Frezarka FXB 12 - remont

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#61

Post napisał: BYDGOST » 27 mar 2014, 16:04

Smaru przez smarowniczkę nie spuścisz.
Na tym zdjęciu zaznaczyłem otwór do wlewania oleju do przekładni wrzeciennika. Jest to widok z góry. Nie ma żadnego innego otworu do spuszczania oleju a w DTR piszą, że "30" to jest korek wlewu i spustu oleju ( w domyśle jednocześnie). Wrzeciennik jest tak mały, że po jego zdemontowaniu, można go przechylić i wylać olej tym samym otworem, czyli mówiąc językiem potocznym, "zwymiotować go".
Wg DTR jest to olej maszynowy 26 (stare oznaczenie).
Obrazek
Widok wrzeciennika z prawej strony - otwory pod smarowniczki. Górna smaruje łożyska wału z kołem pasowym a dolna górne łożysko wrzeciona.
Obrazek


Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Tagi:


toja
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 8
Posty: 20
Rejestracja: 26 mar 2014, 12:32
Lokalizacja: Przedmieście netu

#62

Post napisał: toja » 27 mar 2014, 20:04

Dziękuje @BYDGOST za pomoc w zlokalizowaniu korka spustu i wlewu nr.30, oraz smarowniczek nr.28 łożysk wrzeciona, dwie pokazane dzisiaj i jedna wczoraj, co by się zgadzało bo ma być ich trzy sztuki. Chociaż co do nich mam nadal wątpliwości, o czym piszę poniżej.
Nie jestem mechanikiem i wcześniej nie miałem żadnej styczności z obrabiarkami i jestem w tej dziedzinie totalnym laikiem. Frezarkę, że tak powiem dostałem w "spadku" i próbuję ją doprowadzić do funkcjonalności po przez remont zewnętrzny, a może i wewnętrzny.
Jeżeli zostały zlokalizowane smarowniczki nr28,to gdzie w takim razie są korki spustu, które również powinny być w ilości trzech sztuk ?
Według DTR, taki smar do łożysk należy wymienić co(cytat z dtr)1300 godzin, napełniając smarowniczki 28, po uprzednim wykręceniu korków spustu 29, a jednak powinny być jakieś korki spustu.

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#63

Post napisał: BYDGOST » 27 mar 2014, 22:45

To w takim razie zapewne pisząc o korkach spustu 29, mieli na myśli gwintowane otwory z wkrętami, po drugiej stronie korpusu. To by były dwa. Trzeci gdzieś przy końcu wrzeciona.
Obrazek
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


newcomer
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 15
Posty: 178
Rejestracja: 14 paź 2008, 01:17
Lokalizacja:

#64

Post napisał: newcomer » 28 mar 2014, 00:32

Powiem szczerze, że również mam wątpliwości co do zgodności DTR z rzeczywistością.
Ja w ogóle nie mam tych korków spustowych, co pokazał na ostatniej fotce @BYDGOST.
DTR była pisana pod maszynę, a życie swoje, czyli jak korek spustowy wyszedł w tym, a nie innym miejscu to egal, jak dwie smarowniczki lub korki spustowe zamiast trzech, to również nie miało znaczenia.
Jutro wstawię zdjęcie

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#65

Post napisał: BYDGOST » 28 mar 2014, 15:05

Prawdę mówiąc to nigdy nie spotkałem się z takim sposobem usuwania smaru. Nie wyobrażam sobie żeby tymi otworkami smar wyszedł. Może na początku produkcji był taki pomysł a później go zaniechano?
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


toja
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 8
Posty: 20
Rejestracja: 26 mar 2014, 12:32
Lokalizacja: Przedmieście netu

#66

Post napisał: toja » 28 mar 2014, 15:26

No własnie również tego sobie nie mogę wyobrazić. No chyba, że te otwory byłyby dużo, dużo większe.
Jaki jest więc inny sposób, żeby wyczyścić ze starego smaru łożyska i ogólnie sprawdzić ich wygląd wizualnie. Jak się do nich dobrać ?

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#67

Post napisał: BYDGOST » 28 mar 2014, 16:45

Jedynie rozmontować wrzeciono. Przy okazji można sprawdzić stan łożysk, ale jeśli przed tym zabiegiem nie było powodów do ich wymiany to samo ich oglądanie niewiele wniesie.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


toja
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 8
Posty: 20
Rejestracja: 26 mar 2014, 12:32
Lokalizacja: Przedmieście netu

#68

Post napisał: toja » 28 mar 2014, 17:32

Niby nie ma powodów, jedyny powód to taki, że chciałbym przeprowadzić jej remont i powymieniać olej i smar. dlatego też tak mnie interesowały te korki spustu smaru.
Jak dokonać demontażu wrzeciona ? Chodzi o kolejność czynności i użycie narzędzi.
Wrzeciono jest wyciągane od góry, czyli od kół pasowych, czy może od strony tulejek zaciskowych. Jeżeli od góry, to rozumiem, że należy użyć ściągacza do kół pasowych, czy może w inny sposób. Własnie o to mi chodzi jak się do tego zabrać. Myślę, że @BYDGOST poratuje mnie swoim doświadczeniem, bo jak widzę swoją FXB 12 rozebrał do rosołu.


newcomer
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 15
Posty: 178
Rejestracja: 14 paź 2008, 01:17
Lokalizacja:

#69

Post napisał: newcomer » 29 mar 2014, 12:35

Jeżeli chodzi o demontaż wrzeciona, do z schematów można wywnioskować, że odbywa się od strony tulejek, jednak co i jak dalej, to pytaj bardziej doświadczonych kolegów, gdyż boję się, że moje rady będą mało pomocne w tej kwestii.

Awatar użytkownika

skrzat
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 887
Rejestracja: 02 maja 2007, 20:55
Lokalizacja: inąd

#70

Post napisał: skrzat » 29 mar 2014, 19:34

tu jest trochę zdjęć ode mnie https://picasaweb.google.com/1106704402 ... otSg7piIWQ
Wrzeciono trzeba wyjąć od strony tulejek.
Choć nie jestem detektywem, zawsze znajdę budkę z piwem!

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”