Strona 1 z 1

Obróbka prętu

: 28 cze 2016, 13:06
autor: kak
Muszę zmniejszyć średnicę prętu, wydaje mi się że to się stal sprężynowa nazywa.
Próbowałem na tokarce, zbierać po 0,1mm ale powierzchnia wygląda jak pilnik.
Czasami zbiera, czasami w ogóle nie dotyka prętu. Pierwsze warstwy były ładne, gładkie.

Mam taki pręt o średnicy fi 5mm i rurkę mosiężną "pasującą" do niego, czyli ciut większą niż 5mm.
Zawsze ich używałem do łączenia skrzydeł samolotów zdalniesterowanych i było dobrze.
Rurkę wkleiłem już w jedną część skrzydła, prętu jeszcze nie i przy dopasowywaniu wszystkiego zauważyłem że jest luz.
Te pręty mają wszystkie średnicę fi 5mm a okazuje się że kilka tych rurek które mam, mają średnicę wewnętrzną od fi 5,05mm do 5,2mm. Wkleiłem tą ostatnią...

Czym taką stal sprężynową można obrobić, jak na torkarce nie idzie?
Próbowałem ją też czubkiem młotka poobijać do okoła, ale coś nie wiele to dało ( drugie zdjęcie) :-)


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

: 28 cze 2016, 14:28
autor: RomanJ4
Jakim promieniem płytki toczysz ten pręt?
Ogólna zasada jest taka, że im mniejsza średnica materiału, a co za tym idzie i mniejsza głębokość skrawania - tym mniejszy promień wierzchołka ostrza re.
Wiąże się to z oporami wynikającymi z kąta przystawienia Kr krawędzi skrawającej do materiału, (duży promień składa się jakby z prostych odcinków krawedzi)
http://www.sandvik.coromant.com/pl-pl/k ... fault.aspx
Obrazek
jak widać przy dużym promieniu re siła (czerw. strzałka) poprzeczna ("odpychająca") do osi pręta jest większa niż przy małym promieniu re
Obrazek

A także w przypadku płytek wymiennych z ujemnym katem natarcia chroniącej przed szczerbieniem mikrofazki(cutting edge geometry) na krawędzi skrawającej, co zwiększa opory skrawania przy małej głębokości toczenia psując powierzchnię.

Obrazek Obrazek

Dlatego zbierając ap=0,1mm masz "rybią łuskę" na dość wiotkim z racji średnicy D pręcie (wybocza się pod naciskiem drgając, mimo podparcia kłem)
Zastosuj płytkę z re =0,2mm (mniejszych nie ma), lub jeszcze lepiej nóż z płytką lutowaną, z zaszlifowanym "na ostro" wierzchołkiem (bez promienia, tylko lekkie załamanie osełką wierzchołka noża) i płytkim kanałkiem wiórowym dla nadania dodatniego kąta natarcia.
Jeśli materiał niezbyt twardy to nawet nóż ze stalki HSS podobnie zaszlifowany wystarczy..

Obrazek

(tu o tym)
https://www.cnc.info.pl/topics89/bass-p ... 384,10.htm
https://www.cnc.info.pl/topics56/drgani ... t67671.htm

: 28 cze 2016, 14:57
autor: kak
Dzięki.
Obrazki łatwe do zrozumienia :-)
Mam chwilowo dostęp do tokarki, a przy tokarce nie stałem ze 25 lat.
Nie mam pojęcia jakiej średnicy jest płytka, ale popatrzę co tam mają.

Obrazek

: 28 cze 2016, 19:16
autor: ahabich
Sugerowałbym obrobić taki pręcik zaostrzonym na szpic nożem HSS (albo lutowanym), kąt przystawienia = 90*. Powierzchnia nie wyjdzie gładka, ale łatwo będzie ją wyprowadzić papierem ściernym

: 28 cze 2016, 23:25
autor: ALZ
Sprężynówka podczas toczenia ma skłonności go "podhartowania", sugeruję mniejsze obroty.

: 29 cze 2016, 00:15
autor: kak
Nagrałem bardzo krótki film z toczenia.
Widać pod końcem filmu, że przestało zbierać.
W różnych miejscach tak się działo. Czasami zbierało na początku prętu, czasami nie.
Pręt fi 8mm. Może i trochę za ambitny pomysł przetoczyć go na 5,15mm.

Obroty i posuw raczej nie za szybkie były. Spróbuję zmniejszyć obroty.