Strona 1 z 2

Skrzynia biegów - utwardzanie, ulepszanie?

: 15 cze 2015, 12:52
autor: c64club
Mam problem ze skrzynią biegów w motocyklu. Machina popularna, kopia Hondy, niestety ma jedną wadę fabryczną - źle policzone/wykonane (celowo?) uzębienie trzeciego biegu powoduje, że po jakimś czasie uzębienie zaczyna się złuszczać, łuski i opiłki zaciąga pompa olejowa. A że w motocyklach jest jeden olej do wszystkiego (silnik, skrzynia, sprzęgło), to sobie można wyobrazić. W mniejszym stopniu dotyczy to też drugiego biegu.

Problem rozwiązałem kombinacją radziecko-gordyjską po prostu usuwając trzeci bieg - czego nie ma, to się nie zepsuje, jak mawiali konstruktorzy UAZ-a.

Bez trzeciego z pięciu da się nawet nieźle jeździć, bez drugiego już kiepsko. Pomysł - dać komuś skrzynię do obróbki. Nowa kosztuje 170 złotych, więc nie jest tragicznie, ale ciągłe wymiany co 7-10 tysięcy km i wieczne kąpanie silnika w opiłkach to jakieś szaleństwo, mimo dorobionego na obiegu filtra i wyłapywacza magnetycznego. No i nie godzi się co chwilę wymieniać całego podzespołu z powodu jednej pary kół.

Nowe kółka w Hondzie (sam trzeci bieg) 800 złotych netto, "będą na za kwartał" :???: - obecnie ten model Hondy jest najpopularniejszym pojazdem np. w Brazylii, Nigerii czy na innych Filipinach i tam te skrzynie pracują w trzyosobowych taksówkach i małych ciężarówkach. Ale sprowadzenie tego - kosmos jakiś.


Czy któryś z kolegów podjąłby się ulepszania kół z nieznanego materiału albo zna kogoś, kto na takie szaleństwo by się zdecydował? Nie wymagam żadnej, nawet ustnej gwarancji, to eksperyment.
Jakieś metody, propozycje a może "puknij się w czoło tą skrzynią, nic z tym nie zrobisz"?

: 15 cze 2015, 13:41
autor: cugi253
Czy mówisz o nazwie ODES, która jest wierną kopią HONDY??

: 15 cze 2015, 14:57
autor: c64club
Nie. Mówimy o popularnym silniku robionym przez Senke, Zongshen, Loncina i paru innych, będącym prawie wierną kopią Hondy CG 125 i jej rozwiertów na 150, 175, 196 i 233cm3 stosowanym w chińskich "Rometach", "Junakach" i innych drogowych wynalazkach oraz crossach. "Prawie" robi wielką różnicę, która objawia się właśnie w tym pierońskim trzecim biegu. Gdyby nie on, silniki byłyby równie niezniszczalne jak oryginalna HundaCG/CGL Na mojej wiki szczegółowy opis, a poniżej jedna fotka:
Obrazek

I temu chcę zapobiec. Potrafi ktoś?

: 15 cze 2015, 15:51
autor: ak47
Gdzieś czytałem że w skrzyniach biegów wykorzystuje się stal do nawęglania (np 18H2N2, 18HGM). Więc trzeba by użyć takiej stali i dać do nawęglania i dalszej obróbki cieplnej. Na forum chyba ludzi z hartowniami nie ma więc musisz szukać.

: 15 cze 2015, 16:16
autor: IMPULS3
c64club pisze:ma jedną wadę fabryczną - źle policzone/wykonane (celowo?) uzębienie trzeciego biegu powoduje, że po jakimś czasie uzębienie zaczyna się złuszczać,
Jeśli już to żle dobrana stal albo obróbka (choć w to wątpię). Takie objawy to też pojawiają się przy zbyt długotrwałym obciążeniu tego kola.
c64club pisze:Czy któryś z kolegów podjąłby się ulepszania kół z nieznanego materiału albo zna kogoś, kto na takie szaleństwo by się zdecydował? Nie wymagam żadnej, nawet ustnej gwarancji, to eksperyment.
I tak wcześniej musisz dać to koło zepsute aby chociaż cokolwiek powiedzieć czy jest sens bawienia się dalej. Szukaj hartowni i idz prosto do niej. Tam Ci coś doradzą, ale to i tak nie zmienia faktu że jak masz żle dobraną stal to nic to nie pomoże.

Jak niewiele i tanio ma być

: 15 cze 2015, 19:30
autor: melonmelon
Masz wykonawcę uzębienia?
kup tolox44, zrób koła na gotowo, daj na azotowania utwardzającego do bodykote. Zapomnij.

pozdro

: 16 cze 2015, 09:04
autor: c64club
Ciekawe ile tego by było potrzebne i skąd zdobyć takie pomijalnie małe (nie wagonowe) ilości. I czy ktoś potrafiłby skopiowac skrzynię, gdyby dostał nówkę do ręki

: 16 cze 2015, 09:52
autor: devgru
c64club pisze:CI czy ktoś potrafiłby skopiowac skrzynię, gdyby dostał nówkę do ręki
Na 100% i idę o zakład, że na tym forum też by się tacy magicy znaleźli. Inną kwestia jest to, czy w zamian za taką skrzynię sprzedasz dom i wyślesz rodzinę na przymusowe roboty ;)

: 16 cze 2015, 10:13
autor: oprawcafotografii
c64club pisze:Nie. Mówimy o popularnym silniku robionym przez Senke, Zongshen, Loncina i paru innych, będącym prawie wierną kopią Hondy CG 125 i jej rozwiertów na 150, 175, 196 i 233cm3 stosowanym w chińskich "Rometach", "Junakach" i innych drogowych wynalazkach oraz crossach...
Gdybys znalazl kogos kto dorobi te kola to bylbym chetny na kupno -
mysle, zeby w przyszlym roku kupic sobie takie pierdzidelko do jezdzenia
na ryby. Byloby jak znalazl ;)

q

: 16 cze 2015, 10:23
autor: c64club
Jeśli nie używasz wózka bocznego i podróżujesz sam, skrzynia takiego Rometa wytzrymuje po dziesiąt tysięcy, nawet przy zaniedbanym oleju. Gorzej jeśli masz zbokowóz z pasażerką i powiększony MacZestaw wał-cylinder-głowica oraz wydłużony napęd.