Dopasowanie kół zębatych i sprzęgła jednokierunkowego
: 08 lip 2013, 12:46
Witajcie!
Siedzę aktualnie nad projektem modelarskim. Muszę wykonać przeniesienie napędu z silnika znajdującego się obok osi do koła obracającego się na tej osi na łożyskach. Chcę wykorzystać sprzęgło jednokierunkowe, żeby pojazd mógł jechać także z rozpędu.
Oś na której obraca się koło ma 8mm, wewnętrzna średnica otworu w kole to 22mm. Planuję przepuścić przez całe koło tuleję i do jej środka wsadzić 2 łożyska obracające się na osi. Na końcu tulei która wystaje z koła zamontować sprzęgło jednokierunkowe i na nim zębatkę która zetknie się bezpośrednio z zębatką od silnika.
Silnik obraca się z prędkością ok. 2000 rad / s (19 200rpm). Przekładnia ma spowalniać 4-4.20 krotnie, musi wytrzymać moment 0,5Nm nadawcza i 2-2.1Nm odbiorcza.
Jakiej grubości powinna być tuleja siedząca w kole? Jeśli będzie miała 1mm, to automatycznie muszę szukać łożyska 8/20mm. Czy rozmiary łożysk są unormowane? Czy dostanę takie łożysko? Teraz to sprzęgło jednokierunkowe musi siedzieć na silniku lub na tej tulei. Jestem raczej za opcją pt. tuleja, żeby nie musieć cały czas obracać przekładnią. Czy mogę założyć koło zębate na to sprzęgło? Takie koło można kupić, czy trzeba je wytoczyć / wyfrezować? Chodzi o to, że ma mieć bardzo dużą średnicę wewnętrzną i być takim wąskim paskiem z zębami.
Z góry dziękuję z odpowiedź
Siedzę aktualnie nad projektem modelarskim. Muszę wykonać przeniesienie napędu z silnika znajdującego się obok osi do koła obracającego się na tej osi na łożyskach. Chcę wykorzystać sprzęgło jednokierunkowe, żeby pojazd mógł jechać także z rozpędu.
Oś na której obraca się koło ma 8mm, wewnętrzna średnica otworu w kole to 22mm. Planuję przepuścić przez całe koło tuleję i do jej środka wsadzić 2 łożyska obracające się na osi. Na końcu tulei która wystaje z koła zamontować sprzęgło jednokierunkowe i na nim zębatkę która zetknie się bezpośrednio z zębatką od silnika.
Silnik obraca się z prędkością ok. 2000 rad / s (19 200rpm). Przekładnia ma spowalniać 4-4.20 krotnie, musi wytrzymać moment 0,5Nm nadawcza i 2-2.1Nm odbiorcza.
Jakiej grubości powinna być tuleja siedząca w kole? Jeśli będzie miała 1mm, to automatycznie muszę szukać łożyska 8/20mm. Czy rozmiary łożysk są unormowane? Czy dostanę takie łożysko? Teraz to sprzęgło jednokierunkowe musi siedzieć na silniku lub na tej tulei. Jestem raczej za opcją pt. tuleja, żeby nie musieć cały czas obracać przekładnią. Czy mogę założyć koło zębate na to sprzęgło? Takie koło można kupić, czy trzeba je wytoczyć / wyfrezować? Chodzi o to, że ma mieć bardzo dużą średnicę wewnętrzną i być takim wąskim paskiem z zębami.
Z góry dziękuję z odpowiedź