Strona 1 z 1
Schemat podpięcia szlifierki
: 23 cze 2021, 20:13
autor: zyx5050
Jak prawidłowo ma być podpięta ta szlifierka? I czy może ona pracować na 400V? Wczesniej była na 1 fazę z kondensatorem (taką kupiłem, ale od razu przepiąłem na 400v i wyrzucilem kondensator). Teraz po 10-15 minutach jest już gorąca, ale da się trzymać na niej dłoń. Co może być przyczyną? W środku uzwojenie w dobrym stanie, na miedzi raczej, wał kręci się lekko bez oporu. Inny włącznik też zakładałem bo stary lekko jakby nie łączy, ale to samo. Na tabliczce znamionowej nie ma podanego czasu pracy, więc może jest to S3, czyli 10 minut pracy i przerwa? Szlifierka to Galvanotechnik DS 160, więc może z racji wiekowości tak się grzeje, dodatkowo korpus jest aluminiowy i szczelny bez otworów wentylacyjnych. Nie chcę jej spalić, ani uszkodzić izolacji, jest dość mocna, od starej Elny zbytnio nie odstaje.
I czy w ogóle może pracować na 400v, czy tylko na 230?
Re: Schemat podpięcia szlifierki
: 23 cze 2021, 20:32
autor: tristar0
zyx5050 pisze:czy może ona pracować na 400V
skoro na schemacie masz podane że może pracować zarówno w gwiazdę jak i trójkąt to wyobraź sobie że może pracować przy 400v ,sugeruj się raczej pierwszym podłączeniem w układzie gwiazda mniejszy prąd rozruchu bo nic nie napisałeś o mocy silnika.
Re: Schemat podpięcia szlifierki
: 23 cze 2021, 20:47
autor: walcu23
Jeśli nad schematem z prawej strony pisze 220V, to tą szlifierkę można podłączyć do sieci 3f w Polsce tylko w układzie gwiazdy, czyli pierwszy wariant z lewa.
Re: Schemat podpięcia szlifierki
: 23 cze 2021, 20:48
autor: zyx5050
tristar0 pisze: ↑23 cze 2021, 20:32
zyx5050 pisze:czy może ona pracować na 400V
skoro na schemacie masz podane że może pracować zarówno w gwiazdę jak i trójkąt to wyobraź sobie że może pracować przy 400v ,sugeruj się raczej pierwszym podłączeniem w układzie gwiazda mniejszy prąd rozruchu bo nic nie napisałeś o mocy silnika.
Silnik ma moc 600 wat. Na tabliczce znamionowej jest jeszcze informacja: 3 ~ 220/380 V.
Re: Schemat podpięcia szlifierki
: 23 cze 2021, 21:22
autor: tuxcnc
zyx5050 pisze: ↑23 cze 2021, 20:48
Na tabliczce znamionowej jest jeszcze informacja: 3 ~ 220/380 V.
Na tabliczce może być dowolnie wszystko, ale w gniazdku masz 3x400V, przynajmniej w Polsce.
Żeby zasilać z gniazdka, silnik musisz połączyć w gwiazdę.
Silnik połączony w trójkąt pójdzie na falowniku (zdecydowana większość zasilanych z jednej fazy), tylko to chyba będzie przerost formy nad treścią.
Natomiast że się grzeje, to chyba nie powinno dziwić. Żeby mogło w ogóle zachodzić chłodzenie, musi być różnica temperatur. Jeśli nie parzy w rękę, to jeszcze daleko do termicznej wytrzymałości uzwojeń.
Re: Schemat podpięcia szlifierki
: 23 cze 2021, 21:24
autor: zyx5050
Dodane 53 sekundy:
zyx5050 pisze: ↑23 cze 2021, 21:24
tuxcnc pisze: ↑23 cze 2021, 21:22
zyx5050 pisze: ↑23 cze 2021, 20:48
Na tabliczce znamionowej jest jeszcze informacja: 3 ~ 220/380 V.
Na tabliczce może być dowolnie wszystko, ale w gniazdku masz 3x400V, przynajmniej w Polsce.
Żeby zasilać z gniazdka, silnik musisz połączyć w gwiazdę.
Silnik połączony w trójkąt pójdzie na falowniku (zdecydowana większość zasilanych z jednej fazy), tylko to chyba będzie przerost formy nad treścią.
Natomiast że się grzeje, to chyba nie powinno dziwić. Żeby mogło w ogóle zachodzić chłodzenie, musi być różnica temperatur. Jeśli nie parzy w rękę, to jeszcze daleko do termicznej wytrzymałości uzwojeń.
No w zimie to z ciekawości włączyłem ją na pół godziny cały czas plus coś tam szlifowałem i była ciepła, ale nie gorąca.
No właśnie korpus jest szczelny, nie ma żadnych otworów wentylacyjnych i może dlatego tak się gotuje.
Dodam, że w wiertarce stołowej mam silnik tylko 230V i tryb pracy S1 i po parunastu minutach jest diabelnie gorący aż parzy na środku.
Dodane 2 minuty 26 sekundy:
tuxcnc pisze: ↑23 cze 2021, 21:22
zyx5050 pisze: ↑23 cze 2021, 20:48
Na tabliczce znamionowej jest jeszcze informacja: 3 ~ 220/380 V.
Na tabliczce może być dowolnie wszystko, ale w gniazdku masz 3x400V, przynajmniej w Polsce.
Żeby zasilać z gniazdka, silnik musisz połączyć w gwiazdę.
Silnik połączony w trójkąt pójdzie na falowniku (zdecydowana większość zasilanych z jednej fazy), tylko to chyba będzie przerost formy nad treścią.
Natomiast że się grzeje, to chyba nie powinno dziwić. Żeby mogło w ogóle zachodzić chłodzenie, musi być różnica temperatur. Jeśli nie parzy w rękę, to jeszcze daleko do termicznej wytrzymałości uzwojeń.
Nie wiem też, czy ta temperatura jest stała, czy pod napięciem cały czas rośnie i na biegu jałowym.
Re: Schemat podpięcia szlifierki
: 23 cze 2021, 22:21
autor: dudziak4
Pokaż zdjęcie jak to jest teraz podłączone.
Re: Schemat podpięcia szlifierki
: 24 cze 2021, 14:55
autor: zyx5050
dudziak4 pisze: ↑23 cze 2021, 22:21
Pokaż zdjęcie jak to jest teraz podłączone.
Co prawda listwa zaciskowa wygląda jakby była odwrotnie i blaszki również odwrotnie założone, ale to dlatego, że odwrotnie przykręciłem tą podstawę z włącznikiem do silnika. Nie ma to żadnego znaczenia w sumie.
https://ibb.co/ySTP2Nc
https://ibb.co/z2CYtDs