Strona 1 z 5

Jednoosobowa działalność gospodarcza a BHP , PIP itp

: 12 lip 2013, 19:06
autor: 251mz
Witam

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą.

Na początku roku wykonałem na potrzeby swojej działalności urządzenie elektryczne. (mniejsza o to jakie)
Używałem go z powodzeniem przez pół roku.
Chciałem sobie zrobić coś lepszego więc to sprzedałem 2 tygodnie temu.

Kupujący (firma) kupił ode mnie to urządzenie.
Przed kupnem obejrzał je u mnie , pokazałem jak działa i ,że działa.
Dostał rachunek przelewowy z tytułem "Używane urządzenie"
Przelał kase , przyjechał po sprzęt.
Podczas odbioru podpisał się ,że odbiera sprzęt sprawny.

Teraz do mnie wysyła maile , ze albo zwróce mu kase , albo oddam ponad połowę pieniędzy
gdyż on musi dostosować urządzenie do przepisów BHP i PIP ...

Czy ma do tego podstawy?
Wg mnie chyba nie bo urządzenie kupił jako używane po wcześniejszym przetestowaniu.
Widział , sprawdzał oglągał , wiedział ,że wykonałem je sam dla siebie.

Druga sprawa ,że ja też nie musiałem mieć zgodnego tego z niczym
bo nie zatrudniam nikogo a urządzenia używam samemu.

Co bardziej doświadczeni koledzy sądzą?

: 12 lip 2013, 19:23
autor: mike217
Sprzedać mogłeś widział co brał i tyle w temacie. Dostosowanie JEGO urządzenia to już nie Twoja sprawa. Kretynów jest dużo..

: 12 lip 2013, 19:31
autor: Kazik_Wichura
Może nie jestem doświadczony, ale interesowałem się tym tematem.
Każde urządzenie, które zrobiłeś i które sprzedajesz musi mieć CE. Nawet używane. Deklarujesz sam (lub zgłaszasz na badania firmą zewnętrznym) czy spełnia ono wszelkie wymogi bezpieczeństwa wg określonych norm.
Jeżeli ktoś kupił je od Ciebie i ma na dodatek pracowników to PIP i BHP będą na 100% sprawdzały mu dokumentacje od urządzenia.
Tak więc Twój kupiec może wymagać od Ciebie różnych rzeczy, np żebyś sam na swój koszt doprowadził urządzenie do stanu żeby było zgodne z normami. Czy tak jak piszę o zwrot pieniędzy. Tym bardziej jeśli nie wystawiłeś deklaracji zgodności z CE.
Niestety takie jest prawo, że Ty jako producent odpowiadasz za swój produkt. A jak sam napisałeś, że sam zbudowałeś to urządzenie.

: 12 lip 2013, 19:33
autor: Mat3ys
Takie rzeczy się sprawdza przed zakupem. Skoro już doszło do transakcji niech spada. Skoro kupił urządzenie znaczy, że mu odpowiadało więc ma problem jak nie sprawdził wszystkiego dokładnie.

: 12 lip 2013, 19:37
autor: Kazik_Wichura
Tak, można podejść w ten sposób. Ale jeśli zdarzy się przy obsłudze urządzenia wypadek, a dokumentacji brak to niestety producent też zostanie pociągnięty do odpowiedzialności.

: 12 lip 2013, 19:41
autor: Mat3ys
Ale przecież kol może powiedzieć, że to nie on wyprodukował tylko odkupił gdzieś kiedyś to z bazaru. Nikt mu nie udowodni, że to on wyprodukował.

: 12 lip 2013, 19:53
autor: 251mz
No tak , tylko w tym rzecz ,że ja nie jestem producentem.
Wydaje mi się ,że byłbym nim jeśli wyprodukowałbym urządzenie typowo na sprzedaż.
A ja wykonałem je na potrzeby własnej firmy , a sprzedałem już jako używane...
Człowiek ,który kupował wiedział o takim stanie rzeczy.
Wiedział ,że nie dostarczam do niego ,żadnej dokumentacji itp...

: 12 lip 2013, 19:55
autor: Kazik_Wichura
Oczywiście, że tak można. Ale stosując jakiekolwiek urządzenie w firmie powinieneś mieć na nie CE. Niestety przechodziłem ostatnio dość dużą batalie z BHP (pracuje w korporacji i mieliśmy audyt). CE nawet na stół z półkami jest wymagany. Piszę tylko na podstawie mojej wiedzy. Może w praktyce wygląda to prościej.

: 12 lip 2013, 19:57
autor: Mat3ys
Ale kto udowodni, że urządzenie było używane w firmie. Kupił kiedyś na bazarze i stało na stanie firmy ale nigdy nie było użyte więc sprzedał. Chyba, że przepisy cię udupią i się tak nie da ;/

: 12 lip 2013, 20:01
autor: WZÓR
mike217 pisze:Sprzedać mogłeś widział co brał i tyle w temacie. ...
... nie pisz głupot . :cool:

Ostatnio dla klienta robiłem wykrojnik ...... , bez deklaracji zgodności z CE był on g**** wart. :razz:

Mariusz.