Strona 1 z 1
Frezowanie otworów w blasze 0.6mm - POMOCY
: 03 maja 2013, 14:47
autor: mmaciek8484
Szanowni Forumowicze,
Zwracam się do Was z prośbą o pomoc w dobraniu odpowiedniego narzędzia oraz ustawień nowego plotera (PLOTCOMPLEX) do wycinania w chińskich drzwiach stalowych otworów pod szyby. Całkowita grubość drzwi to 45mm, grubość blachy skrzydła drzwiowego 0.6mm, wypełnione pianą poliuretanową. Blacha jest pokryta folią PVC o grubości max 0.08mm
Obecnie najlepiej sprawdzają się nam frezy 12mm, VHM i długości roboczej 30mm. Operacja jest powtarzana dwa razy z różną głębokością z uwagi na wydaje się być duże obciążenie maszyny. Obroty w ploterze mamy ustawione na ok. 500 do 700. Wartości posuwu nie pamiętam ale nie jest on zbyt szybki.
Problemy, które mamy przy tych ustawieniach maszyny to :
1. Bardzo szybko tępiące się frazy
2. Drzwi, pomimo docisku wpadają czasami w wibracje z całym ploterem
3. Po wycięciu krawędzie są powyrywane, trzeba je później ręcznie opiłowywać.
Poniżej przesyłam link do filmu, który może nieco lepiej zobrazuje cały proces.
http://youtu.be/bRAcjOOGk_4
http://youtu.be/ejcwXIAGCnk
Będę zobowiązany za pomoc.
Pozdrawiam
Maciek
: 03 maja 2013, 16:06
autor: sajgon
mmaciek8484 pisze:2. Drzwi, pomimo docisku wpadają czasami w wibracje z całym ploterem
3. Po wycięciu krawędzie są powyrywane, trzeba je później ręcznie opiłowywać.
A wyjąć skrzydło z ościeżnicy nie łaska ?? Jeszcze nie widziałem drzwi które były spasowane z ościeżnicą bez luzu.
Możesz tego luzu nie czuć pod ręką, ale ujawnia się w czasie obróbki. Niszczy frez i na krawędzi powstają zadziory .
: 03 maja 2013, 16:28
autor: mmaciek8484
Dzień dobry Panie Michale,
Dziękuję za podpowiedź. W sumie nie próbowaliśmy zdejmować skrzydła z ościeżnicy (pracochłonne zajęcie) jednak próbowaliśmy stabilizować skrzydło względem ościeżnicy stosując docisk z góry a po bokach specjalne uszczelki eliminując tym samym ewentualne luzy.
Z drugiej strony wiem, że firmy, które przerabiają w ten sam sposób podobne drzwi również nie ściągają skrzydła z ościeżnicy.
Jestem całkowicie początkujący w tej branży jednak wydaje mi się, że problem leży po stronie doboru narzędzia i parametrów pracy maszyny.
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
Maciek
: 03 maja 2013, 16:47
autor: sajgon
mmaciek8484 pisze:Dzień dobry Panie Michale,
No bez przesady , jesteśmy na forum , a nie na audiencji u papieża

Tu raczej luźna atmosfera panuje .
Nie wiem jak to robią inni ,ale wiem że detal źle umocowany potrafi pięknie spieprzyć całą robotę. Tyczy się to tak samo maszyn cnc , manualnych, czy nawet zwykłego imadła
Co do narzędzia to za wiele o nim nie napisałeś , średnica i gatunek materiału to nie wszystko. Dokładnych parametrów obróbki też nie podałeś.
A swoją drogą to powinieneś takimi problemami zadręczać producenta plotera.

W końcu kupiłeś maszynę pod konkretne zastosowanie?
: 03 maja 2013, 17:03
autor: mmaciek8484
dziekuje, jak mowilem... Jestem poczatkujacy, zarowno w cnc jak i forum

szczerze to nigdy z zadnego nie korzystalem...
Producent dostarczyl taka sama maszyne jak do innych firm o tozsamym profilu dzialalnosci jednak nie posiada dostatecznej wiedzy jakie parametry i narzedzia dobrac do prawidlowej obrobki.
Prosilbym Pana o informacje jakie parametry bylyby jeszcze Panu niezbedne do prawidlowej diagnozy. Dziekuje.
Pozdrawiam
Maciek
: 03 maja 2013, 22:06
autor: Majster70
Nie mam doświadczenia z ploterami, pracuję na frezarkach, nie podałeś dokładnych parametrów pracy i samego freza, ale:
1 - wjazd freza pionowo w dół - powinien być po kącie 2-5° - zależy od freza
2- przy średnicy freza VHM Φ12 do stali - obroty do 1-go ustawienia to ok. 2,5-3 k obr/min - najlepiej sprawdzić, posuw 500-1000, na filmie na oko jest za mały, no ale ploter może nie wydolić.
Problemem może być brak sztywności samego plotera, wrzeciona ploterów mają zbyt mały moment przy niskich obrotach i są problemy ze stosowaniem frezów o większych średnicach. Być może lepiej sprawił by się frez Φ8? Można spróbować jechać dużo szybciej mniejszą warstwą (ap), np 0,2mm - chodzi mi o samą blachę. Spróbowałbym dużo szybciej pojechać samą blachę na 2 lub właśnie 3 razy z wjazdami w stal po kącie. Niemniej jednak nie ręczę, że moje propozycje przyniosą ci sukces, nie ma innej drogi jak próby. Może tego posta przeczyta ktoś kto frezuje drzwi to podpowie ci coś sprawdzonego - miałbyś wtedy sprawę załatwioną.
: 03 maja 2013, 22:57
autor: TOOLING SYSTEMS
Witam,
poradziłbym użycie frezu 1-piórowego. Mniejsze drgania, stabilna praca. Takim narzędziem możesz wjechać pionowo w materiał, redukcja posuwu o 50%. Jakie obroty ma maszyna? Jaki gatunek blachy?Jakie smarowanie? Jest MMS czy samo powietrze?
Pozdrawiam
Piotr
: 05 maja 2013, 14:02
autor: einstein
Frezowanie drzwi gdy trzymacie ościeżnice, to jak zamocowanie detalu w imadle przez grubą szmatę. Musi drgać i krawędź będzie poszarpana.
Najlepiej było by to chyba ciąć wodą, ale gdy do dyspozycji jest ploter to proponował bym nie trzymać pneumatycznie za pomocą siłowników, tylko zastosować chwytaki elektromagnetyczne. Wpisz na alledrogo ZWORA ELEKTROMAGNETYCZNA. Układasz pod drzwiami kilka takich chwytaków w okolicach frezowanego miejsca, ale tak by nie trafić frezem w czasie frezowania. Niestety górna część zawsze będzie drgała, ale po zastosowania chwytaków może trochę mniej.
Gdyby blacha była grubsza można by dać stół próżniowy, ale przy tej grubości to jest duże prawdopodobieństwo uszkodzenia powierzchni.
Co do parametrów to wejście w materiał jest stanowczo za wolne. Dał bym posuw w Z co najmniej 300-500mm/min na czas przechodzenia przez piankę nawet szybciej, bo szkoda czasu.
: 10 maja 2013, 09:08
autor: DominikMarcin
Moze trzeba odwrocić kierunek pracy?
Czy wycięty element tez ma poszarpane krawędzie? Jeśli element wycięty ma ładniejsze krawędzie to może wystarczy odwrócić kierunek pracy.
u mnie taki manewr pomógł ale to był zupełnie inny materiał