cncCAD - krzywe modyfikujące do 3D
: 23 lut 2012, 09:07
Witam kolegów,
Chcę opisać nowość, jaką pokazywałem na targach RemaDays 2012, opcję modyfikacji ścieżek krzywymi modyfikującymi. Opcja ta pozwala na otrzymywanie frezowania 3D na rysunku 2D - brzmi niewiarygodnie, ale działa bardzo fajnie
Co ważne - utworzone w ten sposób zostają od razu ścieżki g-kodów dla narzędzi!
Jak to działa?
------------------
Postaram się to opisać w krokach:
1. Rysujemy w programie cncCAD rysunki ścieżek. W poniższym przykładzie będzie to najzwyczajniejszy napis złożony z liter ABC.
2. Rysujemy krzywą modyfikującą. Krzywa musi być wielobokiem. Krzywą można narysować od dołu (modyfikacja wzdłuż osi X) lub z prawej strony obiektów (modyfikacja po osi Y). W tym przykładzie po jest osi X.
3. Głębokości zejść osi Z wyznaczają punkty krzywej modyfikującej - im dalej (na minus) od punktu 0,0 układu współrzędnych ekranowych - tym głębiej.
4. Naciskamy magiczny przycisk na ekranie programu i... otrzymujemy gotowe g-kody. Ich podgląd wydać podglądzie 3D modułu cncCAM 2.5 (podgląd ISO - 3D)

oraz w rzucie z boku:

A teraz drugi przykład: te same litery wypełniamy ścieżkami wybrania kieszeni dla frezu 3 mm. Rysujemy krzywą z lewej strony (modyfikacja po osi Y):

jak poprzednio naciskamy magiczny przycisk ekranowy i otrzymujemy w wyniku:

oraz w rzucie z boku:

Im więcej jest punktów tym dokładniej oczywiście wygląda nasze odwzorowanie złożenia kształtów. W ten sposób jesteśmy w stanie wykonywać najróżniejsze elementy, które do tej pory trzeba było robić w programach 3D.
Narysowałem od ręki "główkę" gitary elektrycznej. Gdybym chciał ją teraz wyprofilować miałbym problem. Ale od czego jest opisywana "magiczna opcja"
. Tak więc główka + ścieżki wybierania kieszeni + krzywa modyfikująca wyglądają następująco:

po kliknięciu, jak wyżej otrzymujemy:

i (oba rzuty boczne na raz):

A teraz przykład bardzo prostego elementu zdobniczego, jakim jest gwiazdka. Normalnie znów trzeba byłoby użyć jakiegoś programu generującego obiekt 3D, a tu jest to dostępne z tzw. "palca". Idea jest taka - używamy frezu stożkowego, wchodzimy znad materiału (początki ramion gwiazdki) na głębokość 10 mm na środku. Rysujemy gwiazdkę, jako 5 linii zaczynających się na zewnątrz i spotykających w jednym punkcie na środku. Ważne - każda linia rysowana być musi w tym samym kierunku. Pod spodem rysujemy krzywą modyfikującą tak, aby każdy początek gwiazdki zaczynał się "na górze", a wszystkie kończyły w jednym punkcie "na dole". Spójrzcie na rysunek:

Zwracam uwagę na to, że górne linie krzywej modyfikującej zaczynają się ponad osią X. W wyniku generowania g-kodu otrzymamy to, o co nam chodziło:

i w rzucie z boku:

Jak na razie tylko mój program ma takie "patenty" i znów jak poprzednio jest to "wyprzedzanie" konkurencji. Piszcie, jak się Wam to podoba.
Pozdrawiam, PR
Chcę opisać nowość, jaką pokazywałem na targach RemaDays 2012, opcję modyfikacji ścieżek krzywymi modyfikującymi. Opcja ta pozwala na otrzymywanie frezowania 3D na rysunku 2D - brzmi niewiarygodnie, ale działa bardzo fajnie

Co ważne - utworzone w ten sposób zostają od razu ścieżki g-kodów dla narzędzi!
Jak to działa?
------------------
Postaram się to opisać w krokach:
1. Rysujemy w programie cncCAD rysunki ścieżek. W poniższym przykładzie będzie to najzwyczajniejszy napis złożony z liter ABC.
2. Rysujemy krzywą modyfikującą. Krzywa musi być wielobokiem. Krzywą można narysować od dołu (modyfikacja wzdłuż osi X) lub z prawej strony obiektów (modyfikacja po osi Y). W tym przykładzie po jest osi X.
3. Głębokości zejść osi Z wyznaczają punkty krzywej modyfikującej - im dalej (na minus) od punktu 0,0 układu współrzędnych ekranowych - tym głębiej.

4. Naciskamy magiczny przycisk na ekranie programu i... otrzymujemy gotowe g-kody. Ich podgląd wydać podglądzie 3D modułu cncCAM 2.5 (podgląd ISO - 3D)

oraz w rzucie z boku:

A teraz drugi przykład: te same litery wypełniamy ścieżkami wybrania kieszeni dla frezu 3 mm. Rysujemy krzywą z lewej strony (modyfikacja po osi Y):

jak poprzednio naciskamy magiczny przycisk ekranowy i otrzymujemy w wyniku:

oraz w rzucie z boku:

Im więcej jest punktów tym dokładniej oczywiście wygląda nasze odwzorowanie złożenia kształtów. W ten sposób jesteśmy w stanie wykonywać najróżniejsze elementy, które do tej pory trzeba było robić w programach 3D.
Narysowałem od ręki "główkę" gitary elektrycznej. Gdybym chciał ją teraz wyprofilować miałbym problem. Ale od czego jest opisywana "magiczna opcja"


po kliknięciu, jak wyżej otrzymujemy:

i (oba rzuty boczne na raz):

A teraz przykład bardzo prostego elementu zdobniczego, jakim jest gwiazdka. Normalnie znów trzeba byłoby użyć jakiegoś programu generującego obiekt 3D, a tu jest to dostępne z tzw. "palca". Idea jest taka - używamy frezu stożkowego, wchodzimy znad materiału (początki ramion gwiazdki) na głębokość 10 mm na środku. Rysujemy gwiazdkę, jako 5 linii zaczynających się na zewnątrz i spotykających w jednym punkcie na środku. Ważne - każda linia rysowana być musi w tym samym kierunku. Pod spodem rysujemy krzywą modyfikującą tak, aby każdy początek gwiazdki zaczynał się "na górze", a wszystkie kończyły w jednym punkcie "na dole". Spójrzcie na rysunek:

Zwracam uwagę na to, że górne linie krzywej modyfikującej zaczynają się ponad osią X. W wyniku generowania g-kodu otrzymamy to, o co nam chodziło:

i w rzucie z boku:

Jak na razie tylko mój program ma takie "patenty" i znów jak poprzednio jest to "wyprzedzanie" konkurencji. Piszcie, jak się Wam to podoba.
Pozdrawiam, PR