Wytrzymałe aluminium do późniejszego anodowania.

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
pgj1213
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 38
Rejestracja: 22 lis 2015, 18:31
Lokalizacja: Łęczyca

Wytrzymałe aluminium do późniejszego anodowania.

#1

Post napisał: pgj1213 » 14 mar 2016, 10:36

Witam

Potrzebuję wykonać małoseryjną produkcję elementów do motocykla.

Poszukuję blachy aluminiowej która odznaczałaby się:
* dużą twardością i wytrzymałością
* podatność do anodowania dekoracyjnego (dobra powtarzalność odcienia)

Blachy będą cięte wodą więc łatwość obróbki nie jest brana pod uwagę. Większość planuje wykonać z aluminium PA9 (grubość elementów 10 i 8mm) jednak mam problem z elementami które będą wycinane z blachy o grubości 5mm.

Mój wykonawca ma problem z dostaniem takiej grubości blachy z PA9 i myślałem żeby zastąpić ją blachą PA6 ale tu pojawia się problem z anodowaniem.

Pytanie do praktyków...

Czy alu PA6 naprawdę tak ciężko się anoduje i ciężko uzyskać głębie koloru?

Dodam że proces anodowania będzie zlecony zewnętrznej firmie i będzie w kolorze czarnym, naturalnym i złotym.



Tagi:


m.j.
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 693
Rejestracja: 30 lip 2009, 14:00
Lokalizacja: Świdnik

#2

Post napisał: m.j. » 14 mar 2016, 13:50

Dawałem do anodowania na czarno zarówno PA9 jak i PA6 (małe elementy) i w większości przypadków wychodziła ładna czerń. Nie wiem od czego to zależało, ale na początku jeden zakład robił czerń bardziej matową, a drugi wykonawca ładną błyszczącą. Raz pojawiły się na elementach plamy, ale moim zdaniem to kąpiel już musiała być jakaś przepracowana. Dwa razy miałem przypadki, że zamiast czerni wyszedł głęboki wpadający w czerń brąz. W temacie anodowania nie jestem biegły i nie wiem czy to była wina partii stopu, który dałem do anodowania czy proces anodowania był prowadzony na innej kąpieli lub były w niej składniki, które zakłociły powstanie ładnej czerni. W każdym razie czerń w większości przypadków wychodziła na PA6 i PA9 w moim odczuciu naprawdę dobrze.
tokarka NARVIK "made in Taiwan", frezarka Hartford (klon Bridgeporta "made in Taiwan"), frezarka Bridgeport w takcie przeróbki na CNC, frezarka CNC DIY, trochę pomniejszych klamotów

Awatar użytkownika

NataszaBlack
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 16
Rejestracja: 07 mar 2016, 12:21
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

#3

Post napisał: NataszaBlack » 18 mar 2016, 13:25

Stop PA6 (2017A) czyli dural- duża zawartość miedzi, w anodowaniu to odgrywa bardzo dużą rolę. Stop PA6 w składzie ma 3,5-4,5% miedzi, gdzie już niewielkie ilości powodują powstawanie matowych powłok w anodowaniu, a powyżej 2% zawartości powłoka jest bardzo porowata i jest problem z uszczelnieniem, pobarwisz, a nie zamkniesz porów, kasa w błoto. Nie jest zalecany do barwienia i wybłyszczania. Najlepsze do anodowania są antycorodale- stopy serii 6000, np. PA38 wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym.
PA9 też nie jest idealny, miedź też ma na poziomie 1,2-2% ( zmatowienie), magnez powyżej 2% (zmatowienie powłoki) i cynk powyżej 5% (brązowy odcień powłoki). Nie jest zalecany do barwienia i wybłyszczania. Kwestia jaki połysk chcesz mieć i jak bardzo czepiasz się barw :)... Weź też pod uwagę, że miedź bardzo obniża odporność korozyjną więc durale i konstruktale będą najmniej odpornymi na korozję stopami aluminium.
Odtłuszczanie-Dekapowanie-Satynowanie-Anodowanie-Barwienie-Uszczelnianie-Fosforanowanie-Chromianowanie-Korozja


Autor tematu
pgj1213
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 38
Rejestracja: 22 lis 2015, 18:31
Lokalizacja: Łęczyca

#4

Post napisał: pgj1213 » 20 mar 2016, 15:14

NataszaBlack pisze:Stop PA6 (2017A) czyli dural- duża zawartość miedzi, w anodowaniu to odgrywa bardzo dużą rolę. Stop PA6 w składzie ma 3,5-4,5% miedzi, gdzie już niewielkie ilości powodują powstawanie matowych powłok w anodowaniu, a powyżej 2% zawartości powłoka jest bardzo porowata i jest problem z uszczelnieniem, pobarwisz, a nie zamkniesz porów, kasa w błoto. Nie jest zalecany do barwienia i wybłyszczania. Najlepsze do anodowania są antycorodale- stopy serii 6000, np. PA38 wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym.
PA9 też nie jest idealny, miedź też ma na poziomie 1,2-2% ( zmatowienie), magnez powyżej 2% (zmatowienie powłoki) i cynk powyżej 5% (brązowy odcień powłoki). Nie jest zalecany do barwienia i wybłyszczania. Kwestia jaki połysk chcesz mieć i jak bardzo czepiasz się barw :)... Weź też pod uwagę, że miedź bardzo obniża odporność korozyjną więc durale i konstruktale będą najmniej odpornymi na korozję stopami aluminium.
Widzę że kolega zna się na rzeczy i widzę w stopce profilu że zajmuje się anodowaniem.

Czy kolega anodował już kiedyś PA9 i czy da radę uzyskać zadowalające kolory odcienia czerni, srebrnego oraz złota czy zazwyczaj wychodzi "kaszanka"?

Czytałem że Alu PA47 dość dobrze się anoduje ale czy będzie porównywalne wytrzymałościowo choćby z PA6?

Pozdrawiam


arasz
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 255
Rejestracja: 30 maja 2009, 22:26
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post napisał: arasz » 20 mar 2016, 21:09

W zeszłym tygodniu blachę 4mm i 5mm PA9 kupiłem w Kafra warszawa.( tną na wymiar).
Jest tylko problem z wysyłaniem ,więc trzeba zamawiać własnego kuriera

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”