Strona 1 z 2

Odwrotne obroty silnika a grzanie się urządzenia

: 06 sty 2015, 15:42
autor: gregor1975
Witam,

Nie mam jakiegoś wybitnego doświadczenia w eksploatacji maszyn więc poproszę kolegów o konsultacje.

W pewnym urządzeniu napęd to silnik indukcyjny 3f, na nim bezpośrednio zamontowana przekładnia bezstopniowa a na niej proste wrzeciono łożyskowane na dwóch łożyskach skośnych z kasowaniem luzu na wale. Wszystko łączone bezpośrednio na połączeniach wpustowych. Mocowanie kołnierzowe poszczególnych elementów. Sterowanie falownikiem.

Po zamontowaniu napędu w urządzeniu ustawiłem w falowniku interesujący mnie kierunek obrotów silnika jako odwrotne. Jest to jedyny kierunek pracy.
Całość po testowym uruchomieniu bez obciążenia przy nominalnych obrotach silnika (2800 obr/min, 50Hz) zaczęła się grzać według mojej oceny dość mocno. Zrobiłem test polegający na wpięciu termopary w użebrowanie obudowy przekładni. Wartość temperatury wzrastała nieliniowo by po godzinie pracy zatrzymać się w okolicach 95st. C.

Założyłem, że główną przyczyną grzania jest przekładnia. Wykluczyłem zbyt mocne napięcie łożysk wrzeciona jak i niewłaściwy smar łożysk. Niestety nie posiadam manuala do tego konkretnego modelu przekładni, dlatego ściągnąłem manual podobnej konstrukcji innego producenta. Tam wyczytałem, że zjawisko jest normalne i sprawa będzie wyglądać lepiej po określonym czasie eksploatacji przekładni (tzw. dotarcie). Nie zdążyłem tego jeszcze sprawdzić, ale już teraz nasunęła się pewna wątpliwość – być może źródłem przyrostu temperatury jest silnik a nie przekładnia?

W związku z tym pytanie – czy dla silnika istotne jest, czy zabudowany w silniku wentylator nadmuchuje powietrze, czy wydmuchuje (żeby nie powiedzieć ssie :mrgreen: ).

Będę wdzięczny za rozwianie wątpliwości.

: 06 sty 2015, 15:56
autor: mc2kwacz
Dmuchawa czy inna pompa jest zaprojektowana dla przepływu w konkretnym kierunku. To nie jest urządzenie symetryczne! Chyba, że celowo zaprojektowane jako symetryczne.

: 06 sty 2015, 16:12
autor: gregor1975
Ja to, kolego, wiem i dlatego postawiłem konkretne pytanie. Sterowanie falownikiem obrotów silnika prawo- lewo jest fajne, ale nigdzie nie wyczytałem (manual falownika) o obostrzeniach i konsekwencjach takiego udogodnienia.

Najprościej jest założyć moduł obcego chłodzenia - dedykowany za parę stówek bliskich tysiąca lub home made za jakąś stówkę. Dobrze by jednak było, aby użytkownik/konstruktor/projektant wiedział wcześniej o tych pułapkach.

: 06 sty 2015, 16:28
autor: dragon44
Może masz źle dobrany silnik i jest on po prostu za słaby przez co się przegrzewa?

Ewentualnie błędnie wpisane parametry w falowniku.

: 06 sty 2015, 17:09
autor: gregor1975
Silnik jest dobrany dobrze - kupiony w zestawie z przekładnią po uprzednim sprawdzeniu parametrów przekładni w karcie charakterystyki.

Falownik zaprogramowany jest dobrze.

Dziękuję, kolego dragon44, za dobre chęci, ale w tym wątku nie chodzi o to, co tam mogło się stać tylko o zagadnienie kierunek obrotów silnika w pracy ciągłej a przyrost jego temperatury.

: 06 sty 2015, 17:17
autor: ma555rek
Jeżeli myslisz o kierunku pracy przewietrznika silnika to jest jemu dokładnie obojetne w którą stronę silnik kręci - zawsze dmucha jednakowo do przodu silnika. A temperaura pracy w wariatorze zawsze jest wysoka - nie jest to zbyt sprawne urządzenie i zawsze zamienia 50% transmitowanej mocy na ciepło - stąd prosta sprawa. 1/2 mocy silnika to jakbyś grzałkę dostawił. A jeszcze są straty własne niezależne od chwilowego przenoszenia mocy wynikające z napięcia montażowego.

: 06 sty 2015, 17:29
autor: gregor1975
ma555rek pisze:Jeżeli myslisz o kierunku pracy przewietrznika silnika to jest jemu dokładnie obojetne w którą stronę silnik kręci - zawsze dmucha jednakowo do przodu silnika.
Pierwsza część informacji jest dla mnie optymistyczna, druga niezrozumiała - kąt łopat wentylatora jest stały a zmiana kierunków obrotów odwróci ciąg. Chyba że coś mi umknęło.
ma555rek pisze:A temperaura pracy w wariatorze zawsze jest wysoka - nie jest to zbyt sprawne urządzenie
To rozumiem - w końcu ten typ przekładni (posiadany przeze mnie), to przekładnia cierna więc szału i nie ma i nie będzie poza ceną przekładni w stosunku do możliwości bezstopniowej regulacji obrotów.

: 06 sty 2015, 17:33
autor: ma555rek
Przewietrznik ma łopatki proste i jest "pompę" odśrodkową, czy w lewo , czy w prawo to i tak zawsze od środka na zewnątrz.
Cyba że myślisz o innym wentylatorze, nie tym zamontowanym z tyłu silnika pod jego pokrywą.

: 06 sty 2015, 17:43
autor: gregor1975
Jeżeli tak, to ok. Nie myślę o innym wentylatorze. Jedyny silnik elektryczny, jakiemu zrobiłem sekcję, to maleństwo 250W, 1f. Tam wentylatorek wyglądał jak zwykły wiatraczek.
Może w tym 1,5kW 3f, który mam wygląda to inaczej, ale nie zamierzam rozbierać, dopóki nie ma takiej konieczności.

: 06 sty 2015, 18:05
autor: allegromtn
Sekcja sekcją ale internet też kolega ma :wink:
Obrazek