio do producentów gdyż dystrybutorzy/pośrednicy oferują głównie odmiany standardowe z uwagi na masowe zaporzebowanie na takie wyroby.

: 23 lut 2015, 08:51
autor: kajpa
Klasa tych łożysk nie tyle zależy od tolerancji wymiarów liniowych, lecz przede wszystkim od % udziału w przyleganiu elementów tocznych do bieżni(tzw przylgnia) a tym samym luzów między elementami tocznymi a bieżniami oraz ich smarowania i temperatury pracy.
Może kolega przybliżyć ten temat? Sczególnie interesowały by mnie jekieś dane liczbowe, na przykład porównienie klasa wykonania / % udziału w przyleganiu elementów tocznych do bieżni. Bo trudno znaleźć jakieś konkrety, a nie jestem specjalistą w tej dziedzinie.

Re: łożyska oporowe do wrzeciona tokarki

: 21 sty 2021, 19:09
autor: fazownik81
Podgrzeje trochę, mam takie o to wrzeciono:
Obrazek Obrazek
Ten element który jest między nakrętka a łożyskiem:
Obrazek
Nie wiem jaką rolę spełnia, pozostałość starego łożyska jako tulejka? Nie ma nigdzie dtrki...