Strona 1 z 2

co to jest?

: 17 lip 2014, 19:58
autor: Grzesh
Witam, koledzy robiłem porządki i znalazłem takie coś, do czego to służy jak się nazywa?

: 17 lip 2014, 21:10
autor: egojack1
Wygląda to na wał ułożyskowany umożliwiający przejście z momentem napędowym z pasa płaskiego na dwa pasy klinowe lub odwrotnie. Strzałka może wskazywać kierunek obrotów w konkretnym niegdysiejszym zastosowaniu w jakiejś maszynie.

: 17 lip 2014, 21:23
autor: clubber84
Grzesh pisze:Witam, koledzy robiłem porządki i znalazłem takie coś, do czego to służy jak się nazywa?
egojack1 pisze:Wygląda to na wał ułożyskowany umożliwiający przejście z momentem napędowym z pasa płaskiego na dwa pasy klinowe lub odwrotnie. Strzałka może wskazywać kierunek obrotów w konkretnym niegdysiejszym zastosowaniu w jakiejś maszynie.
Jest to przekładnia cięgnowa przenosząca moment obrotowy z pasa płaskiego na pas klinowy - strzałka wskazuje kierunek obrotów.
Jeszcze musi kolega się trochę podszkolić. :wink:

: 17 lip 2014, 22:15
autor: egojack1
Skora kolega taki wyszkolony, to poproszę coś bliżej o wnętrzu bo pojęcie przekładnia cięgnowa jest rozległe i nieostre.

: 19 lip 2014, 15:41
autor: clubber84
egojack1 pisze:Skora kolega taki wyszkolony, to poproszę coś bliżej o wnętrzu bo pojęcie przekładnia cięgnowa jest rozległe i nieostre.
Z tym podszkoleniem chodziło mi o zdanie:
"Strzałka może wskazywać..." - nie, strzałka zawsze wskazuje kierunek obrotów (jeśli jest inaczej, urządzenie do naprawy lub poprawy).
Kolega chyba krótko w tej energetyce robi, że nie wie o takich podstawach, bo w energetyce kierunek obrotów ma kolosalne znaczenie. :mrgreen:
A z wnętrzem tej przekładni to kolega ma rację - wał ułożyskowany. :wink:

: 19 lip 2014, 17:19
autor: egojack1
Napisałem:"Strzałka może wskazywać kierunek obrotów w konkretnym niegdysiejszym zastosowaniu w jakiejś maszynie."

Powinienem był napisać mogła wskazywać, albowiem miałem na myśli to, że ten wskazywany przez nią kierunek obrotów miał istotne znaczenie dla tej maszyny, gdzie ten element służył. Obecnie dla tej części nie ma znaczenia w którą stronę ktoś ją będzie napędzał.

A w energetyce pracuję wystarczająco długo (pół życia) ;-)

A Ty kolego co taki uciążliwy jesteś, że łapiesz innych za słówka i próbujesz udowadniać, że mało wiedzą, muszą się doszkalać itd itp? Co to ma wspólnego z tym tematem? Jesteś jednym z tych, co to im się wydaje, że wszystko wiedzą najlepiej a inni nie wiedzą prawie nic?
Nieco pokory zalecam...

: 19 lip 2014, 17:49
autor: pukury
witam.
a może strzałka wskazuje kierunek z uwagi na mocowanie kół ?
np. - w szlifierkach po jednej stronie jest gwint prawy - a po drugiej lewy .
pozdrawiam.

: 19 lip 2014, 20:42
autor: egojack1
Gdyby foto było z boku byłoby wiadomo, czy koła pasowe mocowane na wpusty, czy na gwinty prawy i lewy. Jeśli gwinty, strzałka wciąż ma znaczenie.

: 19 lip 2014, 20:47
autor: pukury
witam.
oczywiście nie twierdzę że tak jest - tak sobie snuję domniemania :lol:
osobiście jestem zwolennikiem stożków , nakrętek ( śrub ) i klinów - jak w większości silników motocyklowych.
daje to i pewność "centryczności" i odpowiednie mocowanie.
pozdrawiam.

: 19 lip 2014, 22:14
autor: clubber84
Oczywiście, gdyby autor dodał więcej zdjęć, które pokazywałyby chociaż z trzech stron to urządzenie, to nie byłoby polemiki.
A tak kolejny user dołączył do niechlubnej grupy autorów, którzy jednym niewyraźnym zdjęciem w temacie oczekują nie wiadomo jakiej pomocy.
I ma kolega rację - strzałka mogła wskazywać kierunek obrotów w jakiejś maszynie, aczkolwiek nie wiemy jak są zamocowane koła, więc domniemywać należy, że strzałka wskazuje kierunek obrotów.
Więc jest to przekładnia cięgnowa na podbudowie wałka ułożyskowanego i nie jesteśmy pewni, czy strzałka wskazuje właściwy kierunek obrotów - czy teraz jest poprawnie koledzy? :wink: