Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
Jak to zrobić najlepiej?
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 36
- Rejestracja: 23 gru 2012, 16:44
- Lokalizacja: Wałbrzych
Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
Naprawiam silnik motyckla Sarolea 23T (600 cm^3) z lat 20-tych. Jedyna poważna usterka, to pęknięty wałek rozrządu. Pękł prawdopodobnie podczas wysyłki, gdyż końcówka wystawała poza korpus silnika i obijała się o skrzynkę transportową.
Oś wałka jest drążona, więc to rurka o ø zewn. 13 i ø wewn. 7 mm. Koło zębate i krzywki prawdopodobnie są osadzone skurczowo. Nie jestem pewien, czy koło zębate jest osadzone bezpośrednio na osi, czy na czopie krzywki. Wałek chyba był przetaczany w całości i nie widać podziału. Mam nadzieję, że jest na czopie krzywki i po usunięciu osi, zębatka z krzywkami będą nadal stanowić całość.
Mój pomysł naprawy jest następujący:
Obcinam ośkę. Przez krzywki i koło zębate wiercę otwór 13 mm, by usunąć pozostałości osi. Toczę nową oś i wkładam ją skurczowo.
I tu pytanie - jak dobrać parametry połączenia skurczowego? (średnice, temperatury), bo nigdy tego nie robiłem.
A może ktoś ma inny pomysł na naprawę?
Oś wałka jest drążona, więc to rurka o ø zewn. 13 i ø wewn. 7 mm. Koło zębate i krzywki prawdopodobnie są osadzone skurczowo. Nie jestem pewien, czy koło zębate jest osadzone bezpośrednio na osi, czy na czopie krzywki. Wałek chyba był przetaczany w całości i nie widać podziału. Mam nadzieję, że jest na czopie krzywki i po usunięciu osi, zębatka z krzywkami będą nadal stanowić całość.
Mój pomysł naprawy jest następujący:
Obcinam ośkę. Przez krzywki i koło zębate wiercę otwór 13 mm, by usunąć pozostałości osi. Toczę nową oś i wkładam ją skurczowo.
I tu pytanie - jak dobrać parametry połączenia skurczowego? (średnice, temperatury), bo nigdy tego nie robiłem.
A może ktoś ma inny pomysł na naprawę?
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 523
- Rejestracja: 15 sie 2004, 23:24
- Lokalizacja: Poznań
Re: Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
Jak "działa" ten wałek ?
Dobrze rozumiem że największe siły działają między krzywką a zębatką ?
Jaką rolę spełnia rowek spiralny oraz wcięcie w okolicach gwintu?
Dla czego jest pusty w środku ten wałek?
Dobrze rozumiem że największe siły działają między krzywką a zębatką ?
Jaką rolę spełnia rowek spiralny oraz wcięcie w okolicach gwintu?
Dla czego jest pusty w środku ten wałek?
Apeluje o wpisywanie lokalizacji w profil! Czasem okazuje się że mieszkamy po sąsiedzku. Jako pasjonaci, hobbyści możemy sobie pomóc nie tylko anonimowo przez forum....
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 36
- Rejestracja: 23 gru 2012, 16:44
- Lokalizacja: Wałbrzych
Re: Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
Jeśli chodzi o sterowanie zaworami, to tak jak zauważyłeś, największe siły działają między krzywką a zębatką. Ale ten wałek napędza również iskrownik poprzez łańcuszek lub zespół kół zębatych (poza korpusem silnika). Właśnie do tego drugiego zadania służy rowek na klin i gwint na końcu wałka. Dlatego ważne jest aby zespół krzywek z zębatką nie mógł się obrócić względem ośki. To by spowodowało niekontrolowane przestawienie kąta zapłonu.
Otwór wzdłuż osi wałka, łączące się z nim otworki nawiercone promieniowo i rowek spiralny to system smarowania jego łożysk, czyli brązowych tulejek. Olej dostaje się tam rozbryzgowo od strony skrzyni korbowej. Archaiczne rozwiązanie, ale skuteczne w takim mało wysilonym silniku.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 11546
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Re: Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
http://wm.pollub.pl/files/65/attachment ... iskowe.pdfI tu pytanie - jak dobrać parametry połączenia skurczowego? (średnice, temperatury), bo nigdy tego nie robiłem.
http://home.agh.edu.pl/~kmtmipa/dydakty ... owania.pdf zwłaszcza str15
http://www.pkm.edu.pl/index.php/polocen ... 3-01030102
(http://www.pkm.edu.pl/index.php/polocenia-obl/wcisk-obl)
Jak wynika z powyższych najczęściej H8/s7; S7/h6
A temperaturę rozgrzewania taka by nie rozhartować krzywek czy koła... chłodzenie wałka- wiadomo..Części są mocno połączone z dużym wciskiem. Ich montaż wymaga nagrzewania albo oziębiania części w celu uzyskania połączenia skurczowego. Połączenie jest trwałe nawet w przypadku dużych sił.
Łączenie kół zębatych z wałami, tarcz sprzęgieł, tulei z piastami itp.
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 991
- Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
- Lokalizacja: ...
Re: Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
RomanJ4 pisze:Jak wynika z powyższych najczęściej H8/s7; S7/h6
Przy pasowaniu H8/s7 i średnicy 13 mm wcisku może być od 0,001mm do 0,046mm , przy S7/h6 od 0,01 do 0,039mm. Jak zrobi na setkę wcisku to wątpię żeby utrzymało . Ja bym celował bardziej w okolice 5-6 setnych mm , ale dla tak małej średnicy taka wartość wcisku będzie wymagała podgrzania aż do ok. 350 - 400° C , a to już pewnie odpuści nieco krzywki. Alternatywą może być delikatniejsze podgrzanie + schłodzenie wałka i szybkie wciśnięcie na prasie.
Niestety mała średnica i ograniczona temperatura grzania przez owe krzywki wprowadzają tu trochę komplikacji, ale powinno się udać.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 708
- Rejestracja: 16 gru 2016, 10:44
- Lokalizacja: śląsk
Re: Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
Z tymi setkami bym tak nie szalał. Przy tej średnicy 0,05-0,06mm to bardzo dużo, do tego trzeba sobie zapewnić pewien luz montażowy... jakiś kąt miedzy krzywkami też na pewno został przewidziany. Ciężki temat, wszystko zależy od budżetu, pewnie nie jest zbyt wysoki.Areo84 pisze: ↑08 maja 2019, 22:30RomanJ4 pisze:Jak wynika z powyższych najczęściej H8/s7; S7/h6
Przy pasowaniu H8/s7 i średnicy 13 mm wcisku może być od 0,001mm do 0,046mm , przy S7/h6 od 0,01 do 0,039mm. Jak zrobi na setkę wcisku to wątpię żeby utrzymało . Ja bym celował bardziej w okolice 5-6 setnych mm , ale dla tak małej średnicy taka wartość wcisku będzie wymagała podgrzania aż do ok. 350 - 400° C , a to już pewnie odpuści nieco krzywki. Alternatywą może być delikatniejsze podgrzanie + schłodzenie wałka i szybkie wciśnięcie na prasie.
Niestety mała średnica i ograniczona temperatura grzania przez owe krzywki wprowadzają tu trochę komplikacji, ale powinno się udać.
Temperatury sobie można wyliczyć ze wzoru na rozszerzalność termiczną. Dla ułatwienia dodam że wałek można schłodzić w suchym lodzie lub ciekłym azocie
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 979
- Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
...lub (chyba najprościej) gaśnicą śniegową.Dla ułatwienia dodam że wałek można schłodzić w suchym lodzie lub ciekłym azocie
"W życiu piękne są tylko chwile...."
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 36
- Rejestracja: 23 gru 2012, 16:44
- Lokalizacja: Wałbrzych
Re: Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
Dziękuję za porady, zarówno praktyczne jak i teoretyczne.
Na początek zrobię model wałka i otworu i zobaczę jaki wcisk jestem w stanie uzyskać w moich warunkach. Dopiero po udanej próbie, powtórzę to na właściwych elementach.
Na początek zrobię model wałka i otworu i zobaczę jaki wcisk jestem w stanie uzyskać w moich warunkach. Dopiero po udanej próbie, powtórzę to na właściwych elementach.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7590
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
Re: Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
Hej.
Największe siły występują między kołem zębatym a krzywkami.
Wałek łożyskuje i określa moment zapłonu.
Tu siły wielkie nie są w końcu.
Mógłbyś trochę zmniejszyć otwór - z 1mm - ścianka będzie grubsza.
No i w końcu - najpierw wbić a potem zrobić klin - w odpowiednim miejscu .
Jak będziesz wbijał to może się nieco obrócić i kicha.
Jeszcze z wbijaniem ( raczej prasowaniem ) - weźcie Kol. pod uwagę że to rurka ( w pewnym sensie ) - łatwiej coś takiego wbić niż pełny wałek.
Zawsze coś tam się podda.
pzd.
dodając - i zanim wybijesz to sobie oznacz w jakim miejscu ma być klin w stosunku do krzywek / koła zębatego.
Największe siły występują między kołem zębatym a krzywkami.
Wałek łożyskuje i określa moment zapłonu.
Tu siły wielkie nie są w końcu.
Mógłbyś trochę zmniejszyć otwór - z 1mm - ścianka będzie grubsza.
No i w końcu - najpierw wbić a potem zrobić klin - w odpowiednim miejscu .
Jak będziesz wbijał to może się nieco obrócić i kicha.
Jeszcze z wbijaniem ( raczej prasowaniem ) - weźcie Kol. pod uwagę że to rurka ( w pewnym sensie ) - łatwiej coś takiego wbić niż pełny wałek.
Zawsze coś tam się podda.
pzd.
dodając - i zanim wybijesz to sobie oznacz w jakim miejscu ma być klin w stosunku do krzywek / koła zębatego.
Mane Tekel Fares
-
- Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 41
- Rejestracja: 12 lut 2013, 09:21
- Lokalizacja: Łańcut
Re: Dorabianie osi wałka rozrządu (motocykl z lat 20-tych)
Tam wystarczy setka wcisku.
Wałek przenosi napęd na iskrownik,sił dużych nie ma.
Koło zębate jest zespolone z krzywkami i ono dostaje
po d...pie podczas pracy silnika.Również dobrze mogłoby
się luźno obracać na wałku i zawory by pracowały,tylko
zapłon by nie występował.
Najważniejszą kwestią będzie odpowiednie położenie
wałka z wpustem wobec krzywek.
Wałek przenosi napęd na iskrownik,sił dużych nie ma.
Koło zębate jest zespolone z krzywkami i ono dostaje
po d...pie podczas pracy silnika.Również dobrze mogłoby
się luźno obracać na wałku i zawory by pracowały,tylko
zapłon by nie występował.
Najważniejszą kwestią będzie odpowiednie położenie
wałka z wpustem wobec krzywek.