Otwór z płaskim dnem
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 2364
- Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Otwór z płaskim dnem
Witam,
Potrzebuję wykonać taki oto nietypowy (chyba) otwór:
Mam rurę fi40x5 aluminiową i chcę w niej osadzić przycisk wandaloodporny M12 w taki sposób, żeby "siedział" w niej cały (tzn. konieczne jest to wgłębienie, żeby obwódka przycisku nie wystawała ponad materiał).
Otwór przelotowy to fi12, z kolei średnica tej obwódki z płaskim dnem to fi14 (sam przycisk mierzyłem suwmiarką i wychodzi mi mniej więcej 13.90-14.00mm, więc chyba powinien pasować, zwłaszcza, że pewnie luzy trochę większy otwór mi dadzą).
Czy jestem w stanie to zrobić zwykłą, tanią wiertarką kolumnową/stołową (przymierzam się do zakupu, budżet to max 1000zł, ale najchętniej coś z przedziału do 500zł bym sobie załatwił, otwory przeważnie będą mniejsze, to chyba jednak sprawa na inny temat) z zamontowanym w niej frezem (np. takim frez trzpieniowy fi14)? Jakość powierzchni, która znajdzie się pod obwódką przycisku nie jest dla mnie krytyczna, ale dobrze, żeby te widoczne po montażu fragmenty dookoła wyglądały estetycznie. Oczywiście najpierw zwykłym wiertłem sam otwór fi12, potem tylko wykończenie tym frezem, tylko, czy nie będzie mi on za bardzo latał (dodatkowo biorąc pod uwagę luzy spodziewane na wiertarce)? Ewentualnie może inny rodzaj freza, z lekkim stożkiem na czubku, żeby go naprowadzić (to płaskie dno nie musi być absolutnie płaskie, prawdopodobnie przycisk i tak będzie przyklejony, więc nie powinna być problemem lekka pochyłość). Albo po prostu zeszlifować zwykłe wiertło, żeby ten lekki stożek naprowadzający otrzymać?
Potrzebuję wykonać taki oto nietypowy (chyba) otwór:
Mam rurę fi40x5 aluminiową i chcę w niej osadzić przycisk wandaloodporny M12 w taki sposób, żeby "siedział" w niej cały (tzn. konieczne jest to wgłębienie, żeby obwódka przycisku nie wystawała ponad materiał).
Otwór przelotowy to fi12, z kolei średnica tej obwódki z płaskim dnem to fi14 (sam przycisk mierzyłem suwmiarką i wychodzi mi mniej więcej 13.90-14.00mm, więc chyba powinien pasować, zwłaszcza, że pewnie luzy trochę większy otwór mi dadzą).
Czy jestem w stanie to zrobić zwykłą, tanią wiertarką kolumnową/stołową (przymierzam się do zakupu, budżet to max 1000zł, ale najchętniej coś z przedziału do 500zł bym sobie załatwił, otwory przeważnie będą mniejsze, to chyba jednak sprawa na inny temat) z zamontowanym w niej frezem (np. takim frez trzpieniowy fi14)? Jakość powierzchni, która znajdzie się pod obwódką przycisku nie jest dla mnie krytyczna, ale dobrze, żeby te widoczne po montażu fragmenty dookoła wyglądały estetycznie. Oczywiście najpierw zwykłym wiertłem sam otwór fi12, potem tylko wykończenie tym frezem, tylko, czy nie będzie mi on za bardzo latał (dodatkowo biorąc pod uwagę luzy spodziewane na wiertarce)? Ewentualnie może inny rodzaj freza, z lekkim stożkiem na czubku, żeby go naprowadzić (to płaskie dno nie musi być absolutnie płaskie, prawdopodobnie przycisk i tak będzie przyklejony, więc nie powinna być problemem lekka pochyłość). Albo po prostu zeszlifować zwykłe wiertło, żeby ten lekki stożek naprowadzający otrzymać?
Tagi:
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 140
- Rejestracja: 06 cze 2010, 10:36
- Lokalizacja: Suwałki
- Kontakt:
Otwór z płaskim dnem
Wiertarka np. WS 15 będzie wystarczająca.Imadło lub przyrząd,w którym mocujesz element. Musisz zamontować do stołu wiertarki w/w (zależy ile tego musisz wykonywać,oraz powtarzalność).Wiertło które możesz zrobić na szlifierce do wałków.Wiertło fi 14mm zeszlifowane na średnicę otworu na dł. X mm.Wiercisz i wykonujesz gniazdo z płaskim dnem z jednego podejścia.
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 7
- Posty: 2364
- Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Niestety nie posiadam szlifierki do wałków, ani nawet szlifierki (jeszcze ). Do jakiego typu rzemieślnika/zakładu mógłbym się zgłosić, żeby mi coś takiego wykonano?
Obawiam się też, że w sprawie wiertarki WS15 jest poza moim zasięgiem cenowym, prędzej skończę z czymś pokroju DED7708 lub nawet DED7710. Na szczęście będę wykonywał tego typu otwory kilkanaście - kilkadziesiąt razy w miesiącu maksymalnie. Nie jest też krytyczna powtarzalność, czy dokładność, chodzi tutaj o efekt wizualny i lekkie przesunięcie na bok w tę, czy we w tę nie będzie żadnym problemem.
Obawiam się też, że w sprawie wiertarki WS15 jest poza moim zasięgiem cenowym, prędzej skończę z czymś pokroju DED7708 lub nawet DED7710. Na szczęście będę wykonywał tego typu otwory kilkanaście - kilkadziesiąt razy w miesiącu maksymalnie. Nie jest też krytyczna powtarzalność, czy dokładność, chodzi tutaj o efekt wizualny i lekkie przesunięcie na bok w tę, czy we w tę nie będzie żadnym problemem.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2379
- Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
- Lokalizacja: Poznań
Kup sobie pogłębiacz płaski o średnicy górnego kołnierza (14mm) i wiertła o średnicy prowadzenia (pilota) pogłębiacza oraz wymaganej średnicy otworu przelotowego (12mm). Wiercisz otwór pod pogłębiacz, pogłębiaczem robisz kołnierz górny i wiercisz otwór przelotowy. Nic nie ucieka na boki, wszystko ma prowadzenie. Wiem że 3 operacje, ale sztuk niewiele, więc to nie problem. A nie musisz nic szlifować, latać po warsztatach itp.Avalyah pisze:będę wykonywał tego typu otwory kilkanaście - kilkadziesiąt razy w miesiącu maksymalnie.
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ
-
- Posty w temacie: 1
Można przerobić (przeszlifować) zwykłe wiertło żeby miało kąt wierzchołkowy 180°. Po angielsku nazywa się to "flat bottom drill". Nie spotkałem się żeby w sklepach narzędziowych były takie gotowe wiertła więc trzeba pójść do zakładu szlifującego narzędzia albo samemu przerobić wierzchołek wiertła.
Tylko uwaga: w przypadku wierteł "płaskich" bez żadnego pilota trzeba mieć choć minimalny kawałek otworu prowadzącego bo inaczej wiertło "zbłądzi" z otworu (wiertło to nie frez). U Ciebie jest trochę zbyt mało materiału żeby wywiercić otwór prowadzący 14mm zwykłym wiertłem, a dopiero potem "płaskim". Z tego powodu bardziej pasuje zastosować pogłębiacz z pilotem.
Zwykłe wiertło przerobione na płaski wierzchołek wygląda tak:
Tylko uwaga: w przypadku wierteł "płaskich" bez żadnego pilota trzeba mieć choć minimalny kawałek otworu prowadzącego bo inaczej wiertło "zbłądzi" z otworu (wiertło to nie frez). U Ciebie jest trochę zbyt mało materiału żeby wywiercić otwór prowadzący 14mm zwykłym wiertłem, a dopiero potem "płaskim". Z tego powodu bardziej pasuje zastosować pogłębiacz z pilotem.
Zwykłe wiertło przerobione na płaski wierzchołek wygląda tak: