Frezarka FXB 12 - remont

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Frezarka FXB 12 - remont

#1

Post napisał: BYDGOST » 01 paź 2009, 09:25

Rozpoczynam remont frezarki stołowej FXB 12. Przywiozłem ją w dość opłakanym stanie. Teraz trwa demontaż części, mycie i weryfikacja do wymiany. Na pewno trzeba wymienić wszystkie łożyska. Wkrótce będzie rozebrana co do sztuki.
Jest okazja żeby podejrzeć budowę części składowych maszyny lub je wymiarować. Jeśli ktoś coś potrzebuje to proszę pisać. Zdjęcia będą wkrótce.



Tagi:

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#2

Post napisał: clipper7 » 01 paź 2009, 09:39

Ja bym chętnie taką nabył !
Na zdjęcia czekam z niecierpliwością, cykl o TSA 16 był b.dobry, mimo, że nie posiadam takowej, b.chętnie obejrzałem, dużo ciekawych wiadomości.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#3

Post napisał: BYDGOST » 01 paź 2009, 10:02

Ja bym chętnie taką nabył !
Wiem! Pamiętam, ale była tylko ....... jedna niestety.

[ Dodano: 2009-10-12, 08:59 ]
Zidentyfikowałem tulejki, które są stosowane we frezarce FXB-12. Produkowane są przez FATPOL TOOLS w Strzelnie.
Tulejki te mają oznaczenie: TZg - 0015 kod G2300; zakres średnic 3 - 10,5 mm ze skokiem 0,5 mm.
Miałem okazję rozmawiać z przedstawicielami tej firmy na targach narzędziowych w Bydgoszczy i dowiedziałem się, że wykonają każdą tulejką jaką potrzebuje klient, ale szczegóły najlepiej uzgodnić osobiście.
Ze strony głównej producenta można pobrać katalog: http://www.fatpol.pl/
Tulejki te pokazane są na stronie 10. Katalogu nie zamieszczam bo ma 26 MB.

[ Dodano: 2010-05-11, 18:16 ]
Okazuje się, że istnieje rozbieżność w tym co podaje DTR FXB 12 a tym jakie faktycznie łożyska zostały zamontowane na wrzecionie tej frezarki. Dokumentacja określa występowanie łożysk skośnych typu B7005. We frezarce, którą posiadam i remontuję występują łożyska numer większe, a dokładnie są to: B7205CTBR4.
( całe szczęście, że firma KOMAD z Bydgoszczy zrobiła wszystko, żeby mi wymienić na takie właśnie, bo pierwotnie zamówiłem zgodnie z DTR).
Mam nauczkę: materiały zamawiać dopiero gdy zajrzy się do maszyny i wie się co na pewno jest w niej zamontowane.
Ponadto w mojej maszynce nie występuje nakrętka od dołu wrzeciona ( nr 5 na rys. ). Zamiast niej jest zwykła pokrywa z osadzonym w niej simmeringiem. Wszystkie części wrzeciona osadzone są bezpośrednio w korpusie a nie jak tu na rysunku w tulei.
Zamieszczam rysunek wrzeciona z podanymi zmianami w jpg i bez zmniejszania w rar, oraz inne rysunki w rar.

Nie podoba mi się istniejące wrzeciono. Podczas mocowania w nim tulejki trzeba trafić rowkiem w trzpień wystający do wnętrza otworu we wrzecionie. Nigdy nie miałem problemu z takim czymś, ale nie zawsze tylko ja będę pracował na tej frezarce. W maszynie, którą kupiłem trzpień ten był po prostu ścięty. Dlatego przymierzam się do zastąpienia tego wrzeciona oprawką ( przedłużką ) ER16 ( zdjęcie poniżej).
Załączniki
Wrzeciono FXB 12 i oprawka ER16.JPG
Wrzeciono FXB 12 i oprawka ER16.JPG (144.02 KiB) Przejrzano 8216 razy
FXB_12_Wrzeciono_zmiana w łożyskowaniu.JPG
FXB_12_Wrzeciono_zmiana w łożyskowaniu.JPG (90.35 KiB) Przejrzano 8304 razy
FXB_12_Wrzeciono_zmiana w łożyskowaniu.rar
(926.93 KiB) Pobrany 552 razy
FXB_12_RYSUNKI_1.rar
(7.51 MiB) Pobrany 901 razy
Tulejka do FXB-12.JPG
Tulejka do FXB-12.JPG (51.66 KiB) Przejrzano 8226 razy

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: clipper7 » 27 sie 2010, 22:09

Jak postęp prac ?
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#5

Post napisał: BYDGOST » 29 sie 2010, 19:13

Przekładnia istniejąca w tej frezarce nie nadaje się do wykorzystania z racji zniszczonych kół zębatych. W miejsce przekładni chcę wbudować sprzęgło, żeby sprząc wrzeciono bezpośrednio z pierwszym wałem wałem napędowym a zmianę obrotów uzyskać falownikiem. Przeglądałem dostępne na rynku sprzęgła i powinny zmieścić się w korpusie wrzeciennika, ale uwzględniając warunki zabudowy i dostosowania do wału i wrzeciona postanowiłem sprzęgło wykonać samodzielnie co oszczędzi mi też kosztów. Sprzęgło wygląda tak:
Załączniki
Sprzęgło.jpg
Projekt sprzęgła do wykonania.
Sprzęgło.jpg (19.99 KiB) Przejrzano 8193 razy
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Awatar użytkownika

clipper7
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 2379
Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
Lokalizacja: Poznań

#6

Post napisał: clipper7 » 29 sie 2010, 21:23

Czy napęd ma zmieniać kierunek obrotów lewo/prawo ?
Czy występują siły osiowe ?

Pytam dlatego, że kusi mnie pomysł z prostym sprzęgłem z wykorzystaniem odcinka stalowej linki jako części elastycznej sprzęgła.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#7

Post napisał: BYDGOST » 29 sie 2010, 23:08

Dobrze, że zwróciłeś mi na to uwagę. Zakładałem, że napęd będzie tylko w jednym kierunku, ale wszystko zależy od tego co będzie zamontowane we wrzecionie. Frezy trzpieniowe mam wszystkie prawoskrętne, ale piłkowe można montować w prawa lub lewa stronę. Siły osiowe nie wystąpią bo obydwa wały ułożyskowane są oddzielnie. Przewiduję wkręty dociskowe do ustalenia wzdłużnego piast sprzęgła.
Wrzeciono zmodyfikowałem poprzez zastąpienie istniejącego wrzeciona przedłużką ER16. Maksymalny rozmiar freza dla tej oprawki wynosi 10 mm podczas gdy dotychczas było 12 mm. Myślę, że niewiele tracę. I tak będą na niej wykonywane tylko drobiazgi. Poza tym zmierzam do zwiększenia prędkości maksymalnej wrzeciona. Aktualnie wrzeciennik wygląda tak jak na poniższym obrazku. Do rozwiązania pozostaje przekładnia pasowa. muszę zdecydować się na wielkość przełożenia przekładni, ale wcześniej trzeba ustalić zakres obrotów na wrzecionie.
Załączniki
Wrzeciennik FXB 12 po modyfikacji.jpg
Wrzeciennik FXB 12 po modyfikacji.jpg (25.9 KiB) Przejrzano 8220 razy
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Awatar użytkownika

MarekSCO
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 138
Rejestracja: 06 sty 2009, 21:33
Lokalizacja: Żołynia

#8

Post napisał: MarekSCO » 06 wrz 2010, 09:50

Bardzo ciekawy temat :)
Kończę akurat podobną głowiczkę do maleńkiej FDA16...
Z tym, że musiałem zrobić spory kawał konstrukcji, bo FDA16 nigdy wrzeciona pionowego
nie miała...
Interesuje mnie jaki rodzaj pasków zamierzasz zastosować do przeniesienia napędu ?
Co do przełożenia, to ja zastosowałem 2:1 i pasek klinowy 13...
Silnik 1kW Zasilany napieciem o częstotliwości do 50 Hz...
Falownik commander CD II-220 Taki stary rupieć przystosowany do sterowania obciążeniem
do 2,2 kW...
Śmiga aż miło, ale chyba zmienię przełożenie na 1:1...
Liczę na uzyskanie korzystniejszego kąta opasania na kole silnika...
Najwyżej dołożę osobny wentylator do silnika ;)
Pozdrawiam Marek

Awatar użytkownika

Autor tematu
BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 30
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#9

Post napisał: BYDGOST » 06 wrz 2010, 18:34

Obecnie głowię się nad doborem przełożenia do przekładni. Myślałem o paskach zębatych, ale w świetle tego, że zapewne dam jednak podwójne koła pasowe z możliwością zmiany przełożenia, to pozostanie pas płaski gładki. Z obliczeń wychodzi mi, że jedno przełożenie powinno być 1:4 a drugie 2:1. To pierwsze nie za bardzo mi się podoba bo występuje mały kąt opasania na kole napędzającym. Narysuję wykres przełożeń i zamieszczę.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Awatar użytkownika

jorgo
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 174
Rejestracja: 10 sty 2009, 13:37
Lokalizacja: Jagiełła

#10

Post napisał: jorgo » 03 paź 2010, 17:46

Witam mam pytanie do kolegi BYDGOST, Zabrałem się za remont swojej fxb 12 i moje pyztanie brzmi czy po wyjęciu trzpienia z okularem przy pracy poziomej i przestawieniu frezarki w tryb pionowy zaślepia się jakoś ten otwór bo u mnie cieknie wtedy olej.Po rozkręceniu okazuje się że są tam tylko łożyska 6200 i prawdopodobnie olej przedostaje się przez to łożysko.Czy jest na to jakaś rada????????
jorgo

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”