Strona 1 z 2

Oszukuje mnie falownik albo producent silnika?

: 14 sie 2014, 18:47
autor: gregor1975
Witam,

Daję do na luzie bo mam kłopot z wybraniem właściwego działu. Poza tym będzie można ewentualnie pośmiać się z mojej niewiedzy.

Podłączyłem sobie silnik 1,1kW, 2800obr./min. pod falownik LG SV015iC5-1 i coś mi się nie zgadza bo na 50Hz według wskazań falownika silnik kręci się z prędkością 3040obr./min.

Parametry silnika ustawiłem w falowniku jak należy. Te które według mnie mają wpływ na to, jak falownik liczy sobie obroty wyglądają tak:

Częstotliwość bazowa (F22): 50Hz

Moc znamionowa napędzanego silnika (H30): 1,5kW. Parametr ten falownik ustalił sobie sam biorąc z typoszeregu możliwych ustawień 0,2; 0,4; 0,75; 1,5 i 2,2kW. Nie da się ustawić 1,1kW.

Liczba biegunów napędzanego silnika (H31): 2

Znamionowy poślizg silnika (H32): 3,333 Hz. Wyliczony według wzoru: f poślizgu = f – (n*P/120) gdzie n to nominalne obroty silnika a P to liczba biegunów, co daje 50 – (2800*2/120).

Znamionowy prąd silnika (H33): 4,2A (z tabliczki)

Sprawność silnika (H36): 83% (cos fi z tabliczki, czyli 0,83)

Może ktoś podpowie, co jest nie tak – nie ustawiłem jakiegoś istotnego parametru, producent silnika coś tam nakłamał na tabliczce znamionowej, uszkodzony silnik, uszkodzony falownik?

Będę wdzięczny.

: 14 sie 2014, 18:52
autor: cnccad
silnik pracuje bez obciążenia :?:

: 14 sie 2014, 19:02
autor: mc2kwacz
(50-3,33)/50*3040=2840
Czyli pod obciążeniem powinno być ile trza :)
Przy sterowaniu wektorowym (prawdziwym) będziesz miał obroty na życzenie, dokładne, a przy sterowaniu v/f będą takie jakie wynikną z poślizgu pod obciążeniem.

: 14 sie 2014, 19:32
autor: gregor1975
Silnik pracuje bez obciążenia, faza testów, rozumiecie.

Czyli jest wszystko tip-top?

Wybór trybu sterowania (H40) ustawiłem na 3 (sterowanie wektorowe). Inne dostępne opcje w tym parametrze to U/f, kompensacja poślizgu silnika oraz sprzężenie zwrotne - regulator PID.
Ja tam żadnych enkoderów nie będę stosował, zależy mi jedynie na stałym momencie obrotowym więc chyba dobrze wybrałem?

: 14 sie 2014, 20:13
autor: cnccad
powinno być ok.

: 14 sie 2014, 20:24
autor: gregor1975
Zatem wielkie dzięki, koledzy. Powciskałem guziczki z napisem pomógł.

: 14 sie 2014, 20:31
autor: mc2kwacz
Nie wiem dlaczego przy wektorowym sterowaniu masz uwzględniony poślizg. Albo coś się programiście popieprzyło, albo to jest takie "wektorowe" sterowanie ;)
Jeśli włączyłeś kompensacje poślizgu (przy wektorowym sterowaniu ten parametr nie powinien być wpływający) to wyłącz i wtedy obroty spadną do nominalnych. Powinny :) tak właściwie to nie wiadomo co w danym modelu falownika znaczy kompensacja poślizgu. Może to być tak że po prostu f jest podciągnięta na chama w górę a może być dynamiczna kompensacja sterowana poborem prądu przez uzwojenia, czyli takie wewnętrzne serwo.

Dobrze wybrałeś.
Tylko nie włącz "na próbę" albo niechcący sprzężenia zwrotnego, bo Ci maszyna może odfrunąć :lol:

: 15 sie 2014, 02:57
autor: Andrzej 40
mc2kwacz pisze:Nie wiem dlaczego przy wektorowym sterowaniu masz uwzględniony poślizg. Albo coś się programiście popieprzyło, albo to jest takie "wektorowe" sterowanie ;)
Mógłby Kol. krótko (ale zrozumiale) objaśnić dlaczego przy sterowaniu wektorowym nie uwzględnia się poślizgu?

: 15 sie 2014, 06:14
autor: mc2kwacz
Bo w sterowaniu wektorowym falownik jest w stanie "odczytać" w czasie rzeczywistym kąt silnika a więc i jego obroty. I powinien tak sterować silnikiem, żeby obroty były równe zadanym. Tak więc w sterowaniu wektorowym pojęcie poślizgu (w sensie stałego uchybu pod stałym obciążeniem) w ogóle nie powinno występować.
Poślizg to jest przyhamowanie silnika pod obciążeniem. Występuje kiedy silnik jest sterowany BEZ sprzężenia zwrotnego.

: 15 sie 2014, 16:08
autor: Andrzej 40
mc2kwacz pisze:Bo w sterowaniu wektorowym falownik jest w stanie "odczytać" w czasie rzeczywistym kąt silnika a więc i jego obroty. I powinien tak sterować silnikiem, żeby obroty były równe zadanym. Tak więc w sterowaniu wektorowym pojęcie poślizgu (w sensie stałego uchybu pod stałym obciążeniem) w ogóle nie powinno występować.
Poślizg to jest przy hamowanie silnika pod obciążeniem. Występuje kiedy silnik jest sterowany BEZ sprzężenia zwrotnego.
Nie przekonał mnie kolega, poślizg występuje ZAWSZE, inaczej silnik indukcyjny by się nie obracał - brak SEM na wirniku. Oczywiście wartość poślizgu zależy od obciążenia. Co do "odczytania kąta wirnika" - nie widzę możliwości jeżeli nie ma sprzężenia zwrotnego. Może tylko pracować z zadanym algorytmem przesunięcia kąta między fazami w zależności od prądu i nastawionych obrotów.
Co do przedostatniego zdania - silnik normalnie pracuje pod obciążeniem i stąd zawsze ma poślizg. Chociażby wentylator i łożyska też stawiają opór.
Przyznam się, że nie rozgryzałem dokładnie sterowania wektorowego, raczej "po łebkach". Jeżeli Kol. może rozwiać moje wątpliwości bedę zobowiązany.