Smarowanie łożyska ślizgowego TSA-16 i nie tylko

Planujesz zakup sprzętu do warsztatu, masz problem z maszyną tu możesz o tym porozmawiać - nie tylko maszyny CNC
Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#11

Post napisał: BYDGOST » 14 sie 2009, 18:43

clipper7 pisze:W mojej tokarce są łożyska ( a w każdym razie taką mam nadzieję !) a nie panewki
TSA 16 przednie łożysko ma ślizgowe a tylne stożkowe rolkowe lub w innym wykonaniu łożysko toczne jednorzędowe.

A jeśli chodzi o w/w cytat z DTR to pochodzi ona z ZDZ Poznań.



Tagi:


Gotrek1
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 3
Rejestracja: 20 lip 2009, 00:14
Lokalizacja: Kraków

#12

Post napisał: Gotrek1 » 15 sie 2009, 18:22

Cytat z DTR : "W przedniej części wrzeciono ułożone jest w regulowanym łożysku ślizgowym (brązowym) osadzony w otworze stożkowy korpusu wrzeciennika. W tylnej części wrzeciono jest ułożone w łożyskach tocznych: rolkowo-stożkowym lub kulkowym jednorzędowym.
Siły osiowe przenosi łożysko oporowe kolkowe tak dla wykonania jednego jak i drugiego. Wrzeciono w przedniej części jest hartowane".
Ja mam TSA 16 z 1959 i smaruje smarem łożyskowym ŁT i maszynka sprawóje się idealnie


mrozanski
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 807
Rejestracja: 06 lis 2006, 19:05
Lokalizacja: wlkp.

#13

Post napisał: mrozanski » 16 sie 2009, 20:05

Ja mam TSA 16 z 1959 i smaruje smarem łożyskowym ŁT i maszynka sprawóje się idealnie
tuleje z brazu tez smarujesz smarem?


Autor tematu
Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2057
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#14

Post napisał: Andrzej 40 » 25 sie 2009, 18:49

Do kolegi clipper7 - co to jest " moja maszynka" ? A kolegę BYDGOST poproszę o stronę na której podany jest typ oleju. Też mam DTR poznańską i nie zalazłem w niej takich danych. Informowałem się w serwisie Orlenu - polecają LAN22 lub LAN32.
Pozdrawiam
Andrzej

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#15

Post napisał: BYDGOST » 26 sie 2009, 08:24

Jest to strona nr 11 a samo smarowanie opisane jest w czterech zdaniach. Podane jest tylko, że to ma być olej maszynowy.
Załączniki
Smarowanie TSA 16.jpg
Smarowanie TSA 16.jpg (17.22 KiB) Przejrzano 1656 razy


Autor tematu
Andrzej 40
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2057
Rejestracja: 11 wrz 2008, 16:04
Lokalizacja: Poznań

#16

Post napisał: Andrzej 40 » 26 sie 2009, 15:55

Witam i dziękuje kol. BYDGOSTowi za odpowiedź. Mam ksero DTR w formacie A5 i nie ten wzrok :cry: U mnie strony 23 i 24. na 24 mam:
3.1. Własności techniczne olejów i smarów
Olej maszynowy 26 PN-67/C-96070
Lepkość względna w stopniach Englera przy temp. 50°C -3, 60°C -4, 98 (tak jest w DTR)
Temperatura krzepnięcia -25°C Temperatura zapłonu 170°C
Smar do łożysk tocznych ŁT-2 PN-72/C-96134
Penetracja po ugniataniu w temp. 25°C w stopniach penetrcji 220-260
Temperatura kroplenia 160°C
Olej wiertniczy E III ER
Pewnie normy i oleje już nieaktualne, może ALZ podpowie, jakie teraz są zamienniki lub coś lepszego.
No i pytanie, czy obecne smary nie będą lepsze dla łożysk tocznych wrzeciona niż zalecany w DTR olej.
Pozdrawiam Andrzej

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#17

Post napisał: ALZ » 26 sie 2009, 17:00

Od czasu wydruku tej dtrki minęła epoka a postęp w miejscu nie stał. Z całą pewnością ze tak popularne oleje jak Lan z nadwyżką spełnia wymagania stawiane przez producenta tej tokarki. Myślę że nie zgrzeszysz jak bedziesz stosował olej Lan nieistotne czy 10 czy 46.
Łożyska które nie są smarowane olejem rozbryzgowo spokojnie mozna potraktować smarem stałym.


czort
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 346
Rejestracja: 06 lut 2006, 12:08
Lokalizacja: kraków

#18

Post napisał: czort » 04 paź 2009, 13:12

Panowie TSA 16 to nie prom kosmiczny. Jeżeli macie jakiekolwiek problemy ze zdobyciem oleju maszynowego to zastosujcie przekładniowy (olej do skrzynek biegów dostępny pewnie na każdej stacji benzynowej ) . Najważniejsze jest by ją smarować w ogóle i okresowo regulować luz na łożysku ślizgowym. Co innego tokarki zegarmistrzowskie tam dobrze jest zadbać o jakość oleju czy innych smarów (i z tym problemem jednak najlepiej było by się udać do DTR )

Awatar użytkownika

gelorad
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 216
Rejestracja: 23 wrz 2009, 13:32
Lokalizacja: Lublin

#19

Post napisał: gelorad » 05 paź 2009, 13:04

Cześć
Oleje przemysłowe np. LAN XX ma ORLEN, dystrybuuje to PlatinumOil - chyba firma 'dziecko' Orlenu lub ich 'marka'. Ze względu że Orlen jest w każdym mieście nie powinno być problemu z odszukaniem dealera: www.orlenoil.pl

Mi do tokarki LD550 polecili LAN68. Powiedzieli, że to między innymi olej do prowadnic maszynowych, gdzie wymagana jest dokładność współpracujących elementów. Generalnie że do tokarek, frezarek... jest OK.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „WARSZTAT”