Czy silnik 400V 2,7 kW 1390 obr nada się do szlifierki taśmowej 2---------- rolkowej na który planuję dać pas 100x915? Do takich szlifierek powinno się z reguły dawać silniki z 2800 obr, ale akurat taki posiadam i szkoda byłoby ponosić dodatkowe koszty na kolejny silnik.
Planuję zrobić coś takiego, ale na pas właśnie 100x915, aby mieć większe pole robocze tak więc jaka powinna być średnica koła na silniku, a jaka rolka napędowa, aby uzyskać te 2800 obr?
Re: Silnik do szlifierki taśmowej
: 08 lut 2021, 18:31
autor: TOP67
Istotna jest prędkość liniowa taśmy, czyli prędkość obwodowa koła. Skoro masz 2 razy wolniejszy silnik, to daj 2 razy większe koło. Średnica koła napinającego nie ma żadnego znaczenia. Byle nie było zbyt małe, bo taśma się za bardzo będzie zginała.
Istotna jest prędkość liniowa taśmy, czyli prędkość obwodowa koła. Skoro masz 2 razy wolniejszy silnik, to daj 2 razy większe koło. Średnica koła napinającego nie ma żadnego znaczenia. Byle nie było zbyt małe, bo taśma się za bardzo będzie zginała.
Czyli koło na silniku to będzie między 30-40 cm średnicy, czyli bardzo duże. Ciężko dostać silnik choćby 1,5 kw 2800 obr używany.
Re: Silnik do szlifierki taśmowej
: 08 lut 2021, 18:45
autor: TOP67
Pytanie, czy prędkość przy kole 20 cm nie będzie wystarczająca. Wychodzi 14,5 m/s.
Im niższa prędkość taśmy tym gorsza szlifowana powierzchnia.
Silnik 1400obr sprzedać i kupić silnik 2800 i będzie cacy.
Re: Silnik do szlifierki taśmowej
: 08 lut 2021, 19:32
autor: logopeda
W mojej "samodziełce" mam silnik 1,5 kw z obrotami 1400 i kołem fi220 ale mam też falownik którym czasami ustrojstwo poganiam. Taśmę mam węższą 2000x50 ale na czterech rolkach - mocy nie brakuje nawet przy maksymalnym docisku/oraniu na taśmie ceramicznej P40. Masz spokojnie zapas mocy aby wykorzystać koło napędowe większe a jeśli nie to tak jak koledzy piszą zmienić silnik.
Zakupiłem sobie szlifierkę mini taśmową z takimi obrotami... To jest masakra na czymś takim robić.
Ważna jest prędkością liniowa, a nie obroty.
Re: Silnik do szlifierki taśmowej
: 08 lut 2021, 21:19
autor: amator7
Ja zrobiłem podobną szlifierkę a koło pasowe wyrzeźbiłem z obudowy rozrusznika od Stara, średnica około 130mm o ile dobrze kojarzę, ale silnik ma 2800 i pochodzi z myjki ciśnieniowej moc ok 1,5-2 kW i w zupełności wystarcza. Też mam na pasie 915 i powiem że zbyt duże koło napędowe przy tak krótkim pasie może sprawić że pole robocze stanie się dosyć krótkie(niskie), może bez tragedii ale szału nie będzie. Zaletą takiego ustrojstwa jest natomiast zwarta budowa a co za tym idzie zajmuje nie wiele miejsca. Prędkość taśmy musi być utrzymana w odpowiednim przedziale bo inaczej to lipa będzie a nie szlifierka.
TOP67 pisze:Ważna jest prędkością liniowa, a nie obroty.
Zgadza się, przy niskoobrotowym silniku musi być większe koło pasowe.