Strona 1 z 1

Laurana

: 09 lut 2007, 21:25
autor: Inf-el
100 x 100 x -6.5 mm
jeden przebieg
frez palcowy z płaską końcówką o średnicy 2 mm
Generuję takie kody bo niestety to mój najlepszy frez.
Czy są w sprzedaży cieńsze frezy ?

: 10 lut 2007, 00:32
autor: x
Napisz więcej o swoich plikach, np. mnie to ciekawi.

Czy G-code uzyskujesz z DeskProto?
Sprawdzałeś jak to wychodzi z maszyny? Ta płaskorzeźba jest dosyć głęboka.
Skąd masz STL-e? "z neta"? Skanujesz własne rzeźby?


Na marginesie: Czy możliwe jest wyrzeźbienie tak realistycznej, klasycznej twarzy w jakimkolwiek modelerze 3D? Ja myślę, że wchodzi w grę tylko ręczne wyrzeźbienie/ulepienie i zeskanowanie.

: 10 lut 2007, 09:23
autor: Inf-el
x pisze:Czy G-code uzyskujesz z DeskProto?
Tak. G-code ostatnio tworzę programem DeskProto na podstawie znalezionych w
internecie przykładowych plików w formatach stl, wrl i innych.
Lub plików dołączonych do demonstracyjnych wersji różnych programów.
x pisze:Sprawdzałeś jak to wychodzi z maszyny?
Z maszyny wychodzi różnie.
Dużo zależy od tego jak dokładnie każesz programowi zrobić g-code.
Ma na to wpływ kształt i wielkość freza, wielkość modelu i czas jaki będzie potrzebny do
wyrzeźbienia.
Jak mi wychodzi że praca będzie trwała 3 dni to zmniejszam jakość aż w wyniku kompromisu się na coś zdecyduję.
x pisze:Czy możliwe jest wyrzeźbienie tak realistycznej, klasycznej twarzy w jakimkolwiek modelerze 3D?
Myślę, że jest możliwe co postaram się udowodnić.
Zrobię to [darmowym] programem Blender.

: 10 lut 2007, 10:44
autor: pltmaxnc
Dokladne odwzorowanie detali wymaga bardzo malego frezu i wierszowania na poziomie kilku setek.
Związane jest to oczywiście z bardzo dlugim czasem obróbki - kilkoma narzędziami.
Maszyna powinna być szybka i precyzyjna , nie może być przesunięcia warstw.
Ja moje modele wykonuję w skali 2:1 lub 3:1 skanuję w siatce 0.20 mm .
Po zmniejszeniu frezuję frezem palcowym 3- 6 mm , póżniej kulka 1 mm a wykańczam frezem "V" o kącie rozwarcia 30 - 90 stopni.
Oczywiście za każym razem generuję nowy G - code uwzględniający geometrię narzędzia.
Obróbki wstępne ( frez palcowy) trwają ok 1-2 godz , obróbka wykańczająca kilka lub kilkanaście godzin. Wierszowanie przy frezie "V" jest ok 0,04 do 0,05 mm .
Uzyskana powierzchnia jest bardzo dobrej jakości , nie wymaga pracochlonnej obróbki lecz raczej kosmetyki.
Jako frezu "V" można na początek użyć nawiertaków (kąt rozw. 90 stopni).
Poczatkowe prace nie powinny być zbyt dużych rozmiarów bo robota trwa dlugo.
Realistyczne rzeżby są możliwe do wykonania , potrzeba tylko dobrych danych , najlepiej pochodzących - jak slusznie zauważyl Kolega x w powyższym poście - ze skanerów 3D .

: 10 lut 2007, 12:15
autor: Inf-el
No i wszystko jasne. Nie ma łatwo.
pltmaxnc pisze:póżniej kulka 1 mm
Możesz powiedzieć coś więcej o tym frezie ?
Może zdjęcie frezika ?

No i jest jeszcze jedna sprawa:
programy do generowania g-codów , które testowałem są mało
,jakby to nazwać, inteligentne.
Czasami mam wrażenie, że gdybym ręcznie frezował to zrobiłbym to szybciej i dokładniej.

np. DeskProto ma kilka strategii generowania ścieżek:
- wierszowanie po x, po y, najpierw x potem y
- po spirali : od zewnątrz lub od wewnątrz
- warstwicami
- po ostrosłupie

ale nie potrafi użyć odpowiednich (różnych) strategii dla poszczególnych
fragmentów tego samego obiektu.

[ Dodano: 2007-02-10, 18:44 ]
x pisze:Czy możliwe jest wyrzeźbienie tak realistycznej, klasycznej twarzy w jakimkolwiek modelerze 3D?
te twarze zostały stworzone w Blenderze (3D)
Myślę, że nadają się do rzeźbienia.
Dziadek w beretce chyba jest wystarczająco realistyczny ?!

: 10 lut 2007, 23:32
autor: x
Inf-el pisze:No i jest jeszcze jedna sprawa:
programy do generowania g-codów , które testowałem są mało
,jakby to nazwać, inteligentne.
Czasami mam wrażenie, że gdybym ręcznie frezował to zrobiłbym to szybciej i dokładniej.

np. DeskProto ma kilka strategii generowania ścieżek:
- wierszowanie po x, po y, najpierw x potem y
- po spirali : od zewnątrz lub od wewnątrz
- warstwicami
- po ostrosłupie

ale nie potrafi użyć odpowiednich (różnych) strategii dla poszczególnych
fragmentów tego samego obiektu.
Chodzi o to, że np. jeśli powierzchnia zawiera elementy typu czasza, stożek, jakieś ładne bruzdy, występy, to frez nie obrabia tego wzdłuż, czy po obwodzie, tylko zasuwa na przełaj po ustalonej trajektorii? Z płachtą już się nie da zrobić nic mądrego. Trzeba by te modele robić z brył geometrycznych - fragmentów kul, itd.

A na czym polega metoda "po ostrosłupie"?
Inf-el pisze:te twarze zostały stworzone w Blenderze (3D)
a.jpg jest świetna, zwracam honor projektantom 3D! Tylko ile to trwało?

: 11 lut 2007, 16:21
autor: Inf-el
x pisze:A na czym polega metoda "po ostrosłupie"?
Może źle się wyraziłem.
Nadal uważam, że dobry program sam powinien się domyśleć jaka
strategia w danym obszarze jest najlepsza.