Witam, potrzebuję zarys ewolwenty całych kół lub po jednym zębie kół zębatych walcarki jak na rysunku. Linią przerywaną zaznaczyłem wały na których pracują te koła. Wały o średnicy Φ238,8 pracują zarówno stycznie, jak i rozsunięte do 40mm w zależności od grubości mieszanki którą mają wykonać. Liczba zębów: 20 i 18, moduł i średnice zębów do policzenia.
Koła chcę wyfrezować na frezarce CNC lub wyciąć na WaterJecie czy drucie EDM. Problem w tym, że nie bardzo znam się na kołach zębatych i nie umiem wyliczyć ewolwenty.
W grę wchodzi również wyfrezowanie zębów frezem modułowym, ale z tym kłopot, bo jest problem z dostępnością frezów o tak dużych modułach.
Mówiąc krótko , potrzebuję pliki z policzonymi ewolwentami kół zębatych.
Koła zębate korygowane do walcarki
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1255
- Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
- Lokalizacja: Piastów
Koła zębate korygowane do walcarki
- Załączniki
-
- koła zębate walcarki.pdf
- (18.63 KiB) Pobrany 209 razy
Tagi:
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1255
- Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
- Lokalizacja: Piastów
Koła pośrednie nie wchodzą w rachubę. Przybliżając temat, te koła zębate nawet w nowych walcarkach niemieckich pracują dość głośno, czyli zęby nie zazębiają się zbyt dokładnie jak np w skrzynkach przekładniowych. W starych konstrukcjach nie były nawet obrabiane tylko odlewane i też jakoś chodziły. Dokładność niezbędna przy klasycznych zębach nie jest tu wymagana. Zdaje się, że zęby były nacinane największym frezem modułowym jakim się da, a potem pogłębiane zwykłym frezem palcowym i jakoś to ustrojstwo pracowało. Ale chciałbym to spróbować wyfrezować na CNC, wyciąć na waterjecie lub czymś w tym stylu i zobaczyć czy będzie lepiej chodziło. W zasadzie przy tego typu obróbce moduł może być chyba dowolny, problem mam z matematyką zarysu ewolwenty do zrobienia programu. W zasadzie wystarczyło by mi kilkanaście punktów zarysu zęba żebym sobie przybliżył ewolwentę splajnami lub łukami. W zasadzie walce nigdy nie chodzą skręcone na "0" , do obliczeń można by było przyjąć minimalną odległość na 5mm, może by to poprawiło sytuację.kamar pisze:Tak to sie nie da. Moduł wychodzi 12.5 to rozsunąć możesz z bidą 25 mm.
Ratują dwa kola pośrednie.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7619
- Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
- Lokalizacja: LUBELSKIE
Wszystko się zgadza, bo przede wszystkim jak koło pracuje na różnych zazębieniach to i zużywa się ząb różnie. Co do samego zazębienia to jak jest moduł 12.5 jak pisze Kamar to głębokość wynosi 2,2 modułu więc 26.4mm. Także rozsunąć się nie da nawet 25mm. A aby było 40mm to trzeba by przy tej średnicy zmniejszyć ilość zębów na kołach przynajmniej o połowę więc coś jest tu żle.Majster70 pisze:Przybliżając temat, te koła zębate nawet w nowych walcarkach niemieckich pracują dość głośno, czyli zęby nie zazębiają się zbyt dokładnie jak np w skrzynkach przekładniowych. W starych konstrukcjach nie były nawet obrabiane tylko odlewane i też jakoś chodziły. Dokładność niezbędna przy klasycznych zębach nie jest tu wymagana.