Strona 1 z 2

Gwintowanie w hartowanym wałku

: 20 kwie 2015, 11:25
autor: c64club
Mam do przeróbki taki oto element, jest to wałek zdawczy skrzyni biegów w motocyklu:
Obrazek
Średnica zewn. 20 mm.

Element jest oczywiście obrobiony, z przebiegiem tysięcy km, oczywiście zbój wie z jakiej stali itd, można tylko snuć przypuszczenia.
Trzeba go stuningować. Zamiast widocznego nakiełka ma być otwór gwindowany M6 lub M8 (do wyboru, w zależności od tego, jakie narzędzia będę miał), długość gwintu 10mm. Właściciel wałka chciał to zrobić "na żywca", więc zapiął odpowiednie wiertło w wiertarę i "dawaj", stopił czubek wiertła :)

Zamierzam to zapiąć w tokarkę, a ponieważ wiem, że to pieroństwo jest ulepszane cieplnie, to się nawet nie zabieram za to HSS-em, a i HSS CoTiN mi szkoda na testy.

Czym to ruszyć? Przewiercić daloby radę pewnie widią, ale potem mamy gwintowańsko. Miał ktoś do czynienia z takimi elementami? Chodzi mi o to, czego mogę się spodziewać po przebiciu się przez warstwę zewnętrzną. Bo jeśli rdzeń jest już podobny do C45, to jestem w stanie to zrobić. A jeśli utwardzony, to nie chcę zamienić siekierki na kijek (nakiełka na ułamany gwintownik).

Wkręcona tam śruba ma po prostu nie wylecieć i trzymać podkładkę zapobiegającą spadnięciu koła zębatego z wielokklinu. Wałek obraca się na szczęście w lewo, więc standardowy prawy gwint nie będzie się odkręcał sam z siebie. Myślę, aby zrobić mało dokładny gwint (i otwór nieco za dużym wiertłem 5,2) żeby trochę oszczędzić gwintownik. Wymagana dokładność osadzenia jest taka, że mógłbym do czoła po prostu przysmarkać nakrętkę M6 dł. 10mm, ale takiego druta chcę uniknąć, a i ten wałek specjalnie spawalny nie jest pewnie.

: 20 kwie 2015, 11:46
autor: zibi
Zmierz twardość. Do 50HRC frezujemy gwinty od M5 na frezarce CNC frezem.

: 20 kwie 2015, 12:03
autor: c64club
Świetnie. Idę szukać twardościomierza. Jaki jest orientacyjny koszt takiej zabawy?

: 20 kwie 2015, 21:43
autor: WZÓR
c64club pisze:Świetnie. Idę szukać twardościomierza. Jaki jest orientacyjny koszt takiej zabawy?
U Garant-a gwintownik M6 do hartowanego 167,90€ , a gwintownik M8 191,48€

..... szukać cenę wierteł? :grin:

Mariusz.

: 20 kwie 2015, 22:44
autor: IMPULS3
c64club, Po prostu próbuj wywiercić ten nakiełek jakimkolwiek wiertłem z płytką widiową nawet budowlanym tylko na małych obrotach rzędu 200 i delikatnym posuwie polewając olejem. (czystym olejem)

Jak wałek jest fabryczny to powinien być nawęglany więc środek powinien być dość łatwo obrabiany. Poza nakiełkiem wywiercisz zwykłym wietłem i nagwintujesz zwykłym gwintownikiem. Oczywiście wcześniej zrób większą fazę aby gwintownik nie pracował na warstwie nawęglanej. I tyle. :)

: 20 kwie 2015, 23:02
autor: Dudi1203
Fazę albo nawiert większym wiertłem widiowym. Robiłem już kiedys taką operację, chwila roboty. Bez problemow się to robi.

: 21 kwie 2015, 07:59
autor: c64club
Coś tak czułem, że to może być powierzchniowa obróbka, ale wolałem zapytać kogoś, kto coś takiego już czynił. Dzięki, Koledzy, będziem wiercić.

Mariuszu, ten motocykl potrafi tyle kosztować... Raczej nie przeszłaby cena przeróbki

: 21 kwie 2015, 08:40
autor: pukury
witam.
zrób nieco większy otwór pod gwint - najlepiej M8 ( grubszy gwintownik ).
gwintownik będzie miał lżej .
jak będziesz gwintował to lepiej kompletem 3 szt.
po " 2 " śruba powinna się wkręcić .
powinno być ok.
pozdrawiam.

: 21 kwie 2015, 09:26
autor: RomanJ4
pukury pisze:rób nieco większy otwór pod gwint - najlepiej M8 ( grubszy gwintownik ).
Nie powinien jednak przekraczać ø5,153 dla M6/H6 i ø6,912 dla M8/H6,
http://www.lwcad.republika.pl/sr_wiertel_pod_gwint.htm
pukury pisze:jak będziesz gwintował to lepiej kompletem 3 szt.
I jeśli masz możliwość wyboru to gwintownikami I i II z dłuższą częścią skrawającą (nakrojem), trzeba wtedy wywiercić nieco dłuższy otwór
Obrazek
http://koledzypofachu.pl/index.php/gwin ... tosowanie/

Pomaga też skośna część wprowadzająca krawędzi nakroju
Obrazek Obrazek

można nawet samemu zukosować jeżeli w oryginale jest prosty, za pomocą Dremelka i ścierniczki odp. średnicy
Obrazek Obrazek
starając się zachować niewielki dodatni lub zerowy kąt powierzchni natarcia rowka ("Positive Rake", lub "Radial")
Obrazek

Twardsze materiały lżej się gwintuje także gwintownikami z śrubowym rowkiem wiórowym
Obrazek

: 21 kwie 2015, 09:49
autor: pukury
witam.
pewnie - bez przesady.
pod M6 myślałem o 5mm - a pod M8 o 6.8mm.
to i tak sporo więcej.
co prawda pod M8 osobiście ( w podobnych przypadkach ) jadę fi7 :oops:
gwint się troszkę " podnosi " i jest ok.
w sumie jak gwintu jest kilka zw. - więcej niż w nakrętce to i tak prędzej śruba się urwie niż gwint przekręci.
oczywiście zakładając cit lepsze śruby.
te " standardowe " są mniejsze .
pozdrawiam.