obróbka płytki z tworzywa
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 501
- Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
- Lokalizacja: Polska
Bardzo Ci dziękuję za pomoc.
1) Co sądzisz o splanowaniu tworzywa obustronnie przed wykonaniem obróbki. Czy to może być dobry sposób na zapobiegnięcie odgięciu się materiału po obróbce ?
2) Czy miałeś w ręku taśmy z POM. W katalogu Plastics Gropu jest zdjęcie gotowych taśm nawiniętych w formie rolek. Nie wiem co to za rodzaj POM, pewnie POM-C. Czy taśma o grubości ok 0.5-0.7mm po odwinięciu z rolki i odcięciu odcinka, załóżmy 200mm bez kłopotu się prostuje i jest stosunkowo sztywna ? Zastanawiam się, czy to by się nadawało na listwy przesuwane w rowkach wykonanych w płycie.
3) Jeśli to nie kłopot, napisz czy podczas obróbki tworzyw typu PET czy POM-H używa się jakiegoś chłodziwa czy tez można się bez tego obejść i tylko wydmuchiwać wióra ?
4) Podczas czytania notki technicznej POM natrafiłem w opisie, że to tworzywo jest bardzo dobre do obróbki skrawaniem oraz, że po obróbce jego powierzchnia jest gładka i "lśniąca". Czy podobnie jest w przypadku PET ?
5) Rowek będzie miał szerokość 14-16mm a głębokość ok. 0.7mm. Posiadam wrzeciono z uchwytem ER20. Największa średnica narzędzia jakie można zamocować w tulei to 13mm, w praktyce standardowe frezy mają 12mm. Nie uda się więc wykonać rowka w jednym przejściu. Czy to może być problem ? Czy w takiej sytuacji najlepiej użyć frezu 12mm i wykonać dwa przejścia czy też z równym powodzeniem można zastosować fez fi=6mm i wykonać 3 przejścia ?
6) Jeśli to nie tajemnica zawodowa to biorąc pod uwagę powyższe dane poprosił bym Ciebie o podanie jakiegoś linku do konkretnego rodzaju frezu, którym można by wykonać możliwie najdokładniej taki detal jak mój. To pewnie miał by być fez węglikowy ?
Co sądzisz o frezach firmy Dolfamex. Oni mają w ofercie frezy dedykowane do aluminium i tworzyw.
Dolfamex
Pozdrawiam Tomek.
1) Co sądzisz o splanowaniu tworzywa obustronnie przed wykonaniem obróbki. Czy to może być dobry sposób na zapobiegnięcie odgięciu się materiału po obróbce ?
2) Czy miałeś w ręku taśmy z POM. W katalogu Plastics Gropu jest zdjęcie gotowych taśm nawiniętych w formie rolek. Nie wiem co to za rodzaj POM, pewnie POM-C. Czy taśma o grubości ok 0.5-0.7mm po odwinięciu z rolki i odcięciu odcinka, załóżmy 200mm bez kłopotu się prostuje i jest stosunkowo sztywna ? Zastanawiam się, czy to by się nadawało na listwy przesuwane w rowkach wykonanych w płycie.
3) Jeśli to nie kłopot, napisz czy podczas obróbki tworzyw typu PET czy POM-H używa się jakiegoś chłodziwa czy tez można się bez tego obejść i tylko wydmuchiwać wióra ?
4) Podczas czytania notki technicznej POM natrafiłem w opisie, że to tworzywo jest bardzo dobre do obróbki skrawaniem oraz, że po obróbce jego powierzchnia jest gładka i "lśniąca". Czy podobnie jest w przypadku PET ?
5) Rowek będzie miał szerokość 14-16mm a głębokość ok. 0.7mm. Posiadam wrzeciono z uchwytem ER20. Największa średnica narzędzia jakie można zamocować w tulei to 13mm, w praktyce standardowe frezy mają 12mm. Nie uda się więc wykonać rowka w jednym przejściu. Czy to może być problem ? Czy w takiej sytuacji najlepiej użyć frezu 12mm i wykonać dwa przejścia czy też z równym powodzeniem można zastosować fez fi=6mm i wykonać 3 przejścia ?
6) Jeśli to nie tajemnica zawodowa to biorąc pod uwagę powyższe dane poprosił bym Ciebie o podanie jakiegoś linku do konkretnego rodzaju frezu, którym można by wykonać możliwie najdokładniej taki detal jak mój. To pewnie miał by być fez węglikowy ?
Co sądzisz o frezach firmy Dolfamex. Oni mają w ofercie frezy dedykowane do aluminium i tworzyw.
Dolfamex
Pozdrawiam Tomek.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2920
- Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
- Lokalizacja: gdzieś
Jeśli to ma pracować jako element trący, prowadnica, i ma mieć jakość, to PET-em bym sobie nawet głowy nie zawracał. Tylko POM. Inne tańsze materiały można wykorzystać na próby.
Tak jak kolega radził, najpierw wykonaj i wykorzystaj otwory montażowe, innej metody utrzymania tego nie ma. Z wiotkimi tworzywami w ogóle jest problem.
Zastosuj frez małej średnicy i dużą liczbę przejść, do tego mały stopień skręcenia frezu. Wszytko po to żeby zminimalizować siły podrywające materiał. Parametry takie żeby się nie podgrzewał podczas cięcia ani frez ani materiał. Chłodzenie powietrzem nie zaszkodzi. Frez nowy i ostry. Bez szarżowania z posuwami i obrotami wrzeciona.
Jeśli chodzi o mocowanie, to wszystko zależy od ilości. Jeśli trzeba tego dużo, to można specjalny stół podciśnieniowy z dedykowanymi otworami wykonać. Ale jeśli mało, to nie ma co sobie zawracać głowy ani mocowaniem ani kombinowaniem żeby ilość przejść była optymalna. Byle wyszło co ma wyjść i nie zmarnować materiału.
Tak jak kolega radził, najpierw wykonaj i wykorzystaj otwory montażowe, innej metody utrzymania tego nie ma. Z wiotkimi tworzywami w ogóle jest problem.
Zastosuj frez małej średnicy i dużą liczbę przejść, do tego mały stopień skręcenia frezu. Wszytko po to żeby zminimalizować siły podrywające materiał. Parametry takie żeby się nie podgrzewał podczas cięcia ani frez ani materiał. Chłodzenie powietrzem nie zaszkodzi. Frez nowy i ostry. Bez szarżowania z posuwami i obrotami wrzeciona.
Jeśli chodzi o mocowanie, to wszystko zależy od ilości. Jeśli trzeba tego dużo, to można specjalny stół podciśnieniowy z dedykowanymi otworami wykonać. Ale jeśli mało, to nie ma co sobie zawracać głowy ani mocowaniem ani kombinowaniem żeby ilość przejść była optymalna. Byle wyszło co ma wyjść i nie zmarnować materiału.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 501
- Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
- Lokalizacja: Polska
Dzięki.
Co sądzicie o takich frezach, mają "mocną" linię śrubową rowków wiórowych. Myślałem, że lepsze są frezy z praktycznie pionowym rowkiem w celu dobrego odprowadzania wióra - do góry.
Dolfa 2-AL
Dolfa 2-P
Ewentualnie :
Dolfa 1-AL
Co sądzicie o takich frezach, mają "mocną" linię śrubową rowków wiórowych. Myślałem, że lepsze są frezy z praktycznie pionowym rowkiem w celu dobrego odprowadzania wióra - do góry.
Dolfa 2-AL
Dolfa 2-P
Ewentualnie :
Dolfa 1-AL
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2920
- Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
- Lokalizacja: gdzieś
Akurat wiór najlepiej odprowadzi frez mocno skręcony dlatego takie frezy są najlepsze do aluminium, które bardzo się klei. Tutaj wręcz przeciwnie, chodzi o niepodrywanie wiotkiego materiału, dlatego skręcenie jak najmniejsze. Wióry wylecą, nie martw się. jeszcze jedno - do planowania plastiku użyj frezów z płaskim czołem. Nie "ogon ryby". Ja używam do tworzyw przede wszystkim tanich frezów węglikowych z Allegro, po około 10-13zł, nie większych niż 3mm, bo mi zależy na małym promieniu. Wszystko b. ładnie się tnie, kwestia doboru parametrów. Ważne żeby frezarka trzymała prędkość na krzywiznach.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 501
- Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
- Lokalizacja: Polska
Dzięki. Mam jeszcze kilka pytań.
1) Chodzi o poniższe frezy ?
dwupiórowy
jednopiórowy
2) Używasz frezów jedno- czy dwupiórowych ?
3) Co sądzisz o takim frezie, dociska materiał do podłoża :
downcut
4) W jaki sposób zapobiegasz wyginaniu się płyty po obróbce ? Masz na to jakiś dobry sposób ? Czy w moim przypadku, kiedy rowki nie będą stosunkowo głębokie płyta mocno się wygnie ? Jak temu ewentualnie zaradzić.
5) Jeśli to nie kłopot napisz, gdzie kupujesz POM. W Plastics Group sprzedają tylko całe arkusze 1000x2000mm. Czy można gdzieś dostać to tworzywo w mniejszych rozmiarach ?
6) Czy POM można bez problemu kleić ?
Pozdrawiam.
1) Chodzi o poniższe frezy ?
dwupiórowy
jednopiórowy
2) Używasz frezów jedno- czy dwupiórowych ?
3) Co sądzisz o takim frezie, dociska materiał do podłoża :
downcut
4) W jaki sposób zapobiegasz wyginaniu się płyty po obróbce ? Masz na to jakiś dobry sposób ? Czy w moim przypadku, kiedy rowki nie będą stosunkowo głębokie płyta mocno się wygnie ? Jak temu ewentualnie zaradzić.
5) Jeśli to nie kłopot napisz, gdzie kupujesz POM. W Plastics Group sprzedają tylko całe arkusze 1000x2000mm. Czy można gdzieś dostać to tworzywo w mniejszych rozmiarach ?
6) Czy POM można bez problemu kleić ?
Pozdrawiam.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2920
- Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
- Lokalizacja: gdzieś
1. Na przykład
2. I takich i takich, wolę dwupiórowe
3. Mam ale przyznam że nie używałem. Kupiłem kilka kiedyś na wypadek gdyby występowały problemy z jakością krawędzi na otworach przelotowych. Ale nie występują więc... Nie wiem czy to by zdało egzamin na pojedynczym przejściu, czy by się nie mógł plastik zapiekać. One są dobreraczej do wyrównywania krawędzi na tip-top. Nie będę teoretyzował, nie wiem.
4. Moim zdaniem, jeśli tworzywo jest dobrej jakości, to jedyny powód jaki może spowodować wygięcie to temperatura podczas obróbki. Dlatego trzeba ciąć powoli, obrotami nie za wysokimi, tak aby nie było wyczuwalnego podgrzania narzędzia. Za mały posuw tez jest szkodliwy. Wiórek musi być taki, żeby cały podgrzany obróbką materiał został wycięty i usunięty. Narzędzie podgrzewa materiał a materiał narzędzie. Dlatego frez musi wchodzić w materiał jeszcze nie podgrzany ale i nie nazbyt szybko, żeby sam się nie nagrzewał od nadmiaru tarcia.
Z POM mam same dobre doświadczenia.
5. W Technozbycie
6. Obawiam się że POM nie da się porządnie kleić wcale. Próbowałem, wliczając kleje po kilkadziesiąt złotych tubka, zabójczo śmierdzące kleje meta-, i nie uzyskałem dobrych rezultatów. Przynajmniej dla mnie spoina nie była zadowalająco mocna. Choć pewnie jest jakieś coś, co jest to w stanie ruszyć.
2. I takich i takich, wolę dwupiórowe
3. Mam ale przyznam że nie używałem. Kupiłem kilka kiedyś na wypadek gdyby występowały problemy z jakością krawędzi na otworach przelotowych. Ale nie występują więc... Nie wiem czy to by zdało egzamin na pojedynczym przejściu, czy by się nie mógł plastik zapiekać. One są dobreraczej do wyrównywania krawędzi na tip-top. Nie będę teoretyzował, nie wiem.
4. Moim zdaniem, jeśli tworzywo jest dobrej jakości, to jedyny powód jaki może spowodować wygięcie to temperatura podczas obróbki. Dlatego trzeba ciąć powoli, obrotami nie za wysokimi, tak aby nie było wyczuwalnego podgrzania narzędzia. Za mały posuw tez jest szkodliwy. Wiórek musi być taki, żeby cały podgrzany obróbką materiał został wycięty i usunięty. Narzędzie podgrzewa materiał a materiał narzędzie. Dlatego frez musi wchodzić w materiał jeszcze nie podgrzany ale i nie nazbyt szybko, żeby sam się nie nagrzewał od nadmiaru tarcia.
Z POM mam same dobre doświadczenia.
5. W Technozbycie
6. Obawiam się że POM nie da się porządnie kleić wcale. Próbowałem, wliczając kleje po kilkadziesiąt złotych tubka, zabójczo śmierdzące kleje meta-, i nie uzyskałem dobrych rezultatów. Przynajmniej dla mnie spoina nie była zadowalająco mocna. Choć pewnie jest jakieś coś, co jest to w stanie ruszyć.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 2920
- Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
- Lokalizacja: gdzieś
Albo samosmarowne albo dobrze się klei 
Chyba jedynym znanym mi wyjątkiem jest kompozyt fenolowo bawełniany, czyli tekstolit. Występuje w płytach przeróżnej grubości, wałkach i rurach. Dobrze się skrawa, w sensie: dość łatwo i jest b. dobry efekt wizualny, wysoka szczegółowość. Zupełnie nie odkształca się w czasie obróbki. Bardzo dobra stabilność środowiskowa. Samosmarowny. Można polerować papierem ściernym, obrabiać pilnikiem. POM-u papierem nie ruszysz, bo zmechacisz. Jedynym problemem może być uzyskanie ostrych krawędzi bez strzępienia się bawełny. Ale też da się zrobić. Poza tym ma naturalny kolor drewnopodobny. Dobrze się klei po zmatowaniu. Znacznie tańszy od POM, z tego co wiem.

Chyba jedynym znanym mi wyjątkiem jest kompozyt fenolowo bawełniany, czyli tekstolit. Występuje w płytach przeróżnej grubości, wałkach i rurach. Dobrze się skrawa, w sensie: dość łatwo i jest b. dobry efekt wizualny, wysoka szczegółowość. Zupełnie nie odkształca się w czasie obróbki. Bardzo dobra stabilność środowiskowa. Samosmarowny. Można polerować papierem ściernym, obrabiać pilnikiem. POM-u papierem nie ruszysz, bo zmechacisz. Jedynym problemem może być uzyskanie ostrych krawędzi bez strzępienia się bawełny. Ale też da się zrobić. Poza tym ma naturalny kolor drewnopodobny. Dobrze się klei po zmatowaniu. Znacznie tańszy od POM, z tego co wiem.