Strona 1 z 1

Wałek wielostopniowej skrzyni i materiał.

: 06 mar 2014, 21:32
autor: djdanielo1
Witam Serdecznie

Mam problem z wykonaniem jednego wałka z skrzyni pięciobiegowej starszego jednośladu.
Problem pojawił się po rozebraniu tuningowej skrzyni gdyż koła zębate współpracujące ślizgowo z wałkiem nie posiadają żadnych tulejek ślizgowych. Wałek skrzyni wygląda na wykonany w całości z brązu, lub jest nim w jakiś sposób pokryty. Co przedstawiają zdjęcia, obawiam się jednak o wytrzymałość takiego rozwiązania.

Mój problem tkwi w tym że nie wiem jaki materiał zastosować na wykonanie tego wałka, dlatego piszę z prośbą o pomoc w doborze odpowiedniego materiału.



Niestety nie mam odpowiedniej wiedzy na temat różnego rodzaju stali... W obróbce skrawaniem mam średnie doświadczenie jednak z takim wałkiem nie będę miał problemów.

Obrazek

Obrazek

: 06 mar 2014, 22:25
autor: IMPULS3
djdanielo1 pisze:Problem pojawił się po rozebraniu tuningowej skrzyni gdyż koła zębate współpracujące ślizgowo z wałkiem nie posiadają żadnych tulejek ślizgowych. Wałek skrzyni wygląda na wykonany w całości z brązu, lub jest nim w jakiś sposób pokryty.
Coś namieszałeś, :) Wałki to przeważnie stal do nawęglania i przeważnie na nich obracają sie koła z tulejką brązową w środku. Zdarza sie że i bezpośrednio koło zebate na wałku. Warunek jednak że obie części są nawęglone i zahartowane na około 60 HRC.

: 06 mar 2014, 23:21
autor: djdanielo1
No niestety wałki współpracują bez żadnych tulei, tak jak na zdjęciu wałek jest koloru brązu ale raczej z niego cały wykonany nie jest. Mam taki sam ale już trochę wyrobiony i właśnie na wierzchnia warstwa koloru brązowego zeszła... Tulejek nie może być z względu na to że przez te otwory wychodzą kulki które to blokują odpowiednie koła zębate. Teraz pytanie jakiego materiału użyć by się nie zatarło.

Koła zębate są wykonane z stali 1206 i 1006.

: 07 mar 2014, 07:43
autor: Duszczyk_K
Jak tak patrzę na ten element, to przypomina mi się prezentacja pewnej firmy zajmującej się Laserowym nakładaniem warstwy metalu. Gość właśnie polecał taką technologie do regeneracji starych elementów, tłoczysk, wałków. mogą nałożyć warstwę np. brązu właśnie. Co prawda technologia droga, i dobrze by się sprawdziła przy regeneracji duużych wałów o skomplikowanej geometrii, gdzie koszt materiału na wał + obróbka jest wysoki. Prawdopodobnie przy takim małym wałku jak Twój taniej będzie kupić materiał i obrobić niż regenerować, ale zapytaj, nie zaszkodzi. masz tam stosunkowo blisko. A może komuś innemu się przyda?

Mam nadzieję że nie zostanę posądzony o reklamę :)
http://www.plasmasystem.pl/

: 07 mar 2014, 13:32
autor: djdanielo1
Dzięki za info, jednak ja chce wykonać w całości nowy element bo potrzebuje inne zakończenie wałka a ten jest pożyczony. Laserowa technologia trzydzieści lat wstecz raczej wątpie :D Jaki materiał użycz na ten wałek i koła zębate z nim współpracujące?

: 07 mar 2014, 14:44
autor: IMPULS3
Jaki materiał użycz na ten wałek i koła zębate z nim współpracujące?

Choćby popularną 16HG ale jeszcze będziesz musiał gdzieś to nawęglić i zahartować.