Dopasowanie kół zębatych i sprzęgła jednokierunkowego
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 3
- Rejestracja: 08 lip 2013, 12:24
- Lokalizacja: Warszawa
Dopasowanie kół zębatych i sprzęgła jednokierunkowego
Witajcie!
Siedzę aktualnie nad projektem modelarskim. Muszę wykonać przeniesienie napędu z silnika znajdującego się obok osi do koła obracającego się na tej osi na łożyskach. Chcę wykorzystać sprzęgło jednokierunkowe, żeby pojazd mógł jechać także z rozpędu.
Oś na której obraca się koło ma 8mm, wewnętrzna średnica otworu w kole to 22mm. Planuję przepuścić przez całe koło tuleję i do jej środka wsadzić 2 łożyska obracające się na osi. Na końcu tulei która wystaje z koła zamontować sprzęgło jednokierunkowe i na nim zębatkę która zetknie się bezpośrednio z zębatką od silnika.
Silnik obraca się z prędkością ok. 2000 rad / s (19 200rpm). Przekładnia ma spowalniać 4-4.20 krotnie, musi wytrzymać moment 0,5Nm nadawcza i 2-2.1Nm odbiorcza.
Jakiej grubości powinna być tuleja siedząca w kole? Jeśli będzie miała 1mm, to automatycznie muszę szukać łożyska 8/20mm. Czy rozmiary łożysk są unormowane? Czy dostanę takie łożysko? Teraz to sprzęgło jednokierunkowe musi siedzieć na silniku lub na tej tulei. Jestem raczej za opcją pt. tuleja, żeby nie musieć cały czas obracać przekładnią. Czy mogę założyć koło zębate na to sprzęgło? Takie koło można kupić, czy trzeba je wytoczyć / wyfrezować? Chodzi o to, że ma mieć bardzo dużą średnicę wewnętrzną i być takim wąskim paskiem z zębami.
Z góry dziękuję z odpowiedź
Siedzę aktualnie nad projektem modelarskim. Muszę wykonać przeniesienie napędu z silnika znajdującego się obok osi do koła obracającego się na tej osi na łożyskach. Chcę wykorzystać sprzęgło jednokierunkowe, żeby pojazd mógł jechać także z rozpędu.
Oś na której obraca się koło ma 8mm, wewnętrzna średnica otworu w kole to 22mm. Planuję przepuścić przez całe koło tuleję i do jej środka wsadzić 2 łożyska obracające się na osi. Na końcu tulei która wystaje z koła zamontować sprzęgło jednokierunkowe i na nim zębatkę która zetknie się bezpośrednio z zębatką od silnika.
Silnik obraca się z prędkością ok. 2000 rad / s (19 200rpm). Przekładnia ma spowalniać 4-4.20 krotnie, musi wytrzymać moment 0,5Nm nadawcza i 2-2.1Nm odbiorcza.
Jakiej grubości powinna być tuleja siedząca w kole? Jeśli będzie miała 1mm, to automatycznie muszę szukać łożyska 8/20mm. Czy rozmiary łożysk są unormowane? Czy dostanę takie łożysko? Teraz to sprzęgło jednokierunkowe musi siedzieć na silniku lub na tej tulei. Jestem raczej za opcją pt. tuleja, żeby nie musieć cały czas obracać przekładnią. Czy mogę założyć koło zębate na to sprzęgło? Takie koło można kupić, czy trzeba je wytoczyć / wyfrezować? Chodzi o to, że ma mieć bardzo dużą średnicę wewnętrzną i być takim wąskim paskiem z zębami.
Z góry dziękuję z odpowiedź
Tagi:
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 198
- Rejestracja: 15 wrz 2007, 21:43
- Lokalizacja: glogów
rozmiary łożysk są normowane .poszukaj w katalogu łożysk wymiarów które cię interesują i na tej podstawie znajdziesz nr łożyska.jeśli chodzi o koło zębate to tak jak napisał ma555rek zrób rysunek albo jakiś szkic.
np. tutaj
www.wama.com.pl/pobierz/LOZYSKA_TOCZNE_CALOSC.pdf‎
albo tutaj
http://www.flt.krasnik.pl/
np. tutaj
www.wama.com.pl/pobierz/LOZYSKA_TOCZNE_CALOSC.pdf‎
albo tutaj
http://www.flt.krasnik.pl/
alkohol niszczy skórę-szczególnie na dłoniach i kolanach.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 3
- Rejestracja: 08 lip 2013, 12:24
- Lokalizacja: Warszawa
Ok, dzięki za odpowiedzi. W zasadzie wszystko już mi się rozjaśniło.
Część którą chcę założyć na sprzęgło wygląda mniej więcej tak:
Nazywa się to 'wieniec zębaty'
Czy orientujecie się czy takie elementy są tak samo łatwo dostępne jak łożyska, które podał Kolega wyżej, czy to już elementy głównie na zamówienie? Generalnie interesują mnie elementy 'małe' (ma to może jakąś swoją nazwę), średnica wewnętrzna rzędu 40-70mm
Część którą chcę założyć na sprzęgło wygląda mniej więcej tak:
Nazywa się to 'wieniec zębaty'
Czy orientujecie się czy takie elementy są tak samo łatwo dostępne jak łożyska, które podał Kolega wyżej, czy to już elementy głównie na zamówienie? Generalnie interesują mnie elementy 'małe' (ma to może jakąś swoją nazwę), średnica wewnętrzna rzędu 40-70mm
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 92
- Rejestracja: 31 gru 2008, 14:21
- Lokalizacja: Wlkp
Wieńce zębate raczej nie występują jako normalia, przy tej wielkości najłatwiej go otrzymać roztaczając zwykłe koło zębate np takiepeku33 pisze:
Nazywa się to 'wieniec zębaty'
Czy orientujecie się czy takie elementy są tak samo łatwo dostępne jak łożyska, które podał Kolega wyżej, czy to już elementy głównie na zamówienie? Generalnie interesują mnie elementy 'małe' (ma to może jakąś swoją nazwę), średnica wewnętrzna rzędu 40-70mm
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 3
- Rejestracja: 08 lip 2013, 12:24
- Lokalizacja: Warszawa
Z taką a nawet dużo większą prędkością obracają się silniki rc w modelach spalinowych. I jest tam przekładnia zębata bezpośrednio od silnika, stykająca się z drugim kołem. W życiu mi się to nie popsuło.ma555rek pisze:I ma być napędzany ten wieniec? Tak z dostawienia z boku zębnika silnika? Czarno widzę.peku33 pisze:Silnik obraca się z prędkością ok. 2000 rad / s (19 200rpm)