#2
Post
napisał: pitsa » 01 paź 2022, 22:40
Brzmi jak przepis ze starych ksiąg.

"The use of pineapple juice as an enzymatic solvent successfully removed a difficult adhesive"
Niby wszystko wiadomo ale jak to dokładnie zrobić, trzeba zająć się "
emiprją".
Empirja to jedyna ścieżka, po której kroczyć możemy, celem
odnalezienia zapomnianych wiadomości rzemiosła artystycznego. Odgrzebywane
i odpylane manuskrypty, księgi alchemistyczne i cechowe, statuty rzemieślnicze dają
nam mniej, niżbyśmy sobie życzyli, przy czem częstokroć dostarczają nam wiele rze
czy ważnych, acz ujętych w formę niejasną i zamazaną. Liczne kryptogramy, trudne
do rozwiązania symboliczne i alchemistyczne znaki, nazwy niemające odpowiednika
w materjałach dzisiejszych, miary dawne, niejasne przedstawienia rzeczy rozmyślnie
lub przypadkowo przez złe ustylizowanie myśli, i t. p. paleograficzne trudności,
wszystko to sumarycznie czyni nieraz praktyczną wartość owych źródeł dość pro
blematyczną. Te filologiczne przeszkody dotyczą nieraz rzeczy zasadniczych. Oto
ile kłopotu sprawił badaczom Witruwjusz swoją ogólnikową wzmianką o przyrzą
dzaniu stiuku pod malowidło! Mówi on np., że wapno „wszystkie rzeczy wciąga
w siebie, a przez zmieszanie z dodanymi składnikami lub pierwiastkami innych ma-
terjałów, twardnieje na ciało stałe“. Co to za „wszystkie rzeczy“, jakie to „dodane
składniki", „pierwiastki" lub „inne materjały" nie wiemy (prócz piasku, wapna
i mąki marmurowej). Witruwjusz zatem albo nie znał szczegółów tej murarskiej ro
boty, albo świadomie zataił jej tajemnicę.
Cytat z "
Przemysł Rzemiosło Sztuka 1923 nr 3-4" strona 21.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ