Kilka pytań o toczenie

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
kuba1985
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 7
Posty: 30
Rejestracja: 25 lut 2012, 21:40
Lokalizacja: Mazowsze

Kilka pytań o toczenie

#1

Post napisał: kuba1985 » 30 lip 2016, 21:45

Witam!

Jako Tokarz amator mam pewien problem z wytoczeniem przedmiotu. Wytoczyłem już tulejkę piękną świecącą ze stali 235 (chyba bo ze złomu była ale łatwo się toczy i nie hartuje się)


No i teraz PROBLEM 1.
Chciałbym w niej wytoczyć po dwóch stronach otwory pod łożyska. Żeby to miało sens otwory muszą być koncentryczne wobec siebie, no ale czujnik zegarowy mogę przyłożyć tylko do powierzchni zewnętrznej tulei więc zwymiarowałem sobie tak jak na rysunku. No i ok. Wkładam tulejkę w szczęki, przykładam czujnik i pokazuje mi zakres 0-0.5 mm. Po stukaniu i pukaniu młotkiem i kręceniu detalem w szczękach udało mi się zejść do 0-0.2mm. Potem jeszcze wpadłem na pomysł i poluzowałem śruby z tyłu uchwytu i znów stukanie młotkiem - udało się zejść do 0-0.15mm i dalej nie wiem - co jeszcze można zrobić żeby poprawić ten wynik?

PROBLEM 2
Podczas robienia otworu przelotowego w tulei (fi14) uznałem że zrobie to w dwóch operacjach: najpierw wiertłem fi 8 a potem fi 14. Problem w tym że ósemka poszła nawet ok, ale 14 wydaje odgłosy jakby pilnikiem do drewna jeździć po nożu. Na dodatek po wyjęciu wiertła widać na nim ubytki takie jak zaznaczone na rysunku na czerwono. Dlaczego tak się dzieje i jak temu przeciwdziałać? Wiertło jest ostre bo naostrzyłem a jak wezme inny wałek w którym nie ma otworu to ta 14tka wchodzi bardzo ładnie. Jak żyć?Obrazek



Tagi:

Awatar użytkownika

adam Fx
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5562
Rejestracja: 04 lip 2004, 16:03
Lokalizacja: Gliwice

#2

Post napisał: adam Fx » 30 lip 2016, 22:28

1- przetocz po górze wytocz otwór - obróć załap za przetoczone czujnikiem sprawdź na przetoczonej powierzchni

2-daj mniesz obroty (jakie teraz masz?)
sorki za wszystkie błędy ... (dyslektyk) :?
Zobacz moje filmy http://www.youtube.com/user/pokachontass/videos

Awatar użytkownika

viper
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 490
Rejestracja: 23 wrz 2013, 13:44
Lokalizacja: Polska

#3

Post napisał: viper » 30 lip 2016, 22:52

adam Fx pisze:1- przetocz po górze wytocz otwór - obróć załap za przetoczone czujnikiem sprawdź na przetoczonej powierzchni
dodatkowo jak już to nie pomoże to można podłożyć papier między szczękę a materiał w celu lepszego wycentrowania. Uchwyty tokarskie mają max bicie 0,05mm jeżeli szczęki są w odpowiednim stanie. Nie wiadomo w jakim stanie są Twoje szczęki.

Widać że, bardzo dobrze przygotowałeś się do wrzucenia tematu na forum (dobry opis o co chodzi i jeszcze rysunki) :mrgreen:

Co do wiertła w 2 problemie to oczywiście może ono pracować w wcześniej wywierconym otworze. Albo masz źle parametry albo bardzo słaba jakość wiertła. W sieciówkach można kupić pseudo HSSy które co najwyżej nadają się do drewna a nie metalu.


piotrfire
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 344
Rejestracja: 01 lis 2012, 14:20
Lokalizacja: prawie wrocław

#4

Post napisał: piotrfire » 31 lip 2016, 00:08

No i teraz PROBLEM 1.
Chciałbym w niej wytoczyć po dwóch stronach otwory pod łożyska. Żeby to miało sens otwory muszą być koncentryczne wobec siebie
Chyba na manualu to niemożliwe.

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 607
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#5

Post napisał: ONATOS » 31 lip 2016, 00:22

piotrfire pisze:Chyba na manualu to niemożliwe.
..... wszystko jest możliwe tylko trzeba mieć doświadczenie.
a co do wiertła, to trzeba by zastosować lepszej jakości ( jak zauważył Kolega wyżej ).


Autor tematu
kuba1985
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 7
Posty: 30
Rejestracja: 25 lut 2012, 21:40
Lokalizacja: Mazowsze

#6

Post napisał: kuba1985 » 31 lip 2016, 09:33

viper pisze:dodatkowo jak już to nie pomoże to można podłożyć papier między szczękę a materiał w celu lepszego wycentrowania. Uchwyty tokarskie mają max bicie 0,05mm jeżeli szczęki są w odpowiednim stanie. Nie wiadomo w jakim stanie są Twoje szczęki.
Moja tokarka jest urodzona za Edwarda Gierka, szczęki w środku są praktycznie gładkie - kupiłem już nowy zestaw Bison'a ale jeszcze nie przyszły. Rozumiem że w tych warunkach moje 0.15 to dobry wynik? :)
viper pisze:Co do wiertła w 2 problemie to oczywiście może ono pracować w wcześniej wywierconym otworze. Albo masz źle parametry albo bardzo słaba jakość wiertła. W sieciówkach można kupić pseudo HSSy które co najwyżej nadają się do drewna a nie metalu.
Co do wiertła to niestety nie było to tanie wiertło z marketu tylko dobrej jakości produkt. Kosztowało ze 30 PLN w sprawdzonym sklepie w którym kupują wszystkie zakłady ślusarskie w okolicy. Poza tym w innych wałkach wierci bardzo dobrze. Jedynie w tym w którym zrobiłem ten otwór wstępny są takie problemy.

Co do parametrów próbowałem następujące:
1. posuw - ręczny

średnica wiertła - 14mm, prędkość skrawania - 30m/min a więc obroty z wykresu wyszły około 900.

Więc spróbowałem 900, 450 i 160 ale niestety za każdym razem tak jest, zmienia się jedynie częstotliwość trzasków jakie wydaje wiertło. Próbowałem z chłodzeniem i bez.


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 7544
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#7

Post napisał: IMPULS3 » 31 lip 2016, 10:17

piotrfire pisze: Chyba na manualu to niemożliwe.
kuba1985 pisze:Chciałbym w niej wytoczyć po dwóch stronach otwory pod łożyska. Żeby to miało sens otwory muszą być koncentryczne wobec siebie,
To zamocuj tą tuleję w podtrzymce wtedy będzie dealnie, a jak nie to tocz na wylot i zabezpiecz segerami.
kuba1985 pisze:Podczas robienia otworu przelotowego w tulei (fi14) uznałem że zrobie to w dwóch operacjach: najpierw wiertłem fi 8 a potem fi 14.
Takiej potrzeby nie ma, jako młody tokarz zapewne pchałeś tą 14 dość duzym posuwem (bo lekko szło :) ) a wbrew pozorom rozwiercanie kolejnymi wiertłami robi się dość powoli.
piotrfire pisze: Chyba na manualu to niemożliwe.
Ciekawe na jakich maszynach budowali te wszystkie CNC... I przyrządach choćby pomiarowych nie wspomne. :)


Autor tematu
kuba1985
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 7
Posty: 30
Rejestracja: 25 lut 2012, 21:40
Lokalizacja: Mazowsze

#8

Post napisał: kuba1985 » 31 lip 2016, 10:57

IMPULS3 pisze:Takiej potrzeby nie ma, jako młody tokarz zapewne pchałeś tą 14 dość duzym posuwem (bo lekko szło :) ) a wbrew pozorom rozwiercanie kolejnymi wiertłami robi się dość powoli.
Faktycznie to było przyczyną. Trzeba powoli. Dziękuję!

Awatar użytkownika

viper
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 490
Rejestracja: 23 wrz 2013, 13:44
Lokalizacja: Polska

#9

Post napisał: viper » 31 lip 2016, 11:00

kuba1985 pisze:viper napisał/a:
dodatkowo jak już to nie pomoże to można podłożyć papier między szczękę a materiał w celu lepszego wycentrowania. Uchwyty tokarskie mają max bicie 0,05mm jeżeli szczęki są w odpowiednim stanie. Nie wiadomo w jakim stanie są Twoje szczęki.


Moja tokarka jest urodzona za Edwarda Gierka, szczęki w środku są praktycznie gładkie - kupiłem już nowy zestaw Bison'a ale jeszcze nie przyszły. Rozumiem że w tych warunkach moje 0.15 to dobry wynik? :)
przeszlifuj szczęki na tej tokarce i będzie wtedy dobry wynik :)
kuba1985 pisze:viper napisał/a:
Co do wiertła w 2 problemie to oczywiście może ono pracować w wcześniej wywierconym otworze. Albo masz źle parametry albo bardzo słaba jakość wiertła. W sieciówkach można kupić pseudo HSSy które co najwyżej nadają się do drewna a nie metalu.


Co do wiertła to niestety nie było to tanie wiertło z marketu tylko dobrej jakości produkt. Kosztowało ze 30 PLN w sprawdzonym sklepie w którym kupują wszystkie zakłady ślusarskie w okolicy. Poza tym w innych wałkach wierci bardzo dobrze. Jedynie w tym w którym zrobiłem ten otwór wstępny są takie problemy.
ważne jest co to za producent ( cena nie ma znaczenia ). Powiem Ci tak... u mnie 99,99% narzędzi kupuje się przez internet u odpowiedniego handlarza który ma dostęp do wszystkich światowych producentów narzędzi skrawających. Pozostałe 0,01% to kupno właśnie w takim sklepie jak Ty mówisz. Jakiś czas temu potrzebowałem na szybko gwintować i nie miałem wiertła wiec kupiłem go w takim sklepie, mówiąc "proszę o najlepszą jakość". Następnie założyłem go na centrum obróbcze i wstawiłem jak zwykle Vc dla automatówki. Wiertło z miejsca się pali. Gdzie inne światowe marki pracuję tysiące otworów. Tak jak wcześniej pisałem jak najbardziej rozwierca się większymi wiertłami otwory i jak jest odpowiednia jakość narzędzi i parametry to idzie zawsze dobrze.
kuba1985 pisze:średnica wiertła - 14mm, prędkość skrawania - 30m/min a więc obroty z wykresu wyszły około 900.
Vc 30 przy stali S235 to za dużo. No chyba że, masz dobrą jakość wiertła (raczej nie sklepowe) i może jeszcze wzbogacone Co.
IMPULS3 pisze:piotrfire napisał/a:

Chyba na manualu to niemożliwe.


Ciekawe na jakich maszynach budowali te wszystkie CNC... I przyrządach choćby pomiarowych nie wspomne. :)
piotrfire zapewne chodzi o zagadnienie wrzeciona przechwytującego ale nie sposób nie zgodzić się z kolegą impuls3. 50 lat temu nie mieli przechwytu i potrafili latać na księżyc :mrgreen: a jaszcze w latach 40 po niebie latały V2. i hitler na manualu korbką musiał kręcić :mrgreen: i jakość była


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 7544
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#10

Post napisał: IMPULS3 » 31 lip 2016, 11:36

viper pisze: na manualu korbką musiał kręcić :mrgreen: i jakość była
Była, jest i będzie. pewnie ze lepiej maszynie kazać przesunąć się o 1mm niż ręką to zrobić ale bez przesady. :) A jak ktoś chce toczyć rzeczy bez jakiegokolwiek bicia to chyba nadal najlepiej mocować to na tarczy tokarskiej i różnych pryzmach i ustawiać to wszystko na 0.000 bo się da tylko ze nie zawsze jest taka potrzeba. :)

[ Dodano: 2016-07-31, 11:38 ]
kuba1985 pisze:Faktycznie to było przyczyną. Trzeba powoli. Dziękuję!
To jeszcze obejrzy je dokładnie bo być może masz przytępione boki i trzeba będzie go troszkę więcej zeszlifować przy ostrzeniu bo będzie się klinowało.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”