Frezarka FXB 12 - remont

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC

toja
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 8
Posty: 20
Rejestracja: 26 mar 2014, 12:32
Lokalizacja: Przedmieście netu

#71

Post napisał: toja » 29 mar 2014, 21:39

Może @skrzat opisać pokrótce jak się zabrać za demontaż wrzeciona. Czy te koła pasowe są na wcisk i należy użyć ściągacza, czy może jest tylko skręcone śrubami i wystarczy je rozkręcić i ściągnąć koła pasowe. Pytam bo w obecnej chwili frezarka nie jest nawet w moim miejscu zamieszkania i nie pamiętam jak to mniej więcej wyglądało.Chodzi mi o takie sprawy jak się za to zabrać czyli po demontażu kół pasowych i tego płaskownika od góry zaślepiającego otwór wrzeciona i odkręceniu zaślepienia od strony tulejek, w jaki sposób wyciągnąć wrzeciono, wybijając je ? Czego mogę się spodziewać przy demontażu, czy może mi coś wylatać ? To samo tyczy się przekładni (zmiany biegu) czy odkręcając pokrętło wraz z płaskownikiem zaślepiającym nie rozwalę czegoś bezpowrotnie. Poza tym patrząc na fotki kolegi zaintrygowało mnie w jaki sposób jest uszczelniony cały korpus wrzeciennika.
Bo np. po ściągnięciu zaślepienia przekładni, nie widać było, by one w jakikolwiek sposób były uszczelnione, a przecież tam się wlewa w miarę dużo oleju, który to jest rozchlapywany po ściankach korpusu, przez przekładnię. Tak jak pisałem kilka postów wcześniej, nie jestem mechanikiem i w swoim życiu nawet nie wymieniałem łożyska. Dlatego się trochę obawiam, czy dam sobie radę.



Tagi:

Awatar użytkownika

skrzat
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 887
Rejestracja: 02 maja 2007, 20:55
Lokalizacja: inąd

#72

Post napisał: skrzat » 31 mar 2014, 22:24

toja pisze:nie jestem mechanikiem i w swoim życiu nawet nie wymieniałem łożyska. Dlatego się trochę obawiam, czy dam sobie radę.
Swoje pierwsze łożysko wymieniłem właśnie w tej frezarce więc trochę pomyślunku i na pewno dasz rade ;) Będziesz potrzebował dwóch ściągaczy, jeden mniejszy i drugi większy. Żeby wyciągnąć wrzeciono musisz zdemontować wszystkie koła zębate. Musisz zdjąć koło zębate i nakrętkę które jest na nim. Żeby je wyjąc użyłem szpilki budowlanej. Niestety bieżnie zewnętrzne łożysk skośnych zostały w korpusie i musiałem sobie dorobić podkładkę która przejdzie przez otwór od strony przekładni i oprze się na nich, co mi sprawiło sporo problemów bo nie miałem frezarki ;)
Choć nie jestem detektywem, zawsze znajdę budkę z piwem!

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#73

Post napisał: BYDGOST » 31 mar 2014, 22:35

Tak przy okazji - w tym temacie są do nabycia NOWE tulejki do frezarki FXB 12:

https://www.cnc.info.pl/topics17/tulejk ... htm#412782
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


newcomer
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 15
Posty: 178
Rejestracja: 14 paź 2008, 01:17
Lokalizacja:

#74

Post napisał: newcomer » 01 kwie 2014, 10:26

Ja swojej na razie nie ruszam. Po pierwsze nic jej nie dolega, a po drugie również nie wiem czy dał bym sobie radę


toja
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Czytelnik forum poziom 2 (min. 20)
Posty w temacie: 8
Posty: 20
Rejestracja: 26 mar 2014, 12:32
Lokalizacja: Przedmieście netu

#75

Post napisał: toja » 01 kwie 2014, 12:16

OK, widzę że będę musiał na bieżąco zmagać się z problemami demontażu i je rozwiązywać.
@skrzat jeszcze jedno pytanie, jak się sprawuje ta farba młotkowa nakładana pistoletem ?
Bo z tego co mi wiadomo, to nie powinno ich się kłaść pistoletem, a na fotkach widać, że kolega takowego użył.

Awatar użytkownika

skrzat
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 7
Posty: 887
Rejestracja: 02 maja 2007, 20:55
Lokalizacja: inąd

#76

Post napisał: skrzat » 01 kwie 2014, 17:00

Mocno rozcieńczyłem i dało radę. Trwałość jest podobna lub taka sama jak nakładanej pędzlem.
Choć nie jestem detektywem, zawsze znajdę budkę z piwem!

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#77

Post napisał: BYDGOST » 01 kwie 2014, 17:00

toja - pisz na bieżąco jakie masz problemy bo trudno, żeby tracić czas na tworzenie szerokiego opisu demontażu frezarki, tym bardziej, że już nie pamiętam szczegółów. Mogę tylko napisać, że demontaż nie sprawił żadnego problemu.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


mototaz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 3
Rejestracja: 04 mar 2014, 10:57
Lokalizacja: łódź

#78

Post napisał: mototaz » 06 maja 2014, 21:25

Witam,

Jestem świeżym posiadaczem FXB12, niestety bez osprzętu (nie licząc stołu uchylnego). I mam parę pytń do Was jako bardziej rozeznanych w temacie:

1. Czy ktoś wie jaki dokładnie typ tulejek zaciskowych występuje w tej frezarce? Kolega BYDGOST napisał na samym początku że są to, wykonywane przez Fatpol tulejki TZg - 0015. Jednak po zdjęciu tulejki do FXB12, zamieszczonym na pierwszej stronie wątku, można powiedzieć że bardziej przypomina typ DIN6341 (również na stronie Fatpolu).

Czy ktoś może kupował którekolwiek z w/w i może potwierdzić, które na bank pasują? Ewentualnie pomierzyć średnice trzpienia gwint, kąt stożka i długość tulejki - wtedy będzie można porównać takową z tymi w katalogu.

2. Kolega BYDGOST również podrzucił temat zamiany oryginalnego wrzeciona, handlową długą oprawką do ER - pytanie moje jak idzie przeróbka?

Również myślałem o czymś takim i wpadł mi pomysł aby zostawić oryginalne wrzeciono i dorobić (przerobić) samą oprawkę do ER aby była kompatybilna z gniazdem FXB przez co mielibyśmy możliwość wymiany oprawek bez konieczności wyjmowania za każdym razem freza... co Wy na takie rozwiązanie? Oczywiście należy handlową oprawkę do ER zanieść do zakładu który ją fachowo obrobi pod gniazdo FXB.

3. Jakie jest oznaczenie paska napędowego silnik/wrzeciono oraz jego nominalna długość?

Dziękuję i pozdrawiam.


newcomer
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 15
Posty: 178
Rejestracja: 14 paź 2008, 01:17
Lokalizacja:

#79

Post napisał: newcomer » 06 maja 2014, 22:46

@mototaz jak możesz, to pochwal się fotką swojej maszynki


mototaz
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 3
Rejestracja: 04 mar 2014, 10:57
Lokalizacja: łódź

#80

Post napisał: mototaz » 08 maja 2014, 16:21

Maszynkę już rozebrałem, jak uruchomię to coś wrzucę.

Po widoku z DTR (dzięki BYDGOST) można wywnioskować że tulejki zaciskowe do frezów to będą DIN6341 319E (poprawdzie jeśli się mylę), chyba że DTR kłamie:)


Jeśli ktoś ma jakiś osprzęt do w/w maszynki proszę o kontakt bo jestem chętny na takowy.


Pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”